הקבוצה של המדינה (מדינת מזרחי ופדרמן)

מכבי ת"א מייצגת את ישראל? מייצגת אותי, אותך, אתכם? את השאלה הזאת צריך לבחון שוב, אחרי שההרקולס יחזיר את טובי בנינו - דווין, שון, דייויד, ג'ורדן, ג'ון, סופוקליס, ריצ'ארד, קית' ותיאודורוס - מהפעילות המבצעית באיסטנבול

הקבוצה של מדינת פדרמן יצאה השבוע ללוע הארי באיסטנבול. נעמד דייויד בלאט מול המצלמות, הישיר מבטו, ולפני שהעלה את הקיטבג והאפוד למושב המאובק של ההרקולס, הצהיר כי "קצת מדאיג שהמדינה לא מוכנה לאבטח קבוצות שיוצאות לחו"ל". יוצאות לייצג את המדינה כמובן. יוצאות לייצג אותי, אותך ואותנו. הקבוצה של מדינת פדרמן אף מצאה את הדרך להודיע לתקשורת כי נאלצה בצעד חסר תקדים לממן מכיסה (!) את האבטחה של עצמה (!), אחרי שמשרד הספורט החליט להפסיק לממן את האבטחה של קבוצות פרטיות שיוצאות לחו"ל. עו"ד מר שמעון מזרחי, אלוף אירופה 5 פעמים, חתן פרס ישראל, חבר הנהלת איגוד הכדורסל, אף צוטט בבוקר יום חמישי בעיתון הבית בהקשר של האבטחה, כי "מה שהיה בארבעת העשורים האחרונים, זה מה שצריך להיות".

את הבכי הזה אנחנו שומעים בכל פעם שיש חשש לפגיעה בטריטוריה של מדינת פדרמן. שוב שולפים את הטיעונים הלאומיים הללו, שכולם יודעים את המניעים האמיתיים שלהם. עכשיו זהו הטיעון על האבטחה. הבעיה היא לא עם הבכי. שיבכו. אלא עם העובדה שלבכי מצטרף לובי, וללובי מצטרפת פעילות פוליטית, שברוב המוחלט של המקרים נושאת פרי. פעילות פוליטית נמרצת שלאורך השנים לוותה פה ושם בכרטיסים, הזמנות ושאר טובין. לפני כמה חודשים הפעילה הקבוצה של פדרמן לובי בכנסת, שנועד למנוע החלטה של האוצר לכלול בחוק ההסדרים גם את ביטול הקלות המס לספורטאים זרים. הנימוק: מדובר בעניין ספורטיבי-לאומי, שיכול לחסל סופית את כל ענפי הכדור בארץ (את חתן פרס ישראל שמעון מזרחי ואת פדרמן הספורט בארץ מאוד מאוד מעניין. כל כך מעניין שהם שקלו ברצינות שלא לשחק בליגה הישראלית).

לצערנו הרב, הלובי ההוא בכנסת עבד גם עבד. את התוצאות שלו ראינו בין היתר בשבוע האחרון, עם שחקניות הכדורסל הישראליות שהפכו לזרות במדינה שלהן.

וגם עכשיו מתברר שמספיקה נסיעה אחת לטורקיה של עו"ד מר שמעון מזרחי כדי לשבש את הראש למקבלי ההחלטות: "ועדת השרים לענייני שב"כ צפויה לדון בהשבת האבטחה לקבוצות ישראליות בחו"ל... אמש עדכנה השרה לבנת את יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי השוהה בטורקיה. מזרחי הודה לה על הסיוע" ("ידיעות אחרונות" 10.11.2011).

***

אני לא יודע מתי התחלתי פיזית להרגיש שהנסיעות של מכבי הן לא בדיוק נסיעות לאנטבה. לא יודע. זה היה רצף של דברים. אפשר לחבר כל מיני נקודות היסטוריות. כששימון מזרחי ניסה לחבל בשעון גריניץ' והעלה את הקבוצה לשחק ביום הזיכרון באפריל 91'; כשהקבוצה ניצלה קשרים בחלונות הגבוהים כדי להכניס את חוקי המס שנועדו לעזור לספורט הישראלי, ובפועל הביאו לכאן ערימות זרים שהרגו את השחקן הישראלי ואת הענף; ואחר כך ניצלה עוד קשרים בחלונות הגבוהים יותר כדי להרחיב את משך הפטור לזרים מ-3 ל-4 שנים; כשראיתי שוב ושוב את הפנים המכורכמות האלו על הספסל, עד שנהייתי עצוב גם כן; כשהקבוצה של המדינה התחילה לגבות מהתושבים של המדינה 700 שקל עבור כרטיס טוב באמצע ביד אליהו; כשהתפוצצה פרשת פנאן והתברר, שוב, שהחפירה והחקירה בעניין הגיעה לשכבה בלתי חדירה; אפילו בדברים הקטנים: כשהקבוצה של המדינה עושה ביזנס מעולה על ילדי בר-מצווה שרוצים להצטלם עם הכוכבים שלהם.

אין לי בעיה עם מה שנהייה ממכבי. באמת. הם כל כך קבוצה פרטית שזה עניינם המוחלט. אני חושב רק שהגיע הזמן לסגור לפחות את העיוותים ההיסטוריים שנתנו לקבוצה את המקדמה שלעולם לא תימחק. להפסיק לתת לטיעונים הלאומיים שמכבי באה איתם בכל פעם מחדש להשפיע על השוויוניות שהספורט חייב לפעול לפיה. להבין כבר פעם אחת ולתמיד שספורטאי ישראלי חייב נקודת פתיחה שווה לפחות (!!!) כמו ספורטאי זר שבא לעשות כאן את הסיבוב התל-אביבי המשולש של סמים-בחורות-כסף (בסדר הזה).

להבין שלא יכול להיות שום קשר בין גופים מסחריים שפועלים תחת זיכיון של המדינה לבין קבוצה פרטית כלשהי. 30 שנה כמעט לקח לפרק את הקשר בין ערוץ 1 לבין מכבי. הקשר שהוא הבסיס לכל אותן צרות. אבל רק השבוע קיבלנו שתי דוגמאות שהראו שעדיין הכוחות ההיסטוריים קיימים ומנציחים את הפער.

גל"צ ששנים ארוכות שידרה את הליגה הישראלית מתוך הכרה שמדובר בשירות לכלל הציבור שהתחנה הצבאית צריכה לתת - ולא משנה כרגע אם הליגה מעניינת או לא - לקחה החלטה העונה שלא לשדר את הליגה ודווקא לשדר את משחקיה של מכבי ת"א ביורוליג, כולל להוציא צוותים עם הקבוצה לחו"ל. או הטוטו, גוף שמקבל זיכיון בלעדי מהמדינה להפעיל הימורי ספורט, ממשיך לשלם לכיסם הפרטי של פדרמן-רקנאטי-מזרחי, עבור שירותי פרסום 1.05 מיליון שקל העונה. וגם בעונה הבאה.

***

אבל נניח לכך בינתיים. בינתיים יש רק לקוות שמיטב בחורינו - דווין, שון, דייויד, ג'ורדן, ג'ון, סופוקליס, ריצ'ארד, קית' ותיאודורוס - ישובו ממשימתם מעבר לקווי האויב בשלום.