אנליסטים: למרות המשבר, "ראלי סוף השנה" עדיין בתוקף?

על פי ה-Almanac שעוקב אחר השווקים מזה חצי מאה, בורסות העולם יהנו מעליות של 6% בממוצע עד סוף ינואר ■ ג'ף הירש, עורך ה-Almanac: "השוק כבר תמחר החדשות הרעות"

האם התבניות ההיסטוריות בשוק המניות יישמרו גם השנה, ונזכה לראות בשוק המניות "ראלי סוף שנה"? את התשובה לשאלה הזו מנסים אנליסטים רבים לבאר בתקופה האחרונה.

מזה 45 שנה עוקב ה-"Stock Trader's Almanac" אחר נתונים משוק ההון מזה 45 שנה במטרה לזהות מגמות ו"טרנדים", מהם ניתן לגזור תבניות שיקצרו הצלחה עבור המשקיעים. ה-Almanac עצמו הוא ריכוז נתונים המתפרסם מידי שנה (מזה יותר מ-600 שנה), וכאמור "רק" מזה חצי מאה החל לרכז נתונים על השווקים.

ולכן, לא פלא שכלכלנים רבים פונים ל-Almanac כדי לנסות ולענות על "שאלת הזהב" של התקופה האחרונה בשווקים: האם משבר האשראי בארה"ב והורדת הדירוג של הכלכלה הגדולה בעולם בחודש אוגוסט, יחד עם משבר החובות באירופה, יפגעו בתבנית הסטטיסטית שמצביעה על עליות חדות בשווקים - בסיום כל שנה, בחודשים אוקטובר-דצמבר?

"התבניות ההיסטוריות פעלו גם השנה כראוי"

על פי ג'ף הירש (Jeff Hirsh), שהחליף את אביו ייל כעורך ה-Almanac, התשובה לשאלה הזו ברורה: "לא". לדבריו, חודש ספטמבר "הנוראי" ממנו סבלו השווקים כמו גם עליות השערים באוקטובר, נחזו על פי תבניות ה-Almanac. "התבניות ההיסטוריות פעלו גם השנה כראוי", מסביר הירש.

לדבריו, במידה והתבניות ההיסטוריות יישמרו, חודש נובמבר הקרוב יהווה תחילתו של ראלי בן שלושה חודשים. "בהתחשב בעובדה שחודש אוקטובר האחרון, היה חודש אוקטובר הרביעי באיכותו בשווקים מאז מעולם - ההיסטוריה מצביעה עליות חזקות יותר אפילו מהממוצע".

על פי נתוני ה-Almanac, מסביר הירש, בכל אחד מ-20 חודשי אוקטובר שהוגדרו כ'חזקים' משנת 1970, השווקים נהנו מראלי שנמשך עד ה-31 בינואר ב-17 מהמקרים - כאשר בורסות העולם הוסיפו לערכן כ-6% בממוצע.

"למרות שמשבר החובות באירופה מפחיד ורציני, הוא בעיקר עושה רעש", מסביר הירש. "נראה שהשווקים כבר תמחרו את החדשות הרעות בשלב זה".