סלקום סוגרת עוד רבעון חלש: צניחה של 40% ברווח הנקי

בשורה התחתונה הרווח הנקי של סלקום לרבעון השלישי הסתכם ב-199 מיליון שקל ■ הרווח למניה ברבעון עמד על 2 שקלים, לעומת צפי אנליסטים ל-2.4 שקלים

חברת הסלולר הישראלית סלקום הציגה הבוקר (ג') את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2011. החברה דיווחה כי הכנסותיה ברבעון הסתכמו בכ-1.66 מיליארד שקל. ברבעון המקביל עמדו ההכנסות על כ-1.73 מיליארד שקל, כך שמדובר בירידה של 3.7% בהכנסות. מנכ"ל סלקום הוא עמוס שפירא, שהודיע לאחרונה על פרישה בסוף 2011.

ההכנסות משירותים ירדו ב-20.9%, כתוצאה מהשינויים הרגולטורים, מ-1.509 מיליארד שקל ברבעון השלישי של 2010 לכ-1.19 מיליארד שקל (321 מיליון דולר) ברבעון השלישי של 2011. בנטרול תרומתה של נטוויז'ן להכנסות משירותים ברבעון השלישי של 2011 בסך של 92 מיליון שקל (לא כולל הכנסות בין-חברתיות), ירדו ההכנסות משירותים ב-27%.

הירידה בהכנסות משירותים נבעה בעיקרה מירידה משמעותית בדמי קישוריות ששולמו לסלקום על-ידי מפעילים מקומיים אחרים, לאור הפחתת תעריפי דמי הקישוריות החל מ-1 בינואר 2011, כמו גם מהשחיקה הנמשכת בתעריפי זמן האוויר כתוצאה מהתחרות הגוברת בענף.

הירידה בהכנסות משירותים קוזזה בחלקה על-ידי גידול של 2.4% בהכנסות מתוכן ושירותי ערך מוסף (כולל SMS) ברבעון השלישי של 2011 לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות מתוכן ושירותי ערך מוסף הסתכמו ברבעון ב-293 מיליון שקל, המהווים 26.6% מסך ההכנסות משירותים (ללא ההכנסות משירותים של נטוויז'ן).

זינוק בהכנסות ממכירת מכשירים

הכנסות מציוד קצה גדלו ב-114.5%, מ-220 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד ל-472 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2011. הגידול בהכנסות מציוד קצה נבע מעלייה בכמות מכשירי הסלולר, שנמכרו במהלך הרבעון השלישי 2011 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כמו גם משינוי בתמהיל המכשירים שנמכרו, לטובת סמראטפונים ומכשירי דור 3 מתקדמים. העלייה בכמות המכשירים שנמכרו נבעה מהאצת התחרות בעקבות השינויים הרגולטורים.

הרווח התפעולי של סלקום התכווץ בכ-34.6% לעומת הרבעון המקביל והסתכם בכ-349 מיליון שקל.

ה-EBITDA לרבעון הסתכם ב-534 מיליון שקל, המהווה 32.1% מסך ההכנסות, לעומת 716 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה דיווחה החברה כי הרווח הנקי לרבעון הסתכם ב-199 מיליון שקל, לעומת 332 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הבסיסי למניה ברבעון עמד על 2 שקלים (0.54 דולר).

הצפי, לפי ממוצע תחזיות האנליסטים של "גלובס" בשיתוף פסגות, עמד על הכנסות של כ-1.6 מיליארד שקל ורווח של 2.4 שקלים למניה.

כ-3.39 מיליון מנויים; ירידה של 27.9% בהכנסה החודשית למנוי

מצבת מנויי הסלולר של החברה לסוף ספטמבר 2011 עמדה על כ-3.391 מיליון מנויים. במהלך הרבעון השלישי של 2011 החברה גייסה כ-25,000 מנויים נטו, מרביתם מנויי post-paid. ברבעון השלישי של 2011 נוספו לחברה כ-62,000 מנויי סלולר חדשים נטו למצבת מנויי הדור השלישי שלה, שהגיעה לכ-1.282 מיליון מנויים נכון לסוף ספטמבר 2011, והיוותה 37.8% ממצבת מנויי הסלולר הכוללת של החברה - עלייה מ-33% של מנויי דור 3 מסך המנויים בסוף ספטמבר 2010.

ברבעון השלישי הסתכם מספר דקות השימוש החודשי הממוצע למנוי סלולר ("MOU") ב-357 דקות, לעומת 334 דקות ברבעון השלישי של 2010 - גידול של 6.9%. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר ("ARPU") ירדה ב-27.9% והסתכמה ברבעון השלישי של שנת 2011 ב-105.1 שקל, בהשוואה ל-145.9 שקל ברבעון המקביל אשתקד. ירידה זו מיוחסת בסלקום להפחתת תעריפי הקישוריות ולשחיקה המתמשכת בתעריפי זמן האוויר.

מחלקת דיבידנד בהיקף 189 מיליון שקל

סלקום הודיעה כי תחלק לבעלי המניות דיבידנד של כ-189 מיליון שקל, המהווה כ-95% מהרווח הנקי לרבעון השלישי.

בהתייחס לתוצאות אמר המנכ"ל עמוס שפירא: "ברבעון השלישי של 2011 המשכנו לראות את ההשפעה של השינויים הרגולטורים שנכנסו לתוקף בתחילת השנה, על תוצאות החברה, כפי שצפינו ודיווחנו בעבר, בנוסף להשפעת המיזוג עם נטוויז'ן אשר הושלם בסוף אוגוסט.

"לראשונה תוצאות נטוויז'ן לחודש ספטמבר אוחדו בתוצאות החברה. אמנם תוצאות נטוויז'ן הנכללות בדוחות הרבעון הינן עבור חודש ספטמבר בלבד, אך אני יכול לומר בסיפוק רב כי נטוויז'ן הציגה ברבעון השלישי של 2011 תוצאות מרשימות עם צמיחה במרבית הפרמטרים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ביניהם גידול של 24% ברווח התפעולי ו-8% ב-EBITDA.

"שוק הסלולר עבר השנה שינויים אשר השפיעו בצורה מהותית על רמת התחרות והאצת שחיקת המחירים, שהביאה לירידה בהכנסות וברווח. יחד עם זאת, סלקום ממשיכה לשמור על עמדת ההובלה שלה ואף לחזק את מעמדה מול מתחרותיה, הן הפיננסי והן התדמיתי. במהלך הרבעון השלישי המשכנו לשפר את שירות הלקוחות שלנו, לאחר האתגר שעמדנו בפניו בתחילת השנה כתוצאה מהשינויים בשוק".

"נמצאים בעמדה טובה לקראת השינויים בעתיד"

לדברי שפירא, "אני מאמין שהמיקוד שלנו לאורך השנים האחרונות בכל הקשור לשירות הלקוחות הוא שהביא את המהפך בשוק הסלולר ואת עובדת היותנו היום החברה המובילה בכל פרמטר פיננסי ותדמיתי. יתרוננו בתוצאות הפיננסיות ביחס למתחרותינו, יחד עם התחזקותנו בכל המדדים התדמיתיים, שמים את סלקום בעמדה טובה יותר לקראת השינויים הנוספים הצפויים בשוק התקשורת בעתיד.

"בזמן שהאתגרים העתידיים בשוק רבים לאור התגברות התחרות, אני סבור כי ניתן לראות שאסטרטגיית המיקוד שלנו בשוק התקשורת הניידת, בה נקטה סלקום עד כה, יחד עם פיתוח תהליכי ניהול ייחודיים ובניית צוות עובדים ומנהלים מקצועי עם מוטיבציה לנצח, היא האסטרטגיה הנכונה והיא שהביאה אותנו למעמד מובילי השוק.

"אני מאמין כי כניסתנו לשוק התקשורת הנייחת באמצעות רכישת נטוויז'ן רק תחזק את מעמדנו. השינויים הצפויים בשנה הקרובה אינם הראשונים בשוק, ואני מאמין שכפי שחיזקנו את מעמדנו לאחר השינויים בעבר (כמו ניידות המספרים בשנת 2008 והשינויים הרגולטורים המהותיים בתחילת שנת 2011), כך יש לחברה את צוות המנהלים והעובדים ואת העוצמה להמשיך לעשות זאת גם בעתיד".

עוד הוסיף שפירא: "באחרונה הודעתי על פרישתי לאחר 6 שנות כהונה. נפלה בידי זכות וחובה גדולה להוביל ארגון נפלא זה לאורך תקופה מרתקת ומאתגרת מאין כמוה. שוק הסלולר היום שונה לחלוטין מזה שהיה לפני 6 שנים, הן מהבחינה הטכנולוגית והן באופי השימושים של הצרכן.

"מכשיר הסלולר היום אינו רק, אלא גם מכשיר שניתן לדבר בו. הסיסמה 'mobile is everything' נכונה היום יותר מתמיד. גם רמת התחרות איננה דומה לזו שהיתה בעבר. עם כל אלה התמודדנו בהצלחה, וגם עשינו מהפך מהיותנו החברה השנייה בענף לעמדת המוביל".

ערן יעקובי: צפוי רווח נקי של 750 - 800 מיליון שקל ב-2012

ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר של דש ברוקראז', מציין בתגובה לדוחות כי "לגבי העתיד - קל לא הולך להיות. הרבעון הרביעי הולך להיות עוד פחות טוב גם עקב השפעת העונתיות. עם זאת, החברה תייצר רווח נקי של לפחות 900 מיליון שקל בשנת 2011.

"לגבי השנה הבאה, אנו מעריכים כי החברה תדע לייצר רווח נקי של 750-800 מיליון שקל ו-EBITDA של כ-2 מיליארד שקל, למרות המגמות השליליות הידועות. אנו מבססים הערכה זו על יכולת התייעלות כתוצאה מהמיזוג ובכלל (ראו פרטנר), על קיטון בהפחתות בגין רכישת נטוויז'ן, על חתירה לרציונליות של 3 השחקניות הגדולות, אשר בשילוב עם התנאים הרגולטוריים, יגרמו למתחרות החדשות להיתקל בחומה מסוימת, כפי שפירטנו בעבר.

"לא הבנקים, לא הביטוח ולא הרבה ענפים אחרים יתנו תשואה כזו בשנה הבאה. אנו ממשיכים להעדיף את ענף התקשורת עם משקל יתר לענף כולו".