אנליסטים: "הייתה תקווה גדולה באירופה - וכעת היא פגה"

מנהל השקעות מ-UBS: "פירוק גוש האירו הוא עדיין התרחיש הגרוע ביותר" ■ לאור עליית תשואות האג"ח האיטלקיות והספרדיות - מה חושבים האנליסטים על השווקים באירופה?

"פירוק גוש האירו באופן מסוים הוא עדיין התרחיש הגרוע ביותר לאירופה בכל היבט: פיננסי, כלכלי ופוליטי", מסביר לארי הת'וואי (Larry Hatheway), מנהל השקעות ב-UBS, בריאיון ל-CNBC היום (ג').

הת'וואי אומר את דבריו בצל התגברות החשש מהחרפת משבר החוב, הבאה לידי ביטוי בעליית תשואות האג"ח של איטליה וספרד בימים האחרונים. זאת, לאחר שהאופוריה סביב החדשות בדבר מינויים של לוקאס פפדימוס ומריו מונטי כראשי הממשלה החדשים של יוון ואיטליה (בהתאמה), התפוגגה בצל הקשיים של השניים לכונן ממשלות יציבות. בעקבות כך, מתפנים האנליסטים לנתח את המצב הנוכחי בשווקים באירופה.

"אני חושב שהרצון קיים, אבל הבעיות המכניות במערכת הפוליטית באירופה מקשות להגיע לפיתרון", סבור הת'וואי באשר לסבירות ליישומו של פיתרון למשבר החוב. לדעתו, קברניטי היבשת לא ירשו לגוש האירו להצטמצם לפחות מ-17 חברות, הקיימות במבנהו הנוכחי.

לאחר ההסדרים הפוליטיים ביוון ואיטליה, מתעוררים היום המשקיעים כאמור לבוקר חדש ומדאיג. בנוסף לנסיקת תשואות האג"ח האיטלקיות והספרדיות, גם נתוני צמיחה מדאיגים שפורסמו היום בגוש האירו, מעיבים על הסנטימנט. התשואה על אג"ח ספרד חצתה את רף ה-6.3%, בעוד התשואה על אג"ח איטליה נוסקת מעל 7% - רמה שזכתה לכינוי "נקודת האל-חזור" בשווקים.

"אנחנו צריכים עכשיו להעניק למשקיעים תירוץ לרכוש אג"ח איטלקיות, והתירוץ הזה צריך להיות תוכנית צמיחה. זה יעניק לכלכלת איטליה אפשרות לצמוח למרות תוכניות הצנע", מסביר כריס וולטינג (Chris Walting), אנליסט ב-Longview.

"הייתה תקווה גדולה בשווקים, וכעת נראה שהיא פגה", הוא מסביר. "אנשים עדיין לא מעכלים מה בדיוק קורה פה".