נתניהו גנז את הצעת החוק לעריכת שימוע למועמדים לעליון

נתניהו: "אני בעד הפרדת רשויות מוחלטת" ■ קדימה בתגובה: "ימים יגידו אם נתניהו והליכוד החליטו לכבד את מערכת שלטון החוק במקום לרמוס אותה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את יו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה, שר המשפטים יעקב נאמן, להוריד מסדר היום את הצעת החוק שלפיה שופטים המועמדים לבית המשפט העליון יעברו שימוע פומבי בפני ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

נתניהו הודיע כי הוא מתנגד להצעה ואמר: "אני לא מוכן שבית המשפט יהיה נתון לשימוע של חברי כנסת. לא יקום ולא יהיה. בית המשפט מעל לכל. אני בעד הפרדת רשויות מוחלטת".

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, מסר בתגובה: "הודעת ראש הממשלה לא הפתיעה, כיוון שדעתו ניתנה כשהצעת החוק הונחה לראשונה. יחד עם זאת, הנימוקים הכבדים שעלו בדיון סביב הצעת החוק הצביעו על כך שיש מקום לשינויים בשיטה הקיימת לבחירת שופטים. הוצעו מספר נוסחאות פשרה לחוק כדי לשמר את עיקרון השימוע ואת עיקרון השקיפות, אך בפלטפורמה שונה מוועדת חוקה, ואנחנו בוחנים את ההצעות האלה ברצינות".

דובר קדימה מסר בתגובה להחלטת נתניהו כי "אם הצהרתו של נתניהו אמיתית, תעצור את החוק ולא מייצגת עוד תרגיל מסריח ומסוכן מבית מדרשו של הליכוד - הרי שהלחץ הציבורי והפרלמנטרי שהובילה קדימה הצליח. לאחר ימים של היעלמות והסכמה שבשתיקה של נתניהו, שהתירה כל רסן בקרב חברי מפלגתו, נזכר נתניהו להתעורר כתוצאה מלחץ שהופעל עליו.

"מניעתו של חוק אחד, אם באמת נמנע, לא תכשיר את סדרת השרצים שבחוקי הקואליציה האחרים המאיימים על בתי המשפט, על העמותות, על התקשורת ועל כל מי שאינו חושב כמותם. ימים יגידו אם נתניהו והליכוד החליטו לכבד את מערכת שלטון החוק במקום לרמוס אותה, ואם כן - מדובר בהישג, וטוב שכך".

ח"כ אורי אוריאל, חבר הוועדה לבחירת שופטים, מסר בתגובה: "אני בעד שימוע לשופטים - אבל אך ורק בוועדה לבחירת שופטים ולא בוועדת החוקה בכנסת. עריכת שימוע לשופטים על-ידי פוליטיקאים, ללא שיתוף של נציגי עורכי הדין ומערכת המשפט, תגרום לירידת אמון הציבור במערכת המשפט".