כור במו"מ עם הבנקים לשיפור תנאי האשראי לקרדיט סוויס

מניית כור עלתה היום בחדות, הערכות: החברה האם דסק"ש ביצעה רכישות של המניה ■ חברת הדירוג מידרוג הורידה לחברה את הדירוג ברמה אחת

12 שעות לאחר שדיווחה כור במסגרת דוחותיה לרבעון השלישי כי רכשה בחודש האחרון מניות נוספות של קרדיט סוויס ב-200 מיליון שקל, פרסמה חברת ההחזקות מקבוצת אי.די.בי כי היא מנהלת מו"מ עם מורגן סטנלי וסיטי, המממנים לה את ההשקעה. המו"מ נוגע לחידוש הסדרי האשראי לשנתיים נוספות, עם אפשרות לסיימם כעבור שנה.

במסגרת המגעים בין הצדדים נבחנת האפשרות להקטין את מסגרת האשראי להיקף מקסימלי של עד 500 מיליון פרנק שוויצרי (פר"ש), לאחר שלקופת כור נוספו כמיליארד דולר בעקבות השלמת מכירת יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן, לכמצ'יינה הסינית.

מדוחות הרבעון השלישי שפרסמה אתמול כור עולה כי נכון לאמצע נובמבר, יתרת האשראי שלה בהשקעה זו עומדת על 688 מיליון פר"ש (כ-2.8 מיליארד שקל).

מעבר לכך, כור מעוניינת להפחית את שיעורי הריבית שהיא משלמת לשני הבנקים בגין ההלוואה, להעמיד יחס חוב לבטוחה מקסימלי של 65%, ולהוריד את מחיר היעד בו תהיה לבנקים זכות לדרוש פירעון מיידי מ-14 ל-12 פר"ש למניה. כיום נסחרת המניה במחיר של כ-21 פר"ש - אחרי ירידה של כ-16% בחודש החולף - כך שהמחיר החדש אותו מבקשת כור, הוא מחיר הנמוך ב-43% ממחיר המניה הנוכחי. בכור ציינו כי החברה הגיעה להבנות עקרוניות עם אחד משני הבנקים, אולם אין ודאות לגבי השלמת המו"מ ותנאיו.

מניית כור זינקה היום ב-7.9% במחזור מסחר גדול מהרגיל, ופעילים בשוק העריכו כי מאחורי העליה החדה במניה עומדת החברה האם דסק"ש, שרכשה ממניותיה. אתמול הודיעה כור על תכנית לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של עד 250 מיליון שקל.

"הסיכון עדיין גבוה"

כצפוי, דוחות כור שפורסמו אתמול היו גרועים, והחברה הציגה בהם הפסד עתק של 3.1 מיליארד שקל מהשקעתה בקרדיט סוויס בתשעת החודשים הראשונים של 2011. בסך הכל רשמה כור הפסד של 3.4 מיליארד שקל בתקופה זו.

בעקבות פרסום הדוחות, הודיעה היום חברת מידרוג על הורדת דירוג האג"ח של כור ברמה אחת, מ-A1 ל-A2 באופק יציב, וזאת שלושה חודשים לאחר שהוכנסו לרשימת מעקב. לכור שלוש סדרות נסחרות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, בתשואות של עד 8.5%.

במידרוג מעריכים כי "חרף הירידה החדה במחיר המניה (50% מתחילת השנה, א' ל'), הסיכון עדיין גבוה נוכח התנודתיות הגבוהה בשוקי ההון".

בנוסף ציינו בחברת הדירוג כי דילול תיק ההחזקות של כור "מעלה אי ודאות לגבי מבנה ההחזקות העתידי, בפרט נוכח היקף הנזילות הגבוה בכור, כאשר בפני מידרוג לא הוצגה תוכנית השקעות אסטרטגית. זאת, בעקבות מכירת השליטה במכתשים אגן, שהיוותה עד כה נכס ליבה איכותי בתיק ההחזקות של כור, ולקראת השלמת מכירת חלקה בבניין HSBC בניו יורק לחברה האחות נכסים ובנין".

להערכת מידרוג גורמים אלו "מעלים את מרכיב ה-Event Risk (סיכון 'אירוע חריג') במאפיינים העסקיים והפיננסיים של החברה". סיכון שכזה מוגדר על ידי החברה כ"אפשרות לשינוי חד ופתאומי במאפייני סיכון האשראי נוכח אירוע מהותי ובלתי צפוי", דוגמת מיזוגים או רכישות, שינוי מבנה החזקות, עלייה חדה במינוף או חלוקת דיבידנד משמעותית.

במידרוג גם סבורים כי יחס המינוף של כור, המוערך בכ-64%, גבוה יחסית, אולם מציינים כי במקרה בו תחליט החברה לממש את האופציה למכירת יתרת החזקותיה במכתשים אגן - המוערכת על ידי מידרוג בכ-600 מיליון שקל - יחס המינוף ירד באופן חד לכ-20%.