ספר חדש בארה"ב: ישראל אלימה והכיבוש שלה נצחי

‎‎המחבר, הישראלי גרשום גורנברג, טוען כי גם אם לערבים חלק ביצירת בעיית ההתנחלויות, על היהודים לפתור אותה‏

‎‎בימים שבהם גובר בידודה הבינלאומי של ישראל, כמו גם הביקורת על הלגיטימיות של ההתנחלויות ביהודה ושומרון, יוצא ספר חדש בארה"ב בשם ‏‎"The Unmaking of Israel"‎‏, שמבקר אותה בצורה חריפה ובפרט את מפעל ההתנחלויות. כותב הספר הוא גרשום גורנברג, ‏ישראלי‏ יליד ארה"ב, המתמחה ב‏היסטוריה‏ ‏פוליטית‏ של ישראל וביחסים ישראלים-אמריקנים.

לפי גורנברג, שמכהן ככתב בכיר בירחון‏ הפוליטי ‏The American Prospect‏, ישראל של היום היא אלימה ומלאת תחושות של חוסר ליברליות, מקום בו האזרחים הערבים הם מבודדים. מקום בו הגורמים הדומיננטיים בצבא אינם עוד חילוניים מהקיבוץ כבעבר, אלא על-ידי קצינים בעלי השקפה ימנית-דתית, אשר חלקם עלולים לכבד יותר את הרעיון של מדינה יהודית מאשר את זה של ממשלה נבחרת. ובעיקר, ישראל הופכת למקום שמושחת על-ידי כיבוש שהוא לכאורה זמני אבל למעשי הוא נצחי.

הספר טוען שישראל למעשה מפסידה את מלחמת ששת הימים. כיצד היא יכולה להפסיד מלחמה בה ניצחה באופן ברור לפני 44 שנה? על-ידי האמונה שהיא יכולה "לבלוע" את הטריטוריות שהיא השיגה במלחמה ההיא ועדיין לקיים במקביל רוב יהודי.

לפי גורנברג, ישראל מפסידה עוד מלחמה. הוא יוצא כנגד "תאומי הפונדמנטליזם הדתי". האחד הוא החרדים, שלדבריו מרוקנים את התקציב של ישראל בזמן שהם דוחים כל רעיון של אחריות כלפי המדינה. התאום השני, שלפי הסופר אף יותר מבשר רעות, הוא המתנחלים ביהודה ושומרון ותומכיהם, שמקדשים את האדמה על חשבון כל הערכים היהודיים האחרים.

עיקר הרוגז של גורנברג הוא כלפי ההתנחלויות, שרבים מהפלסטינים רואים כהוכחה ברורה לחוסר נכונותה של ישראל לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. האמת לדבריו היא יותר מורכבת. רוב הישראלים אומרים שהם תומכים בפתרון זה, של שתי מדינות לשני עמים, וגם אינם אוהבים במיוחד את ההתנחלויות, אבל הם גם חסרי עוצמה להשפיע אל מול מיעוט נחוש של מתיישבים.

גורנברג מתאר כיצד האופוריה שאחרי הניצחון הגדול ב-1967, הביאה לכך שישראל ביצעה נסיגה מהאידיאל של דמוקרטיה, נסיגה שנדחתה בידי הטענה שהכיבוש הוא זמני. אבל ייזום ההתנחלויות היה התקפה ברורה על שלטון החוק. כיצד? גורנברג מתאר למשל את סיפורה של עפרה, פעם מאחז קטן והיום ישוב ובו גרים 3,000 אזרחים ישראלים. הם התיישבו לא בניגוד לחוק הבינ"ל אלא לזה הישראלי. "רוב עפרה נבנתה ללא בסיס חוקי על אדמה שהייתה שייכת לפלסטינים", הוא כותב. לדבריו גם המתנחלים לא היו מצליחים לולא עזרה שקיבלו גם מפוליטיקאים כמו יצחק רבין ושמעון פרס.

גורנברג מסכים שלהתרחבות ההתנחלויות היה "פרטנר" נוסף - חוסר הנכונות של הערבים לאחר ההפסד ב-1967 לקבל את הטריטוריות תמורת הכרה בישראל ואף ארגונים דוגמת חמאס ששאפו להשמיד את ישראל. נוסף על זה, לדבריו, האנטישמיות שהדביקה חלק מהמדיניות הפלסטינית, שלא לדבר גם על חלק מהעולם הערבי, לא תרמה לכך.

ועדיין, לדבריו, אלו היהודים מי שיצרו הרבה בעיות שפניהן עומדת ישראל היום ואלו היהודים שצריכים לפתור אותן. ‏‎‎‏