פיץ' מאיימת לחתוך דירוג לצרפת; נכשל מכרז אג"ח גרמניה

(עדכון) - שטף של דיווחים שליליים באירופה מפיל את השווקים ■ עיתון בלגי: פיצוץ בהסכמה על חילוץ בנק דקסיה

שטף של חדשות רעות היום (ד') באירופה: ממשלות בלגיה וצרפת חלוקות ביניהן על היקף השתתפותן בחילוץ הבנק הבלגי-צרפתי דקסיה (סימול בבורסת בלגיה: DEXB), שהסכמה עקרונית על פירוקו נעשתה באוקוטובר האחרון. הבנק, שהעמיד הלוואות למאות ערים בשתי המדינות, היה הקורבן הגדול הראשון במשבר החוב באירופה.

בנוסף, גם סוכנות הדירוג פיץ' מזהירה היום כי דירוג האשראי המושלם של צרפת ("AAA"), הכלכלה השנייה בגודלה באירופה אחרי גרמניה, נמצא בסיכון להורדה אם משבר החובות יחריף. סוכנות הדירוג הבהירה כי יש לנקוט בצעדים נוספים בצרפת כדי להשיג יחס גירעון תוצר של 3% עד שנת 2013, כאשר בפיץ' חוזים כי היחס יעמוד על 4% בשנה זו.

לצד הדיווחים השליליים המדוברים, נוסקות תשואות האג"ח של צרפת ובלגיה, ואף התשואות על האג"ח הגרמניות עלו היום בחדות - על רקע הנפקת אג"ח של ממשלת גרמניה, שסבלה מביקושי חסר.

לעוד כתבות על משבר החוב באירופה:

אירופה במגמה מעורבת; תשואות אג"ח צרפת ובלגיה עולות

ג'וזף שטיגליץ: "קיים סיכון משמעותי למיתון באירופה"

אפקט המשבר: מדד מנהלי הרכש בגרמניה התכווץ באוקטובר

"וול סטריט ג'ורנל": לחץ רב על מרקל לתמיכה באירו-בונדס

הבנק המרכזי של יוון מזהיר: עלולים לצאת מגוש האירו

האיחוד האירופי צפוי לדרוש: הידוק הפיקוח על החברות בו

דקסיה יקרוס?

באשר לדקסיה, על פי דיווח בעיתון הבלגי De Standaard היום, שורר חוסר הסכמה עדכנית בין ממשלות בלגיה וצרפת לגבי היקף ההשתפותן שלהן בחילוץ הבנק. הבלגים דורשים השתתפות צרפתית בהיקף גבוה יותר, אולם צרפת - שאיום הורדת דירוג מרחף מעליה - לא מעוניינת, באופן טבעי, להגדיל את חלקה.

במסגרת ההסכם העקרוני, ממשלת בלגיה אמורה הייתה להזרים לבנק דקסיה 4 מיליארד אירו לחטיבה המנהלת 60% מהנכסים ה"רעילים" של דקסיה. הזרמת הון זו אמורה לחתוך את הצורך של דקסיה בהון לטווח קצר ב-14 מיליארד אירו.

השווקים יורדים; התשואות עולות

השווקים מגיבים בשלילה לדיווח; האירו צונח בכמעט 1% מול הדולר ונסחר סביב 1.338 דולרים לאירו. בורסות אירופה רושמות ירידות וכך גם החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט. מדד S&P 500 נפל ב-5.5% ב-5 ימי המסחר האחרונים.

בתוך כך, תשואות האג"ח של ממשלות ברחבי אירופה עלו היום, מה שמהווה סימן מדאיג נוכח משבר החוב ביבשת. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת צרפת עולה ב-10 נקודות בסיס (0.1%) לרמה של 3.62%, בבלגיה נרשמת עלייה של 17 נ"ב ל-5.21% ובאיטליה עלייה של 20 נ"ב ל-6.87%. עליית תשואת האג"ח של צרפת מאיימת על דירוג האשראי המושלם שלה (AAA).

גם גרמניה ערכה היום מכרז אג"ח ובו גייסה 3.65 מיליארד אירו ממכירת אג"ח ל-10 שנים. הביקוש שנרשם במסגרת המכרז היה נמוך באופן משמעותי ביחס לביקוש הממוצע במכרזי אג"ח של גרמניה. תשואת האג"ח עלתה ל-2.74% לעומת תשואה ממוצעת של 1.98%.

בתוך כך, נתונים כלכליים שליליים פורסמו היום בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה. מדד מנהלי הרכש שפורסם במדינה הצביע על ירידה בפעילות הייצור, מה שמעלה חשש מגלישה למיתון. מדד מנהלי הרכש לפעילות הייצור בגרמניה ירד ל-47.9 נק' בנובמבר מ-49.1 נק' באוקטובר. מדד מתחת ל-50 נק' מצביע על התכווצות בפעילות הייצור. אנליסטים ציפו למדד של 48.5 נק' בנובמבר.