רק ענת קם אכלה אותה

נגדה הגישו כתב אישום מהר, אבל נגד בלאו ו"הארץ" זה הולך הרבה יותר לאט, אם בכלל

ענת קם נכנסה היום (ד') לכלא, שם היא אמורה לרצות 4.5 שנות מאסר. קם הורשעה בגניבת כמות גדולה של מסמכים ביטחוניים בעת ששירתה כפקידה בלשכת אלוף פיקוד המרכז. את המסמכים העבירה קם לכתב "הארץ" אורי בלאו, שפרסם חלק מהם באישור הצנזורה. לאחר מכן התברר כי ברשותו של בלאו נותרו מסמכים רבים. הוא נדרש להחזירם וסירב לעשות זאת.

לא מאטה הארי

אני מרגיש צער על ענת קם. אמנם היא הורשעה, על-פי חוק שכותרתו "ריגול חמור", אבל מאטה הארי היא לא. סתם צעירה שנהגה, כהגדרתה, בטיפשות. כמו צעירות רבות בגילה היא רצתה לתקן את העולם, הייתה נגד הכיבוש, ראתה בפלסטינים מיעוט נדכא - והלכה להיות הדון קישוט שלהם.

פרקליטות זריזה. לפעמים

ברוב תמימותה חשבה קם שאם היא הולכת עם המסמכים לעיתונות, אז היא מוגנת. היום היא כבר יודעת שזה לא עובד כך, שמערכת אכיפת החוק אינה ממש שוויונית. בעניין שלה הפרקליטות גילתה זריזות פנתרית, צ'יק-צ'אק יש חקירה, מסקנות, כתב אישום, פסק דין. כמו שצריך - אבל כמו שקורה רק כאשר החשוד או הנאשם הם חסרי מעמד וכוח.

אין אישום נגד העיתונאי

אורי בלאו סירב לחזור לארץ לחקירה. בלשון משפטית-פלילית קוראים לאדם כזה "דרוש חקירה", כשלעצמה עילה להוצאת צו מעצר כנגדו. רק לאחר משא-ומתן עם "הארץ" ופרקליטיו חזר בלאו לארץ.

עם שובו אמרה הפרקליטות כי היא מתכוונת להגיש נגדו כתב אישום. כבר עברו חודשים רבים מאד, וזה עוד לא קרה. כי חוק אחד לחיילת צעירה ואלמונית - וחוק שונה לעיתונאי.

אין אישום נגד העיתון

שהותו של בלאו בלונדון התאפשרה על-ידי התמיכה שקיבל מעיתונו, הן תמיכה כספית והן משפטית. בלשון המשפט הפלילי עלולים לקרוא לזה "שיבוש הליכי חקירה לכאורה".

בינתיים גם נגד "הארץ" ובעליו לא הוגש כתב אישום. כפי שנמסר לי, גם אין כוונה להגיש. למה? כי "זה לא פשוט להתעסק עם העיתונות, מספיק שאנחנו תובעים את בלאו, להכניס גם את 'הארץ' - זה ייראה כאילו אנחנו מבקשים להתנכל לעיתונות".

בן שיחי, גורם משפטי רציני, לא כפר בכך שייתכן ש"הארץ" עבר לכאורה על החוק, אבל ... וכו'.

עכשיו את מבינה, ענת?

אז את מבינה איך זה עובד, ענת קם? את אכלת אותה בשביל כולם. חשבת ש"הארץ" יעלו על בריקדות למענך, לוחמת השמאל הגדולה? - את לא מבינה של"הארץ" יש עניינים יותר חשובים, כמו רדיפה מקארת'יסטית אחר שופטים שאינם נראים להם? אני מניח שעכשיו את כבר כן מבינה.

אני מאחל לך, ענת קם, שהערעור שהגשת יתקבל, לפחות לגבי קיצור העונש הכל-כך לא פרופורציונלי. וגם שהמאסר יעבור לך כמה שיותר בקלות.

מה דעתך על כתיבת ספר "עיתון 'הארץ' ואני"? זה חשוב כדי שגם אחרים יידעו ויבינו - וזה גם יעביר לך את הזמן בכיף.