מנכ"ל כאל: "אני פסימי, ב-2012 הרווחיות בכל הענף תרד"

האטה בצריכה ברבעון השלישי ■ ישראל דוד מציג רווח של 181 מיליון שקל בשלושה רבעונים, אך מוטרד מהחולשה בביקושים: "האטה במשק תשפיע על מצב הרוח הצרכני"

עלייה ברווחי כאל. חברת כרטיסי האשראי שבבעלות דיסקונט והבינלאומי מדווחת על רווח של 181 מיליון שקל במחצית 2011, בהשוואה ל-176 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ברבעון השלישי עמד הרווח הנקי של כאל על 61 מיליון שקל, עלייה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל. מנכ"ל כאל הוא ישראל דוד.

הכנסות כאל עמדו מתחילת השנה על 849 מיליון שקל, עלייה של 1.7%, כאשר הרווח המימוני מאשראי עלה ב-11% אך ההכנסות מליבת הפעילות - עסקאות בכרטיסי אשראי - עלו בחצי אחוז בלבד. ההון העצמי של כאל הגיע ל-1.15 מיליארד שקל והתשואה על ההון ל-22.2%. כאל חילקה מתחילת השנה דיבידנד בסך 195 מיליון שקל, מתוכם 45 מיליון שקל ברבעון השלישי. הלימות ההון של החברה היא 16.2% בהשוואה לרף המינימלי של 15%.

מחזור העסקאות של החברה עלה ב-7.4% והגיע ל-37 מיליארד שקל. עם זאת, ברבעון השלישי נרשמה האטה בקצב הצמיחה שירד ל-5.6%. גם באשראי חוץ בנקאי ישנה סטגנציה כשהיקף האשראי נותר על 1.97 מיליארד שקל, כמו ברבעון הקודם (ירידה של 6% מתחילת השנה). נקודת אור היא עלייה בכמות הכרטיסים החוץ בנקאיים שהגיעה ל-458 אלף שקל - עלייה של 6.2% מתחילת השנה. הריבית הממוצעת על האשראי נותרה על 12.6%, כמו ברבעון הקודם.

המנכ"ל, דוד, מביט בדאגה על הנתונים. "בשנה רגילה אנחנו צומחים ב-9% וגם אם לא נעשה כלום, רק בגלל גידול טבעי והנפקת כרטיסים חדשים, העסקאות בכרטיסי אשראי צומחות ב-3%. לכן, הייתי קורא לצמיחה של 5.7% ברבעון השלישי איפוק צרכני, בייחוד שספטמבר היה חודש חגים. אם אסתכל בחתך ענפים הרי שבריהוט וכלי בית, בתי כל בו, מוצרי חשמל ואירוח - בכל אלו ראינו ברבעון השלישי ירידה של 3%-7%. זו גם הסיבה לקיפאון באשראי צרכני, לקוחות פורעים הלוואות וקצב לקיחת ההלוואות החדשות נמוך מאוד".

* מה קורה ברבעון הרביעי?

"באוקטובר הייתה עלייה של 2.5% אך נתונים מוקדמים של נובמבר מפתיעים לטובה עם עלייה של 7.2%".

* מה התחזית שלך לשנת 2012?

"אני פסימי. לא רק שהרווח לא יעלה אלא שנרד ברווחיות. בהיבט הענפי צפויה שנה קשה, התארגנות עובדים, עמלה צולבת שיורדת בקצב מהיר ופתיחת התחרות בסליקת ישראכרט, יגרמו לחולשה בכל הענף. אם כי כאל תהנה מהתחרות וישראכרט תהיה המפסידה. לכך תוסיף את ההאטה במשק שתשפיע על מצב הרוח הצרכני ועל הצריכה במשק. לכן אני פסימי לפחות למחצית הראשונה של 2012".

* במאי השקתם מחדש בחודש את דיינרס.

"2012 תהיה שנת הפריצה של דיינרס. השנה הבאה תביא את האימפקט, כל המערכות מוכנות, כל השותפויות מוכנות. אני אופטימי ומעריך שקצב הצמיחה של דיינרס יהיה חריג לענף".

תוצאות כאל
 תוצאות כאל