מנכ"ל משרד התשתיות: אין אישור אוטומטי לעסקאות גז

שאול צמח ציין כי דבריו נאמרים באופן כללי, על רקע פרסומים בדבר מגעים בין מספנות דייהו ו-CNOOC לרכישת חלקים במיזמי הגז "תמר" ו-"לוויתן"

ישראל לא תתיר עסקאות לייצוא גז טבעי לפני שתובטח אספקה אמינה ויציבה של גז טבעי למשק הישראלי, כך אמר היום מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח בכנס מהנדסי חשמל באילת.

צמח ציין כי דבריו אינם מתייחסים לעסקה ספציפית אלא נאמרים באופן כללי, על רקע פרסומים בדבר מגעים בין חברות סיניות קוריאניות לרכישת חלקים במיזמי הגז "תמר" ו-"לוויתן".

החברה הקוריאנית, מספנות דייהו, הודיעה אתמול כי חתמה על הסכם ראשוני עם שותפות "תמר" לייצוא גז לדרום קוריאה והמזרח הרחוק באמצעות מתקן צף להנזלת גז טבעי (FLNG). במקביל דווח כי ענקית הנפט הסינית CNOOC מנהלת מגעים עם שותפות "לווייתן" לכניסה כשותפה לפרויקט פיתוח המאגר שיכלול בעתיד גם מתקן הנזלה, ככל הנראה מתקן יבשתי שיוקם בקפריסין.

צמח עומד בראשות וועדה בין-משרדית שתפקידה לקבוע בין היתר מה תהיה מדיניות ישראל בתחום ייצוא הגז. בעוד גורמים במשרד התשתיות ובהם המדען הראשי ד"ר שלמה ולד סבורים כי המדינה צריכה להחזיק בעתודות גז אסטרטגיות היכולות לספק את צרכי המשק ל-50 שנה לפחות, תומך האוצר בהתרת ייצוא גז באופן מיידי, כיון שאחרת לא יהיה תמריץ ליזמים ישראלים לפתח מאגרים.

על-פי בדיקה שערך האנליסט ירון זר מכלל פיננסים כמות הגז הנמצאת כיום בידי ישראל תותיר די גז לייצוא - אם יוחלט על שמירת עתודות למשך 30 שנה. לעומת זאת החלטה על שמירת עתודות ל-40 שנה ויותר אינה מותירה בידי היזמים כמות המצדיקה ייצוא גז טבעי. גז לייצוא ובמיוחד למדינות המזרח נמכר כיום במחירים גבוהים כפליים ויותר מהגז המיועד לצריכה מקומית.