כלל פיננסים: "יש סיכוי לראלי סוף שנה למרות הפסימיות "

האנליסט אמיר כהנוביץ: "מאז 1928, שוק המניות האמריקני רשם בחודש דצמבר תשואה חיובית ב-63 שנים מתוך 83 שנים - 76% מהזמן" ■ ב-80% מהמקרים הבורסה רשמה עליות בחודש דצמבר"

עונת החגים בארה"ב בפתח והציפייה לראלי סוף שנה המסורתי כבר באוויר. אבל האם ראלי כזה אפשרי בכלל השנה? על רקעי משבר החוב באירופה ונתוני הצמיחה האמריקניים המאכזבים, האם חודש דצמבר שבו חלה עונת החגים יכול להפיח תקווה בתוך הפסימיות? ההיסטוריה מראה כי חודש דצמבר באופן מסורתי מפתיע לטובה - האם זה יכול לקרות גם השנה?

למרות הנתונים השליליים והפסימיות, חודש דצמבר יכול להפתיע, מה צריך לקרות כדי שדצמבר יפתיע לטובה? אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים מונים מספר סיטואציות היכולות לבשר טובות, "אנחנו צריכים שאירופה תסכים להחליט על דרכים יצירתיות וכואבות על דרכי פתרון למשבר החוב, שקרן המטבע תסכים לחלץ, שהרפובליקנים והדמוקרטיים יתפשרו בנושא הגרעון. וברקע שעונת קניות טובה תעלה את בטחון הצרכנים והעסקים".

בכלל פיננסים מציינים כי מאז 1928, שוק המניות האמריקני רשם בחודש דצמבר רווח ב- 63 שנים מתוך 83 שנים, או 76% מהזמן. הבאים אחריו בתור, ינואר ואפריל, משתרכים הרחק מאחור עם עליות רק ב-63% מהמקרים. בת"א המצב לא כזה רחוק, מאז דצמבר 1991 נרשמו בחודש דצמבר עליות ב-16 פעמים, כלומר 80%. בנוסף, התשואה הממוצעת בחודשי דצמבר הייתה הגבוהה מבין שאר כל חודשי השנה 3.75%.

האם נובמבר יכול לנבא לנו על מה יקרה דצמבר? על פי כלל פיננסים, מתוך אותם 20 מקרים בהם שוק המניות האמריקני רשם ירידה במהלך דצמבר, התרחשו קודם ירידות גם בחודש נובמבר רק ב-7 מקרים. כלומר, חודש נובמבר שלילי מוריד אפילו עוד מהסיכוי לדצמבר שלילי.

יש עדיין סימנים מעודדים

בכלל פיננסים רואים כמה סימנים מעודדים שיכולים להוביל לראלי סוף שנה, בהתייחס לאירופה מציין כהנוביץ כי ככל שגוברים הסיכויים כי גרמניה תכשל במאמציה לכפות שינויים מבניים במוסדות האיחוד האירופי ובכלכלות של המדינות הבעייתיות, כך גובר הסיכוי לפתרונות כגון האג"ח האירופאיות המשותפות, הגדלה של "כספי העברה"- כספי סיוע דרך קרן החילוץ. "פתרונות מהסוג הנ"ל עשויים מצד אחד לפתור את בעיות קריטיות באירופה, אך על ידי העברת הנטל על כלכלת גרמניה", הוא מעריך.

כהנוביץ סבור כי בניתוח כלכלי החוב הגרמני הוא ככל הנראה הבטוח בעולם, יותר מהחוב האמריקני שנסחר בתשואות נמוכות יותר החל מאתמול ובעלות ביטוח נמוכה יותר. (ה-CDS הגרמני זינק בשבוע האחרון 14.8% לרמה של 109 נ"ב). "הצמיחה הגבוהה והמבנה התחרותי של הכלכלה הגרמנית בהחלט לא מצדיקים תשואה של 1.98% שמגלמת תשואה ריאלית של 0.5%-", כותב כהנוביץ.

בהתייחס לארה"ב, כהנוביץ' מספק מבט נוסף חיובי ואופטימי יותר לגבי נתון הצמיחה המאכזב שנרשם השבוע. כזכור אומדן הצמיחה לכלכלה האמריקנית לרבעון השלישי תוקן כלפי מטה ל-2% לעומת 2.5% באומדן הקודם. על פניו הנתון מאכזב מאוד אך האם הוא באמת כך כך מאכזב? "אם מסתכלים על הסעיפים של הנתון רואים שהצריכה התרחבה כמעט בהתאם לאומדן הקודם (2.4% לעומת אומדן קודם ל-2.5%), היצוא התרחב יותר מהאומדן הקודם (4.3% לעומת 4.0%), ההוצאה הממשלתית כמעט ללא שינוי (0.1%- לעומת 0%) וכמעט כל האכזבה לכאורה הגיעה מכיוון ירידה בהשקעות", מציין כהנוביץ.

בכלל פיננסים מדגישים כי האכזבה נבעה בעיקר מהירדה במלאים, "מלאים יכולים לרדת בעיקר משתי סיבות, או שהחברות מפסיקות לייצר בגלל חשש מהבאות או שהצריכה הפתיעה אותם ורוקנה להם מהמלאים. כדי לבדוק מה מבין השניים הוא הנכון ניתן להשתמש ביחס של מלאי למכירות. הפעם, בניגוד ל-2008 למשל, היחס יורד מה שמאותת כי המלאים ירדו בעיקר בשל אי ציפייה של החברות לביקושים כ"כ גבוהים - מכאן שכנראה נראה עליה במלאים ברבעונים הבאים, מה שימשוך את נתוני הצמיחה למעלה", מעריך כהנוביץ'.

עוד סימן מעודד על פי כלל פיננסים, האמריקנים שוב מגדילים חיסכון - ההכנסות של מישקי הבית האמריקנים עלו בחודש אוקטובר ב-0.4%, גבוה מהציפיות לעלייה של 0.3%. עוד בשורות טובות הן שההוצאות שלהם המשיכו לטפס אף הן ב-0.1%, אך הבשורות הרעות שהן צמחו בשיעור נמוך מהציפיות. "כפי ששמתם לב, עליה מהירה בהכנסות לעומת עלייה איטית בהוצאות מצביעה על עלייה בשיעור החיסכון", מעריכים.

עם זאת, בכלל פיננסים מסייגים ומציינים כי "עלייה בשיעור החיסכון אולי נראית לכם טובה, אבל היא גם עשויה לאותת על עליית החשש של משקי הבית".