פיתוח ישראלי ימנע נטישת ילדים ברכב; האם ההורים יאמצו?

מערכת שמפתחת פוינטר אמורה לספק התרעה למנוי ששכח ילד, נכה, קשיש או כלב כלואים ברכב, ולאפשר פתיחת החלונות מרחוק - כפתרון מיידי למניעת מוות ■ הבעיות: תסמונת "לי זה לא יקרה", והיעדר רגולציה שתכפה שימוש

כמעט בכל קיץ אנו מתבשרים על תינוק או פעוט שנשכחו ברכב. משנת 2004 דיווחו כלי התקשורת על שבעה ילדים שמתו, לאחר שנשכחו ברכב, ובמקרים רבים אחרים, בנס הסתיים האירוע בשלום.

עם בוא הגשם הראשון, הסוגיה הכואבת יורדת מסדר היום התקשורתי, אך שבה ועולה בקיץ הבא - מבלי שניתן פתרון הולם לבעיה. שינוי בכיוון החיובי מסתמן, לאור כוונתו של שר התחבורה להעביר חוק, שלפיו יוטל עונש של 7 שנות מאסר למי שישכח ילד ברכב. בד בבד, כמה חברות בעולם מפתחות מוצרים בתחום.

אחת החברות הללו היא פוינטר. החברה מספקת שירותים וציוד לסביבת הרכב. בין היתר, החברה משווקת מערכת לאיתור ומיגון כלי רכב, ומציעה ללקוחותיה שירותים כגון לחצן מצוקה לרכב; פוינטר On Line באמצעות האינטרנט; פתיחת דלתות מרחוק; התרעה בזמן אמת באמצעות SMS על פריצה לרכב, על חריגה ממהירות, על יציאה מאזור מוגדר, על גניבת דלק ועל ניסיון התנעה על ידי מורשה מחוץ לשעות העבודה.

פוינטר היא חלק מקבוצת שגריר מערכות בע"מ, שבה שולטת פוינטר טלוקיישן. החברה נסחרת ברשימה המשנית של נאסד"ק ובת"א, בשווי של 23 מיליון דולר. בעלת השליטה בה היא חברת ההשקעות DBSI, של יוסי בן-שלום וברק דותן.

יכול לקרות לכל אחד

בימים אלה מקיימת החברה בדיקה למוצר מוגן פטנט, שפיתחה בדיוק למטרה זו, של מניעת השארת ילדים ברכב, על ידי שליחת התרעה על כך לטלפון הנייד. כחלק מהבדיקה, המוצר הותקן במיניבוס וברכב פרטי. השלמת הבדיקות צפויה בקרוב, ובפוינטר מעריכים שבשנה הבאה יתחילו לשווק את המערכת.

"אנו נמצאים בעולם שבו כלי הרכב שלנו מקושרים דו-כיוונית, ובאמצעות המערכת שלנו, מסוגלים לחבר התקנים שונים בתוך הרכב ולקבל ולשדר ועל בסיס זה", מסביר דוד מחלב, מנכ"ל פוינטר טלוקיישן, בשיחה עם "גלובס".

ביום שרבי, הטמפרטורה בתוך רכב סגור עולה בתוך זמן קצר ליותר מ-80 מעלות. התופעה אינה ייחודית לישראל, אלא קיימת במדינות בעלות אקלים דומה. מרבית הילדים שמתו היו בני 0-2 שנים. מדובר במוות מיותר, שקשה להאמין שעם הטכנולוגיות הרבות הקיימות כיום, עדיין אין מוצר יעיל שיכול למנוע אותו, במחיר סביר.

קשה לאפיין "אב טיפוס" למי ששכח ילד ברכב; נדמה שזה יכול לקרות לכל אחד. אגב, רוב התיקים שנפתחו בישראל נגד הורים ששכחו את ילדיהם, נסגרו תחת הכותרת "חוסר עניין לציבור".

המערכת של פוינטר מנטרלת לחלוטין כל צורך במעורבות של גורם אנושי להפעלה או לנטרול. המטרה היא ליצור מערכת שניתן יהיה למכור אותה במחיר סביר, לעומת מערכות יקרות יותר שקיימות בחו"ל. בפוינטר לא נוקבים במחיר מדויק שבו תשווק המערכת, ומציינים שהמחיר יהיה תלוי בכמה גורמים - בין השאר, בקיומה של מערכת איתור של פוינטר באותו רכב, ובגודל הרכב - שמשליך על מספר הגלאים הנדרש. עם זאת, המחיר צפוי להיות "כמה אלפי שקלים בודדים".

מדרג תגובות

אילן גולדשטיין, מנהל פעילות פוינטר בישראל, מצביע על שתי בעיות עיקריות בהכנסת מערכת לשימוש. הראשונה - רגולציה, אף אחד לא יתקין אם לא יחייבו אותו; השנייה - המנטליות הידועה, של "לי זה לא יקרה".

בפוינטר מעריכים את השוק הפוטנציאלי באלפי רכבי הסעה ואוטובוסים בישראל, ועוד הרבה יותר מכך ברחבי העולם. עם זאת, השאלה המרכזית היא מה יהיה קצב אימוץ המערכת על-ידי בעלי כלי הרכב, והרבה מזה תלוי בחקיקה.

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת אשתקד, סיפר מפתח המוצר של פוינטר, ד"ר עמיקם גרשונוביץ: "הגעתי לעניין הזה בגלל מקרה אישי - השארתי את הבן שלי, בן חצי שנה, ברכב לחמש דקות. הלכתי להוריד איזה תיק, וכשחזרתי הילד כבר היה אדום כמו עגבנייה. לא עשיתי טוב. אני חסר אחריות".

גם במקרה שבו הנהג ישכח את הטלפון הנייד שלו ברכב, המערכת של פוינטר תוכל לסייע - ותודיע על כך לא רק לנהג, אלא גם לכמה אנשים שנקבעו מראש על ידי המנוי לשירות. לדוגמה, אם נבחרו בני המשפחה - למשל אחים, סבא וסבתא - הם יקבלו SMS ובו יצוין מיקום הרכב. לאותו מנוי תהיה אפשרות לשלוט מרחוק ברכב, ולפתוח את החלונות.

גרשונוביץ: "אנחנו לא מתערבים במערכת של הרכב, אלא דרך מערכות איתור ואזעקה, מערכות שיצרני הרכב יודעים מראש 'לדבר' איתן". מדרג התגובות של המערכת בנוי כך, שהיא יודעת לנתח מה קורה ברכב, ומה המצב של הילד (או של הקשיש, הנכה או הכלב) שכלוא, ואינו יכול לצאת. המדרג עולה בחומרתו, לפי משך השהייה והטמפרטורה שמתפתחת.

הקהל הרחב יאמץ?

"המשדרים הקיימים יכולים לשמש טווח תקשורת לפרמטרים רבים, וניתן להוסיף מאפיינים שונים", מסביר גולדשטיין. "יש מערכת איתור ברכב, וכשהיא דרוכה, לא אמורה להתבצע תנועה ברכב - כי ההנחה היא שהרכב ריק. על בסיס זה אנו יכולים לשים חיישן על כיסא תינוק, כמו שיש אינדיקציה לזיהוי של חגורת בטיחות לא סגורה".

על כיסא התינוק יש אינדיקציה של משקל ותזוזה, וניתן לשדר למוקד ולהורים בעת ובעונה אחת. כשהמערכת דרוכה, הכיסא אמור להיות ריק. המערכת מיועדת לכלי רכב פרטיים ולרכבי היסעים, שם יהיו גם חיישנים לאורך הרכב, בחלק הפנימי של התקרה. המערכת אמורה להקטין התראות שווא, ולנטרל סיבות חיצוניות, כמו משאית חולפת. נראה כי למשתמש במערכת, תינתן האפשרות לקבוע את הפרמטרים לדריכתה - לדוגמה: דלתות נעולות, מנוע ומזגן כבויים.

אחת הבעיות הטכנולוגיות, היא אזור שאין בו כיסוי סלולרי תקין. נוסף על כך, יש כמובן גם חשש מהתראות שווא, שיקטינו את רגישות המשתמש. "היה לי בייבי-סנס, שהקפיץ אותי פעם בשלושה ימים, כי התינוק נח בצורה שונה או הפסיק לרגע קט לנשום ואני קפצתי בהיסטריה, אבל זה בתוך הבית", מספר גולדשטיין בהקשר זה.

"הפתרון קיים, אבל הבעיה האמיתית היא לא בטכנולוגיה, אלא באימוצה על ידי הקהל הרחב", מסכם מחלב. "זה כמו שקרה עם חגורות הבטיחות - עד שלא תהיה רגולציה, זה לא יגיע לקהל הרחב. יש לנו פתרון טכנולוגי ושירותי, ואנו בונים את הסביבה התומכת עם החיישן המתאים, ממנפים את התשתית הקיימת".