חשש למהומות ב"הפגנת המיליון" היום במצרים

ההמונים במצרים לא מוותרים על דרישתם מהממשל הצבאי לפנות את מקומו ■ למרות התנצלות הצבא על הרג המפגינים והבחירות הצפויות ביום שני הקרוב, צפויים ההמונים להגיע היום לכיכר אחרי תפילות יום השישי ולהחל ב"הפגנת מיליון" נוספת

חשש לחידוש המהומות במצרים: בקהיר, גם בשעה זו נאספים אלפי מפגינים בכיכר א- תחריר. אך כרגע, נשמר שקט יחסי לאחר שהצבא הביע אתמול צער על מות המפגינים במהומות האלימות השבוע.

אמש דחתה המועצה הצבאית העליונה את בקשת העם לוותר על השלטון לאלתר והודיעה כי הבחירות יתקיימו כמתוכנן בשבוע הבא. בעיני המפגינים, נתפסת המועצה כהמשך של שלטון מובארק - תחושה שהתחזקה אחרי נאומו של הגנרל טנטאווי שהוגדר כ"מרוחק מהעם".

היום, צפויים המפגינים לקיים מחאת מיליון נוספת, מה שמגביר את המתח לקראת הבחירות שלפי שעה, צפויות להתקיים כמתוכנן ביום שני הקרוב. יום שישי ידוע כיום בו בדרך כלל נערכות הפגנות מסוג זה, אחרי שמסתיימות תפילות יום השישי המוסלמיות המסורתיות.

אתמול: ראש הממשלה החדש - מקורב למובארק

כמאל אל-גנזורי, שכיהן בעבר כראש ממשלתו של נשיא מצרים המודח חוסני מובארק, קיבל אמש את בקשת המועצה הצבאית העליונה במדינה לכהן שוב כראש ממשלה - כך מדווחים כלי תקשורת במצרים.

אל-גנזורי בן ה-78 עבד עם מובארק בשנים 1996-1999. לפי הדיווחים, הוא נתן את הסכמתו העקרונית להרכיב ממשלה חדשה לאחר פגישה עם ראש המועצה הצבאית השלטת, הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי.

המינוי הזה לא צפוי להרגיע את הרוחות הסוערות בכיכר תחריר, אך הרוב המצרי כנראה יאשר את הבחירה של אל-גנזורי, שנחשב למתון יחסית.

המועמדים לנשיאות לא רוצים לדבר עם הגנרלים

בעיתון ה"טלגרף" הבריטי דווח כי הגנרלים מקיימים בימים האחרונים סבב שיחות עם מועמדים שונים המבקשים להשתתף בבחירות לנשיאות מצרים, שייערכו בשנה הבאה, ביניהם גם לשעבר ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-ברדעי.

לפי הדיווח, כמה מועמדים דחו את פניית המועצה הצבאית, מחשש שייתפסו כמשתפי פעולה עם הגוף - שהפופולריות שלו ברחוב המצרי הולכת ופוחתת. המפגינים בקהיר דורשים שהצבא יעניק ריבונות מלאה למועצה האזרחית הזמנית, שאמורה להשלים את המעבר לדמוקרטיה מלאה במצרים.

מינויו של בכיר ששירת תחת חוסני מובארק, מגביר את חששות המפגינים שהממשלה החדשה לא תהיה טובה מקודמתה.