ירידה של 16% ברווח של חברות המעו"ף ברבעון השלישי

מסיכום שערכה פסגות ל"גלובס" עולה כי 25 החברות הגדולות בבורסה הרוויחו 8.7 מיליארד שקל ברבעון החולף ■ ההכנסות דווקא צמחו ב-16% ■ מדד המעו"ף צנח ב-11.9% במהלך הרבעון השלישי ■ צפו בטבלת התוצאות הכספיות המלאה

11.9% זו הירידה שרשם מדד המעו"ף במהלך הרבעון השלישי של 2011, כך עולה מסיכום שערך בית ההשקעות פסגות עבור "גלובס". הירידות בבורסה - שחלקן הגיעו כתוצאה מהחרפת משבר החובות באירופה וחלקן בשל ההאטה הכלכלית שפגעה בעסקי החברות - הקדימו את הצפוי בדוחות החברות, והעידו על השינוי לרעה במצב המשק.

למרות שאת החודשיים הראשונים של הרבעון הרביעי של השנה המעו"ף מסכם בסה"כ בעלייה של כ-4% , חוסר ודאות עדיין שורר בשווקים בכל הנוגע להימשכות המשבר הכלכלי העולמי, שמתמקד כיום באירופה.

בהתאם לכך, נראה כי המגמה השלילית בתוצאות החברות, גם אם תתמתן, תמשיך ללוות אותנו בתוצאות הרבעון הרביעי ושנת 2011 כולה.

16% זאת הירידה ברווח הנקי המצרפי של 25 החברות במדד המעו"ף ביחס לרבעון השלישי אשתקד, בנטרול השפעות מטבע (ותוך התייחסות לנתוני Non GAAP). הרווח המצרפי הסתכם ב-8.7 מיליארד שקל, לעומת 10.3 מיליארד שקל ברבעון השלישי של 2011. בחודשים ינואר-ספטמבר 2011 נשחק הרווח הנקי המצרפי של חברות המעו"ף ב-11% ל-26 מיליארד שקל.

אלא שמבט על הממוצע איננו משקף את כל התמונה. במהלך הרבעון החולף רשמה אחת מחברות המעו"ף, דסק"ש מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, הפסד עתק של 1.37 מיליארד שקל, שנבע בעיקר מהשקעות החברות הבנות במניות קרדיט סוויס (כור) ופלאזה לאס וגאס (נכסים ובניין). בנטרול הפסדי דסק"ש הייתה הירידה ברווח הנקי המצרפי עומדת על 4% בלבד, ואילו בחודשים ינואר-ספטמבר הרווח הנקי המצרפי אף עולה ב-2%.

74.4% זהו שיעור הצניחה ברווח הנקי הרבעוני שהציג בנק לאומי, שיעור הירידה ברווח החד ביותר מבין חברות המעו"ף (שלא הפסידו). הרווח הנקי של המתחרה הגדול, בנק הפועלים, נשחק ב-9.1% ל-471 מיליון שקל, וזה של דיסקונט צנח ב-57.4% ל-121 מיליון שקל.

כמעט כל הסקטורים המיוצגים על-ידי חברות המדד ספגו שחיקה ברווחיות שלהם, ומעל כולם בולטים הבנקים וחברות הסלולר. מנהל מחלקת המחקר בפסגות, טל שיריזלי, אומר כי "ירידות בשוקי המניות והאג"ח הקונצרניות ושחיקת שווי בטוחות הובילו לגידול בהפרשות להפסדי אשראי, הפסדים בתיקי ני"ע ובסופו של דבר לתשואה נמוכה על ההון ולנסיגה חדה ברווחי הבנקים".

לגבי חברות הסלולר הוא אומר, כי "התערבות רגולטורית אשר התבטאה בהפחתה אגרסיבית של דמי הקישוריות לצד תחרות גוברת, פגעו ביתר שאת בתוצאות". הרווח הנקי של שתי חברות הסלולר במעו"ף, פרטנר וסלקום, צנח ביותר מ-40% כ"א.

מלבד הבנקים וחברות התקשורת, גם שני בתי הזיקוק הפועלים בישראל שילמו את מחיר ההאטה בפעילות כלכלת אירופה, וירידת הביקוש לדלקים תורגמה למרווחי זיקוק נמוכים, מה שהביא לתוצאות חלשות. פז דיווחה על ירידה של 45% ברווח ל-58 מיליון שקל, ואילו בזן עברה להפסד של 24 מיליון דולר ברבעון השלישי, כשהיא סובלת גם מנסיגה חדה במחירי הפולימרים.

המחאה החברתית אשר חלק נכבד ממנה הופנה כלפי חברות המזון, לא השפיעה ברבעון זה על רווחי אסם ושטראוס, שגדלו בשיעור דו-ספרתי ברבעון האחרון, אולם השלכותיה באו לידי ביטוי בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית של השתיים.

80% הזינוק שהציגה יצרנית הדשנים כיל ברווחיה לרבעון השלישי, שהגיעו ל-436 מיליון דולר. כיל נהנתה ברבעון החולף מביקושים ומחירים גבוהים של מוצריה, ולדברי שיריזלי, החברה "נהנית מסביבה של מחירי סחורות חקלאיות גבוהות וביקושים גבוהים שהתגלגלו למחירי המכירה, וכן גדלה כמות המכירה וגם המחירים".

עוד בצד החיובי של רווחי חברות המעו"ף, חברת התרופות האמריקנית פריגו, עם רווח נקי רבעוני של 387 מיליון שקל, שיפור של 27%, שממשיך את המגמה שהציגה החברה ברבעונים האחרונים, ונתמכת בין היתר במיזוגים ורכישות שפריגו מבצעת.

שותפויות חיפושי הנפט והגז של יצחק תשובה, דלק קידוחים ואבנר, הגדילו אף הן את הרווחיות הרבעונית בשיעורים נאים של יותר מ-50%, בזכות הגדלת כמויות הגז שסיפקו, כשברקע הפסקת זרימת הגז המצרי לישראל.

16% שיעור העלייה בהכנסותיהן הרבעוניות של חברות המעו"ף, שהגיעו ל-96.6 מיליארד שקל. ענקית הגנריקה טבע ממשיכה לבלוט מעל כל היתר בהיקפי פעילותה, כשסך הכנסותיה, שעבר במונחים שקליים רף של 16 מיליארד שקל, מהווה כ-17% מסך הכנסות חברות המדד והרווח הנקי הרבעוני שלה, 4.2 מיליארד שקל, מהווה קרוב למחצית הרווח המצרפי של כל 25 החברות.

במבט קדימה, שיריזלי מעריך, כי "מבחינת התוצאות, ניתן לצפות להתאוששות מסוימת, אבל זה לא אומר שהרבעון הרביעי יהיה טוב, אלא פחות רע. חלק מהפגיעה שהציגו החברות ברבעון השלישי נבעה מאלמנטים חד-פעמיים, כמו לדוגמה שיערוך נגזרים, אבל גם ברבעון הרביעי נראה נסיגה ביחס לרבעונים מקבילים".

תוצאות חברות המעוף ברבעון השלישי
 תוצאות חברות המעוף ברבעון השלישי