ביניש: שרים וח"כים מנהלים מסע הסתה נגד ביהמ"ש העליון

נשיאת העליון בכנס העמותה למשפט ציבורי: "גל החקיקה הנוכחי נועד לפגוע בערכים הדמוקרטיים שבית המשפט מייצג ובזכויות מיעוט"

"נגד בית המשפט העליון מתנהל מסע הסתה ודה-לגיטימציה על ידי חברי כנסת ושרים במטרה לפגוע בבית המשפט ובשופטיו" - כך אומרת נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש.

בנאום לוחמני שנשאה הערב (ה') בפתיחת כנס העמותה למשפט ציבורי בים המלח, הוסיפה ביניש כי גל החקיקה הנוכחי "נועד לפגוע בערכים הדמוקרטיים שבית המשפט מייצג, בזכויות מיעוט, בנפגעי הפערים החברתיים, נשים ואנשים קשי-יום".

"בשנים האחרונות התרעתי נגד המגמה שהלכה והתפתחה, וכל-כולה רצון לפגוע בבית המשפט העליון", אמרה ביניש. "הכתובת היתה על הקיר, אבל אף אחד לא קם. בראש מסע הדה-לגיטימציה עומדים חברי כנסת ואף שרים", אמרה ברמז לשרים עוזי לנדאו ואביגדור ליברמן, התומכים ביוזמות החקיקה בעניין שימוע למועמדים לעליון וצמצום העתירות הציבוריות לבג"ץ.

ביניש סקרה את התרומה ארוכת-השנים של העליון לביסוס זכויות האדם מאז ראשית ימיה של המדינה, במדינה שבה זכויות אלה אינן מעוגנות בחוקה. "מילת גנאי חדשה התפתחה בעשור האחרון, ושמה רחביה. לפני עשרות שנים זו היתה שכונת יוקרה, לא בכך שחיו בה עשירים אלא אינטלקטואלים ואנשי רוח, כמו משה לנדוי ומנחם אלון. כיום היא מוצגת, ללא ביסוס, כמעוז השמאל. הטלת הסטיגמה בשופטי העליון היא תעמולה שבה אליטה מקצועית הפכה למילת גנאי".

ביניש בירכה על דבריהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל היועמ"ש יהודה וינשטיין, שהצהירו השבוע על מחויבותם למנוע פגיעה בעצמאות בית המשפט, והוסיפה: "אני מניחה שראש הממשלה יוסיף לעמוד על המשמר ככל יכולתו. אך כל עוד מנשבת הרוח הרעה, אין די בבלימת הצעת חוק כזו או אחרת, שכן מדובר במגמה מתמשכת ולא במאבק ספורדי".

"אין אלה ימים קלים למערכת המשפט", אמרה ביניש באחד מנאומיה האחרונים במסגרת כהונתה כנשיאת העליון, "מדובר במאבק על אופיה הדמוקרטי של המדינה. אין אני חוששת משיניים, אלא רק משינויים שמטרתם לנגח ולערער את השיטה שהוכיחה את עצמה בכל שנות קיומה של המדינה".