פרויקט ה-FLNG של תמר המאפשר ייצוא של גז יוצא לדרך

היקף הפרויקט נאמד בכ-2.5 - 4.5 מיליארד דולר ■ הפרויקט יאפשר יצוא של הגז המופק מתמר למזרח הרחוק

חברת Hoegh הנורווגית תבצע את התכנון ההנדסי המפורט (FEED) של פרויקט ההנזלה הצפה ב"תמר". החברה נשכרה על-ידי מספנות דייהו, בהמשך למזכר העקרונות שחתמו החברה הדרום-קוריאנית וחברת D&H Solutions הנורווגית ב-22 לנובמבר עם השותפים בתמר נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים , אבנר (15.625% כל אחת) ואלון-גז (4%).

מדובר בפרויקט בהיקף של 2.5 - 4.5 מיליארד דולר שיאפשר לייצא את הגז מ"תמר" למזרח הרחוק על-בסיס מתקני FLNG הנחשבים למילה האחרונה בתחום תשתיות הגז הטבעי. מחיר הגז הטבעי הנוזלי (LNG) בשווי המזרח גבוה פי 2- 3 ממחירו בישראל.

טכנולוגית FLNG מבוססת על מתקני ענק צפים המקררים את הגז לטמפרטורה של מינוס 160 מעלות צלזיוס ומזרימים את הגז הנוזלי למכליות. בדרך זו ניתן לחסוך את הצורך בהקמת מתקן הנזלה יבשתי. שלב ה-FEED של המיזם בתמר אמור להימשך כתשעה חודשים ויתחיל בתום שלב התכנון המקדמי (pre-FEED).

לאחר סיומו תתקבל ההחלטה על בניית מתקני ההנזלה הצפים במספנות דייהו בדרום-קוריאה שאמורה להמשך 3-4 שנים. בסיום ההקמה יסופק הגז הטבעי מ"תמר" לדייהו על-פי הסכם ל-15 עד 20 שנה ובכמות שנתית של 3 עד 4.5 מיליארד מ"ק (BCM).

Hoegh הנחשבת לאחת מחלוצות טכנולוגיית מיכליות ה-LNG בעולם, מחזיקה כיום בצי מיכליות LNG וברישיונות להקמת שני טרמינלים של FLNG בפלורידה ובים הצפוני.

מנכ"ל החברה הנורווגית אמר בסוף השבוע כי "אנחנו נרגשים לקראת הפרויקט ובטוחים כי נצליח עם שותפתנו דייהו והשותפים בתמר, לתכנן לבנות ולהפעיל פיתרון מצויין להבאת הגז של תמר לשווקים".