"אם לא יתרחש נס - הבנק האירופי יצטרך להתערב במשבר"

כלכלני הבנק השוויצרי מעריכים: חוסר הסכמה בדבר פתרונות משמעותיים בוועידת שרי האוצר של אירופה בסוף השבוע, תיאלץ את הבנק המרכזי לנקוט בקו אגרסיבי יותר

בבנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס, יוצאים היום (א') בסקירה על משבר החובות הריבוניים ביבשת. בבנק ההשקעות מציינים כי אם "לא יתרחש נס לרגל חג המולד" בוועידת שרי האוצר של אירופה ב-9 בדצמבר, ייאלץ הבנק המרכזי האירופי (ECB) להתערב באופן אגרסיבי יותר במשבר.

"המשבר הוא כמו משחק "צ'יקן", שצפוי להימשך אם לא נחזה בנס ב-9 בדצמבר. וכיוון שנסים לא מתרחשים בדרך כלל, להערכתו הבנק האירופי יצטרך לנקוט בצעדים נחושים יותר לפיתרון משבר החוב בשנת 2012", כותבים כלכלני קרדיט סוויס.

בבנק השוויצרי מעריכים כי אם הפוליטיקאים ייכשלו בהשבת אמון המשקיעים בכלכלה האירופאית בשנה הבאה, מוערך על ידי רבים כי הבנק המרכזי האירופי פשוט ירכוש "כמות בלתי מוגבלת" של אג"ח ממשלתיות כנגד הרחבת מדיניות הצנע בכלכלות אירופה המתקשות. "זה אמור עזור", מסבירים כלכלני הבנק.

"להערכתנו, הצהרה כזו של הבנק המרכזי האירופי עלולה להיתקל בבעיות עקב סתירתה את אמנת האיחוד האירופי, כמו גם היותה מטשטשת את הגבולות שבין אחריות פיסקאלית לאחריות מוניטארית", מזהירים בבנק.

מנגד, טוענים בקרדיט סוויס כי יהיה קל הרבה יותר להכריז על תוכנית רכישות בהיקף גדול - דוגמת תוכניות ההקלה הכמותית (QE) שהושקו בארה"ב על ידי הפדרל ריזרב, "כל עוד תוכנית כזו מוכרזת ככלי מוניטארי".

המשחק "צ'יקן" ממדל שני נהגים הנוסעים לכיוון גשר חד-נתיבי מכיוונים שונים. הראשון שיסטה מדרכו, יפנה את הגשר עבור השני. אם אף אחד מהשחקנים לא סוטה, התוצאה תהיה התנגשות חזיתית. לפי הגדרת המשחק, האפשרות המועדפת על כל אחד מהשחקנים היא לדבוק במסלול בעוד שהשני סוטה. בנוסף, התנגשות היא התוצאה הכי גרועה האפשרית עבור שני השחקנים. כך מתקבל מצב שבו כל שחקן, בנסיון להבטיח את התוצאה הטובה ביותר האפשרית עבורו, מסתכן בגרוע ביותר (מתוך ויקיפדיה).