חוקרים אמריקנים: גילינו את הגנים הגורמים ל-ADHD

קבוצה של חוקרים ממכון הגנטיקה היישומית של אוניברסיטת פילדלפיה, גילתה ארבע משפחות של גנים שמופיעות אצל כ-10% מהילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז

קבוצה של חוקרים ממכון הגנטיקה היישומית של אוניברסיטת פילדלפיה, גילתה ארבע משפחות של גנים שמופיעות אצל כ-10% מהילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. הממצאים פורסמו בכתב העת "Nature Genetics". מחקר זה מצטרף למאמרים קודמים שפורסמו לגבי המקור הגנטי להפרעות קשב.

כך למשל, באוגוסט האחרון, קבוצת חוקרים מבית החולים לילדים SickKids ואוניברסיטת טורונטו בקנדה, איתרו גם הם כמה משפחות גנים שמופיעות בשכיחות גבוהה במיוחד אצל אנשים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ואף גילו כי אותם הגנים מופיעים בהפרעות קוגניטיביות כגון הפרעות הספקטרום האוטיסטי.

בספטמבר 2010 פורסם בכתב העת היוקרתי "The Lancet", מחקר בריטי שאיתר כמה מקטעי גנים הנפוצים יותר בנבדקים עם הפרעת קשב. במחקר האמריקני אותרו הגנים החשודים אצל פחות מ-10% מהנבדקים בעלי ההפרעה.

החוקרים שפרסמו את המאמר הנוכחי, הוסיפו כי זיהוי המסלול הגנטי שבאמצעותו מתבטאת ההפרעה, עשוי לשפר את היכולת לפתח לה תרופות. יש היום כמה תרופות יעילות, אך אף אחת מהן לא פותחה על בסיס הבנת המקור הגנטי לתופעה.

בניגוד לתפיסת העולם בתחום הגנטיקה לפני כעשור, היום ידוע כי גילוי הגן הגורם להפרעה או מחלה מסוימת הוא רק צעד קטן בדרך לריפוי, כשהמסלול מגילוי הגן עד לריפוי אינו ברור.

כמו כן, העובדה ש"יש" לאדם מסוים גן המזוהה עם הפרעה, אין פירושה כי הגן הזה יבוא לידי ביטוי. יש מערכת מסועפת ועדיין לא מובנת של תהליכים שמקשרים בין גנים לבין סביבה, כשבמקרים מסוימים גן יכול להתבטא בעוצמה רבה, בעוד שבמקרים אחרים הוא יושתק.

כמו כן, גם אם יובן המנגנון הגנטי שמוביל להיווצרות הפרעה או מחלה, עדיין אין בנמצא טיפול של החלפת גנים או השתקת גנים. החלפה כזו גם לא בהכרח תהיה רצויה, כי גנים יכולים לבוא לידי ביטוי בו זמנית במחלה ובחיים התקינים.