משה קצב נכנס לכלא: "קברתם אדם חי; יום אחד תיחשף האמת"

(עדכון) - בהצהרה אחרונה לתקשורת לפני תחילת מאסרו אמר הנשיא לשעבר כי הרשעתו ומאסרו הם "הוצאה להורג על סמך התרשמויות, בלי ראיות", והביע תקווה כי "יום אחד ייפקחו עיניכם, יתעורר המצפון, ותראו שקברתם אדם חי"

5 שנים ו-5 חודשים לאחר שנפתחה נגדו חקירה פלילית בעודו מכהן כנשיא השמיני של מדינת ישראל, נכנס הבוקר (ד') משה קצב לבית הסוהר מעשיהו כדי להתחיל בריצוי עונש 7 שנות המאסר שנגזר עליו בגין הרשעתו באונס.

קצב נקלט על-ידי אנשי שירות בתי הסוהר (שב"ס) ונכנס לתא הכלא המיועד לו, באגף התורני של בית הסוהר.

בהצהרה אחרונה לתקשורת לפני תחילת מאסרו אמר קצב כי הרשעתו ומאסרו הם "הוצאה להורג", והביע תקווה כי "יום אחד ייפקחו עיניכם, יתעורר המצפון ותראו שקברתם אדם חי".

קצב היה אמור להתייצב בבית הסוהר עד השעה 10:00 בבוקר. בתחילה הודיעה משפחתו כי בשעה 8:30 ימסור הצהרה לציבור מחוץ לביתו בקריית-מלאכי. ואולם, לבסוף הוא יצא מביתו באיחור והגיע לשערי כלא מעשיהו כמה דקות לאחר השעה המיועדת.

בפתח ביתו של קצב ברחוב רזיאל בקריית-מלאכי התגודדו צלמים ונציגים רבים של כלי התקשורת, ובמקום נוצרה מהומה, שהתפתחה אף לדחיפות אלימות עם צאתו של קצב, מלווה בבני משפחתו ומקורביו - אך ללא אשתו גילה.

"קברתם אדם חי"

"במדינת ישראל מוציאים היום אדם להורג על סמך התרשמויות, בלי ראיות", אמר קצב, "מוציאים אדם להורג כי אני האמנתי בתום-לבי לפרקליטות ולמשטרה. יום אחד תיחשף האמת, יבוא היום הזה. אינני יודע מתי. זה יהיה אתכם או בלעדיכם, זה יהיה אתי או בלעדיי.

"יש דבר גרוע יותר מהרשעת נשיא המדינה בפלילים: כאשר המדינה מכניסה לכלא סב לנכדים, נשיא מדינה, על לא עוול בכפו. אני חוזר ומצהיר בפני קבל עם ועולם, וכל מכריי יודעים שזו האמת: מעולם לא פגעתי באיש, נהגתי בעדינות, בכבוד, בזהירות, כלפי הכול, גדול וקטן, אישה וגבר, אדם זוטר או בכיר".

קצב פנה אל הציבור וביקש: "אל תלכו עיוורים אחר פסק הדין. לפחות ברגע הזה, תקראו את כל מסמכי הערעור. יש בתוך מסמכי הערעור, העדויות, יש הפרק החסוי שהוגש לבג"ץ, בתוך מסמכי הערעור ובתוך כל החומר שהוגש לבית המשפט, יש את הזיכוי. אני לא צריך להביא ראיות נוספות לזיכוי, הזיכוי נמצא בתיק. יום אחד בוודאי ייפקחו עיניכם, המצפון של אלה שעשו את העוול בוודאי יתעורר, ותראו שקברתם אדם חי".

אחד מתומכי קצב קרא בקול: "התקשורת - אתם עשיתם לקצב אונס קבוצתי, ואתם תשלמו על כך".

פלדמן: "שאלות משפטיות לא פשוטות"

עו"ד אביגדור פלדמן אמר ל"גלובס" כי סנגוריו של קצב ממשיכים לגבש את הטיעונים שיוגשו בעוד כחודש במסגרת הבקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב בעליון. "אנו מקווים שיינתן דיון בהרכב מורחב יותר של שופטים שידונו בתיק", אמר פלדמן, "אנחנו חושבים שיש שאלות משפטיות לא פשוטות, ויש שופטים שונים עם השקפות שונות. היועץ המשפטי לממשלה הוא בעל השקפה אחת, לשופט יורם דנציגר היתה השקפה אחרת, ונכון שבית המשפט קבע את מה שקבע פה-אחד על-ידי 3 שופטים, אבל היו כבר מקרים שהתוצאות התהפכו בדיון הנוסף, כמו משה זגורי שהורשע ברצח, ובדיון הנוסף בהרכב של 7 שופטים זיכיתי אותו".

קצב ל"ניו-יורק טיימס": מצטער שלא נעניתי לבקשות חנינה

"כאשר הייתי נשיא, קיבלתי 10,000 בקשות לחנינה. כל המבקשים טענו שהם קורבנות לאי-צדק. אני כל-כך מצטער שדחיתי על הסף את הבקשות האלה. אני מאמין עתה כי חלק ממגישי הבקשות היו חפים מפשע" - כך אמר הנשיא לשעבר, משה קצב, בראיון ל"ניו-יורק טיימס" שנערך בביתו בקריית-מלאכי, יום לפני התייצבותו בכלא רמלה לריצוי עונש של 7 שנות מאסר, לאחר שהורשע באונס.

קצב אמר למראיין, איתן ברונר, ראש משרד ה"טיימס" בישראל, כי הוא מתחיל להטיל ספק במערכת שלה הקדיש את חייו. נראה כי קצב מדבר מהלב כאשר הוא מכריז על חפותו, ציין ברונר. דמעות זלגו לפעמים על לחייו במהלך הראיון, שנמשך שעתיים, בחדר האוכל של בית המשפחה.

הנשיא לשעבר אמר כי בהחלט ייתכן שחלק מעמיתיו באגף האסירים הדתיים יהיו אלה שאת בקשותיהם לחנינה דחה כאשר כיהן כנשיא, בין השנים 2000 ל-2007.

האם ייתכן שינסה להתאבד? קצב הגיב בזעף על השאלה. לדבריו, הוא "לא יתיר לקונספירטורים לנצח". ה"קונספירטורים", להגדרתו, הם התקשורת הישראלית, הפוליטיקאים, המשטרה והשופטים. הוא מאמין כי כל אלה אחראים למה שהוא מכנה עוול נורא.

"הפכנו להיות סעודיה"

"אני עומד לשלם מחיר על משהו שלא עשיתי", אמר הנשיא לשעבר. "חיבקתי ונישקתי נשים, אבל לא באופן שאינו יאה. נעשינו כמו סעודיה. חיבוק הוא פשע מין".

ה"טיימס" נותן פיתחו- פה למגיניו של קצב, במיוחד בקריית-מלאכי, שמאמינים כי הנשיא לשעבר נפל קורבן לאפליה עדתית ומעמדית. קצב עצמו אומר: "העובדה היא שאני בא ממדינה מוסלמית ומעיירת פיתוח".

כמה מתומכיו מציינים, בשקט, כי בהרכבי בית המשפט שהרשיע אותו ובית המשפט שדחה את ערעורו היו שתי נשים וערבי-ישראלי אחד. קצב סרב להגיב על כך.

העיתון סומך ידיו על איפיונו של קצב כ"הזוי", איפיון שנכלל בטור של סימה קדמון ב"ידיעות אחרונות" לאחר שבית המשפט העליון דחה את ערעורו של הנשיא לשעבר. היא כתבה: "קצב הוכיח שהוא חי בעולם משלו, עולם שבו האמיתות והשקרים מתערבבים זה בזה, עולם שבו נשים הן מפתות מניפולטיביות, העיתונאים מוטים וזדוניים והשופטים שקרנים".

גירסתו של קצב לאירועים, כפי שהוא פרש אותה בראיון ל"טיימס", מתאימה לתיאור הזה, כותב המראיין. קצב טען כי כל מגזר בחברה בישראל השתתף במאמץ להרוס אותו. התקשורת, לדבריו, אהבה את הסנסציה. רבים במשטרה מתעבים אותו, לטענתו, בגלל הביקורת שמתח על כמה מפעולות המשטרה באחרונה. הוא טען עוד כי עמיתיו לשעבר, הפוליטיקאים, חששו מהפופולריות שלו. הוא מאמין כי אחרי כהונתו כנשיא הוא היה יכול להיות מועמד חזק לראש הממשלה; והשופטים, לדבריו, העדיפו להאמין לאישה שאותה פיטר, מאשר לו.

ה"טיימס" מצטט שכן של קצב, סמי ועקנין, שקפץ לבקר את הנשיא לשעבר. ועקנין אמר כי מבחינתו קצב מייצג את המדינה כמו ה"תקווה" והדגל. להשליך את קצב לכלא, "אפילו אם הוא עשה משהו לא בסדר", זה כמו להשליך את הדגל לאשפה. "כבר אפשר להחזיר את המדינה לפלסטינים", אמר ועקנין.