אייל לפידות בוחן רכישת השליטה בהפניקס מידי דלק

גיבוש הקבוצה נעשה על רקע המלצות ועדת הריכוזיות, שיאלצו את קבוצת דלק למכור את הפניקס *הפניקס: "בשלב זה אין לחברה דבר המחייב דיווח"

אייל לפידות בוחן האפשרות לגיבוש והשתתפות בקבוצת משקיעים שתרכוש את השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, שאותה הוא מנהל מאז 2009, מידיה של קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. לפי ההערכות מדובר בשלב ראשוני לכל היותר. מהפניקס נמסר בתגובה לפניית "גלובס", כי "הפניקס היא חברה ציבורית, וכשיש לה מה לדווח היא נוהגת לעשות זאת. בשלב זה אין לחברה דבר המחייב דיווח כלשהו". בקבוצת דלק בחרו שלא להתייחס לנושא.

ככל הידוע מדובר בבחינת האפשרויות לגיבוש קבוצת רוכשים, שתרכוש את מניות השליטה בקבוצת הביטוח מידי קבוצת דלק, וזאת על רקע הדיון הנמשך לגבי הריכוזיות הרבה בשוק המקומי והאחזקה הצולבת של דלק בפיננסים (הפניקס) ובעסקים ריאליים. דלק מחזיקה כיום כ-55% ממניות קבוצת הביטוח, ששולטת גם בבית ההשקעות אקסלנס, ולדברי גורמים בשוק הביטוח לא תתנגד למכירת החברה במחיר מתאים מבחינתה.

מעבר לסוגיית גיבוש גרעין שליטה והסכמה על מחיר החברה, שככל הידוע אינן על הפרק לפי שעה, מדובר במהלך לא טריוויאלי גם מבחינת דרישות הרגולציה, שדורשת קיומו של גרעין שליטה מובהק וברור בכל חברת ביטוח, שכל החברים בו מוכיחים יכולת מימון וחוסן כלכלי מינימליים.

לפידות הנו מנכ"ל דומיננטי ומוצלח, והשיפור במצבה העסקי של הפניקס מאז נכנס לתפקיד נזקף לזכותו. מבחינה זו הוא נחשב כנכס לחברה, גם עבור בעלי מניות עתידיים. ברשותו אופציות לכ-2.4% ממניות החברה, לצד הון שצבר בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, כמנהל מתוגמל בדלק ישראל ובביטוח ישיר.

התקדים של אגמון

תקדים של מעבר מנהל שכיר מוערך ומתוגמל היטב לבעל מניות שליטה בחברה שניהל, התרחש אשתקד באותה קבוצה. גיל אגמון הפך ממנכ"ל חברת דלק רכב (שהחזיק מניות מיעוט) לבעל השליטה בה, לאחר שרכש את רוב מניות קבוצת דלק.

בענף הביטוח גורסים שכמה חברות ביטוח נמצאות כיום "על המדף", ובראשן כלל ביטוח והפניקס, שבעלות השליטה בהן צריכות למכור את אמצעי השליטה שבידיהן תוך פרק זמן מוגבל, בשל המלצות ועדת הריכוזיות. בהקשר זה נזכיר את כלל ביטוח, שבשליטת קבוצת אי.די.בי שבראשות נוחי דנקנר, שניהלה מגעים ארוכים ומתקדמים למכירת החברה שבבעלותה, עוד קודם להמלצות ועדת הריכוזיות. ככל הידוע, הגורמים שקיימו מו"מ רציני לרכישת כלל ביטוח היו גופים זרים, ובראשם קרן פרמירה האירופית, שכמעט ונכנסה באופן מסיבי לשוק הפיננסים הישראלי.

המועמדים המידיים הרלבנטיים לרכישת שליטה בקבוצת ביטוח מקומית הנם בתי ההשקעות פסגות ודש איפקס - שלא מסתירים את כוונתם להתרחב לתחום הביטוח באמצעות רכישה (אך לא ברור אם בכלל יורשו לרכוש את השליטה בגוף גדול כדוגמת הפניקס), או גוף זר.

מניית הפניקס עלתה ב-3.1% היום, אך מתחילת השנה השילה מנייתה 29%, למחיר המשקף לחברה שווי של כ-2.13 מיליארד שקל.