משאל "גלובס" בקרב המוסדיים: אם תשובה לא יזרים מאות מיליונים לדלק נדל"ן - קבוצת דלק תיענש

אלטשולר: "תשובה צריך להזרים 600-700 מיליון שקל על פני 12 שנה; לא יזרים? נוותר על הנפקות הקבוצה בעתיד" ■ ילין לפידות: "נדרוש ריבית גבוהה יותר על הנפקות הקבוצה" ■ ומי התחמק מתשובות? הפניקס ואקסלנס, שבשליטת תשובה

לאחרונה, על רקע הצעת הסדר החוב בחברת דלק נדל"ן , שבה ועלתה ביקורת חריפה כלפי הגופים המוסדיים המנהלים את חסכונות הציבור. על המוסדיים (הגובים דמי ניהול שמנים עבור שירותיהם), נטען, לפעול לטובת לקוחותיהם, ובכלל זה לגבות את הכספים שהלוו לחברות במשק ולא להסכים ל"תספורות" על חשבון הפנסיה של עמיתיהם.

עוד נטען, כי הזיכרון של המנהלים בשוק ההון קצר מאוד; הם אינם מתחשבנים עם בעלי השליטה שעשו "תספורת" לאג"ח שהחזיקו, ולא נמנעים מלהשקיע את כספי הציבור בחברות אחרות שלהם. הגופים המוסדיים גם לא טורחים להציג את עמדתם בנושא הסדרי החוב באופן פומבי, למעט מקרים בודדים.

לקראת ההסדר המתגבש בדלק נדל"ן, שהוא הגדול מבין ההסדרים בגל הנוכחי, פנה "גלובס" אל הגופים המוסדיים הגדולים בשוק בבקשה לקבל את תגובתם הרשמית לשתי שאלות:

1. כמה כסף צריך יצחק תשובה להזרים לדלק נדל"ן, כתנאי להסכמתך להסדר החוב בחברה?

2. האם הסדר החוב בדלק נדל"ן ישפיע על החלטתכם להשתתף בהנפקות עתידיות של חברות מקבוצת דלק?

נזכיר, כי למרות שהכתובת כבר הייתה על הקיר, רק בחודש יולי האחרון הודיעה לראשונה דלק נדל"ן כי אין ביכולתה לעמוד בהחזר החובות למחזיקי האג"ח, שהיקפם 2.1 מיליארד שקל. לפני כחודש התחיל באופן רשמי המו"מ על הסדר החוב. בתחילה נאות תשובה להזרים כ-250 מיליון שקל לחברה, אך כפי שנחשף ב"גלובס" - בעקבות הלחץ הציבורי הוא הודיע לאחרונה כי יגדיל את הסכום, אך לא נקב בשיעור התוספת.

היום (ה'), באסיפה סוערת במיוחד של מחזיקי אג"ח כ"ה, הם תקפו את התנהלות החברה, והנציגות הגישה מתווה חדש להסדר חוב.

מתשובות הגופים המוסדיים לשאלות "גלובס" עולה תמונה די ברורה. על אף שחלקם ענו בכלליות או באופן מרומז - למעשה רק גילעד אלטשולר, מנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם, נקב במספר - כמעט כולם תמימי דעים כי תשובה צריך להגדיל משמעותית את הסכום שיזרים לחברה במסגרת ההסדר.

"זה לא רק כסף, זה גם מאמץ", הסביר אלטשולר. "בכסף, חלקו צריך להיות 600-700 מיליון שקל, שיהיה פרוס לתקופה ארוכה. כולם מבינים שאין לתשובה כל כך הרבה כסף להזרים, לכן פריסה ל-12 שנים, לאורכן הוא יזרים בכל שנה כ-50 מיליון שקל, היא סבירה, וגם תדרוש מהחברה מאמץ ניהולי סביר". תשובות נחרצות ברוח זאת נתנו גם בתי ההשקעות ילין לפידות ("בעל השליטה צריך לשפר משמעותית את הצעתו הראשונית") ומיטב ("אנו מתנגדים להסדר במתווה הנוכחי, וסבורים שהחברה זקוקה להזרמת הון משמעותית יותר מצד הבעלים, על מנת להשתקם ולראות אופק חדש").

הגופים היחידים שנמנעו מלהציג עמדה בשאלת הזרמת ההון הנדרשת הם חברת הביטוח הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק (שם לא ענו כלל לשאלה זו), ובית ההשקעות אקסלנס שבבעלות הפניקס, אשר ענה בכלליות כי "אין זה מקצועי לנקוב במספר בודד המתייחס לפרמטר אחד".

ידרשו תשואות גבוהות יותר

בשאלה השנייה, לגבי הנפקות עתידיות של קבוצת דלק, התקבלו כמה תשובות שרובן בנוסח: "אם ההסדר בדלק נדל"ן לא יהיה לרוחנו, לא נשתתף בהנפקות". אלטשולר, כרגיל, נחרץ במיוחד ואינו מהסס לקבוע כי במקרה כזה קבוצת דלק תיענש. "לא יקרה כלום אם נוותר על השקעה בקבוצה אחת בישראל. כמו ששוק האשראי החוץ בנקאי נראה, יהיו פה הרבה מאוד הזדמנויות, ואפשר לוותר על אחת", אמר.

רוח לוחמנית הציגו גם בילין לפידות: "במידה שבעל השליטה לא יראה נכונות לסייע באופן מהותי לחברה, הדבר יילקח בחשבון בהנפקות עתידיות של הקבוצה ועשוי לבוא לידי ביטוי בדרישה לריבית גבוהה יותר". בבית ההשקעות דש, שבבעלות דש-איפקס שבשליטת אלי ברקת, ציינו כי ידרשו בהנפקות הקבוצה "ריבית עודפת, לנוכח היסטוריית אשראי לא נקייה".

למרות קשרי בעלות, באקסלנס ענו לשאלה השנייה בצורה ברורה, באומרם כי מדיניותם "בכל הקשור להסדרי החוב, זהה ללא קשר לבעלות החברה. אין ספק כי התנהלות של חברות בנושא הסדרי חוב, היא פרמטר עליו מסתכלים ויסתכלו מוסדיים בבואם לבצע השקעות נוספות".

מנציגות אג"ח ה' בהובלת הראל, נמסר כי לא יוכלו להתייחס לשאלה הראשונה כיוון שהם בעיצומו של מו"מ. בתשובה לשאלה השנייה אמרו: "אנו ממליצים למוסדיים לשקול אי השתתפות, לאור התרומה המוצעת, ההתנהלות והשת"פ של הגורמים שעומדים מולנו". ממנורה, החברה אף היא בנציגות, נמסר: "אנו משוכנעים כי שני הצדדים ישכילו להגיע להסדר שיגרום לשביעות רצון גבוהה בקרב כל מחזיקי האג"ח".

קבוצת דלק נדלן תשובה
 קבוצת דלק נדלן תשובה