"גם אם הדירות ייפלו 20% זה לא ישפיע על הבנקים"

(עדכון) - סמדר ברבר-צדיק מזהירה מסימני מחנק אשראי במשק ■ אלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות: "השווקים עליהם בנינו את הצמיחה שלנו נחלשו" ■ ד"ר פיטר ג'ארד מה-OECD: "הצמיחה בישראל תואץ ל-3.8% ב-2013

ד"ר פיטר ג'ארד, מנהל החטיבה הכלכלית בארגון ה-OECD, מחמיא לכלכלת ישראל שהובילה בשנתיים האחרונות של שיעורי הצמיחה בקרב מדינות הארגון, אך באותה נשימה מזהיר מפני הבאות נוכח משבר החוב באירופה.

"אירופה כנראה מובילה את העולם לצמיחה אנמית ואולי אפילו למיתון", אמר ג'ארד בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס", במסגרת פאנל בנושא המערכת הפיננסית בישראל. "אנחנו מעריכים צמיחה של 2.2% ב-2012 בישראל ו-3.8% ב-2013, אבל יש סכנות לצמיחה".

בפאנל משתתפים גם בנקאים בכירים: מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר-צדיק, מנכ"ל מזרחי טפחות אלי יונס, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים ענת לוין, וכן המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דודו זקן.

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

"אם קטר המשק הישראלי היה פעילות יצוא והיי-טק, הפגיעה בכלכלות של צפון אמריקה ואירופה יצרה קיטון במוצרים שלנו וכנראה אנחנו נחזה בהאטה ועליית האבטלה במשק הישראלי", אמר יונס. "האזרחים, גם במערב אירופה, גם בצפון אמריקה וגם בישראל, נפגעו ביחס לשווקים זרים. השווקים עליהם בנינו את הצמיחה שלנו נחלשו ואנחנו נותרנו עם קטר צולע, מבלי לרשותנו משק חלופי".

ברבר-צדיק דיברה על סימני מחנק אשראי במשק הישראלי: "יש חוסר ודאות דרמטי לגבי העתיד. אין ספק שייקח לאירופה הרבה זמן לצאת מהמצב. מיתון באירופה ישפיע מאוד על המשק הישראלי וכבר ראינו האטה בצמיחה וביצוא ברבעון השלישי. המשק נכנס להאטה, הבנקים יוכלו לממן פחות. יהיה קשה לממן בעתיד כי יש חוסר במשאב של הון. אני חושבת שצריך יותר לדאוג ליצואנים קטנים ולמפעלים קטנים, והמדינה חייבת לתמוך בזה חיצונית".

עירן פאר, כתב הבנקים של "גלובס", שאל את ברבר-צדיק מה תעשה ירידה של 20% במחירי הדירות לביטחונות הבנקים, והיא ענתה: "לא תהיה השפעה".

לוין ציינה כי לוין "העולם אינו ממונף - הוא חייב כסף לעצמו, ולא לירח. התרגיל הוא איך מזיזים כסף בעולם בצורה מבוקרת. אם לא נעשה את זה בצורה טובה, השווקים יזדעזעו". היא הוסיפה כי "במשבר הנוכחי הנוסטרו של בנק הפועלים לא נשרט. אנחנו מסתכלים בבנק על כל הסיכונים וגם על הסיכויים כי אנחנו גוף שצריך להרוויח כסף. השיח בין 2 העולמות האלה חשוב מאוד".

זקן דיבר על הריכוזיות במערכת הבנקאית ואמר כי "ריכוזיות האשראי ללווים מרכזיים מהווה סיכון לבנקים ואנחנו רואים סיכון מערכתי לפגיעה באחד הלווים הגדולים במשק. לגבי הריכוזיות הענפית, כלומר נדל"ן, אנחנו רואים סימנים לשינוי במגמה והמשמעות היא שרמת הסיכון עלתה. מדובר בחלק משמעותי בתיק האשראי של הבנקים. אז מה עושים? אנחנו רואים חיזוק הלימות ההון וחיזוק מערך ניהול הסיכונים".