ככה בדיוק עושים את זה

אם יש קבוצה שמגיע לה לפרק את הגמוניית "ארבע הגדולות", זו ק"ש של איזי שרצקי

איזי שרצקי קיבל תיאבון. אחרי שנים ארוכות בהן לא העז להעלות על דל שפתיו את המלה האסורה, בעונה הנוכחית הבעלים של עירוני קרית שמונה כבר דיבר כמה וכמה פעמים על "אליפות". כשאנחנו בסך הכל סוגרים את הסיבוב הראשון בליגת העל, זאת עדיין נראית כמו פנטזיה. קשה לראות איך הקבוצה הצנועה הזאת מצליחה לפרוץ את מסך הברזל של "ארבע הגדולות", שזכו בתואר ב-23 מתוך 25 השנים האחרונות.

מצד שני, אם קרית שמונה תנצח את הפועל ת"א הערב (ב') - היא לא רק תעלה למקום הראשון בטבלה, היא גם תסגור סיבוב מדהים של 100% הצלחה מול אותן "ארבע הגדולות". אז לכו תדעו, אולי באמת יש כאן מועדון שהגיע לשלב האבולוציוני שבו הוא בשל להקיף את המגרש עם הדגל.

***

אליפות, מקום שני או שלישי - זה לא באמת משנה: הפרויקט הזה שנקרא "עירוני קרית שמונה" הוא בכל מקרה הצלחה פנטסטית, שכל הקרדיט עליו צריך ללכת לאדם אחד בלבד: שרצקי.

בשנת 2000 הוא לקח לידיו מועדון כדורגל קטן שאז היה בליגה א'. 11 שנים מאוחר יותר, הטרנספורמציה הושלמה: קבוצה בלי כסף, בלי אוהדים, בלי עבר ובלי עתיד, הפכה למועדון שמטיל את אימתו על ליגת העל.

המדהים הוא ששרצקי עושה את כל זה תוך שמירה על התנהלות כלכלית נורמלית: התקציב של קרית שמונה העונה, כ-21 מיליון שקל, הוא אמנם מהגבוהים בליגה, אם לא מכניסים למשוואה את מכבי חיפה ושתי התל-אביביות; אלא שחלק נכבד מהסכום הזה מושקע במחלקת נוער, במגרש המטופח של הקבוצה, בתשתיות, ובכל הדברים שקבוצת כדורגל בבנייה והתפתחות חייבת להשקיע. תקציב שכר השחקנים נותר שפוי: כ-11 מיליון שקל ברוטו. במקומות חסרי שפיות, נניח מכבי ת"א, 11 מיליון שקל זה מה שמרוויחים לבדם שני שחקנים (יצחקי וקולאוטי).

שרצקי, וזה לא סוד, הוא אוהד ותיק של מכבי ת"א. מספרים שמיטש גולדהאר מחפש בימים אלו מנכ"ל חדש לעסק שלו, מאמן חדש, יו"ר חדש. הקנדי מבזבז את הזמן: כל מה שהוא צריך לעשות כדי להתחיל להבין איך מנהלים קבוצת כדורגל, זה לשבת על כמה כוסות קפה עם שרצקי.

רשימת המרוויחים הכי אנונימית בליגת העל: המשכורות של שחקני ק"ש

***

"אין לי אפילו סיכוי קטן להרוויח כאן משהו", אמר לי שרצקי בשיחת טלפון שקיימתי איתו לפני כשנה וחצי. וזה עוד נתון שחייבים להזכיר כשמדברים על הקבוצה הזאת: מדובר על פרויקט פילנטרופי לכל דבר (של איש אחד). אז נכון, גם הפועל ת"א, לצורך העניין, היא לא עסק מרוויח. אבל יש מספיק בעלי בית בליגת העל שאפשר לחשוד באינטרסים שלהם. שברור לחלוטין שהם לא הגיעו לכדורגל ממקום נקי, ובטח שאי אפשר להזכיר אותם ואת המילה "פילנטרופיה" בנשימה אחת.

זה לא המקרה אצל שרצקי: הוא לקח מועדון מעיר מוכת עוני, אבטלה וקטיושות. אתה לא יכול באמת לייצר הכנסות לקבוצה שלך בעיר כזאת (קרית שמונה מוכרת כבר שנתיים מנויים במחיר מופרך של 20 שקל לילדים ונוער, ומכניסה בחינם חיילים למשחקים). אבל חשוב מכך: אתה לא יכול למצוא הזדמנויות עסקיות בעיר כזאת (בת"א ובפ"ת דווקא לא חסרות הזדמנויות). המקרה של שרצקי הפוך: הוא מצא רק עוד ועוד ועוד מקומות לתרום בהם בעיר - מרפאות, בתי תמחוי, מוסדות חינוך, רווחה.

עירוני קרית שמונה היא אחד הדברים הכי טהורים שיש בכדורגל הישראלי. רק בגלל זה מגיע לה ולשרצקי להצליח. אליפות לקרית שמונה, גם אם תושג בכדורגל מכוער, תהיה הדבר הכי מוצדק שקרה בכדורגל הישראלי אי פעם.