הקרב על מנכ"ל משרד רה"מ: ניסיון לטרפד את מינוי לוקר לתפקיד

מינויו של עו"ד הראל לוקר היה אמור להיות מובא לאישור הממשלה היום, אך הוסר מסדר היום בשל לחץ מצד גורמים בתוך לשכת ראש הממשלה

ניסיונות לטרפוד מינויו של הראל לוקר למנכ"ל משרד ראש הממשלה: אחרי ארבעה חודשים שבהם משמש מזכיר הממשלה גם ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, במקום המנכ"ל היוצא אייל גבאי, הייתה אמורה הבוקר הממשלה לאשר בישיבתה השבועית את מינויו של עו"ד הראל לוקר לתפקיד. אולם, באופן מפתיע הוסר הנושא מסדר היום.

לוקר, אחיו של המזכיר הצבאי של רה"מ, יוחנן לוקר, הוא עו"ד במקצועו, מומחה במיסוי ושותף בכיר במשרד ש. פרידמן. בשבועות האחרונים אישרה ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה את מינויו והוא אף חתם על הסכם ניגוד עניינים ונמצא כשיר לשמש בתפקיד מבחינה זו. עם זאת, בעוד בנציבות שירות המדינה הושלם ההסדר והסתיימה הבדיקה, הוציאה הבוקר לשכת ראש הממשלה הודעה ובה נמסר כי טרם הושלמו "ההליכים המנהליים" למינויו של לוקר לתפקיד. בלשכת ראש הממשלה סירבו לפרט באילו הליכים מדובר, אך הדגישו כי זו לא סוגיה של ניגוד עניינים. בכל מקרה, נראה כי המגבלות שהוטלו על לוקר מינוריות ונוגעות בין היתר לתפקידו של אחיו בלשכה.

ככל הנראה, גורמים בלשכת רה"מ מבקשים להקשות על המינוי, ולוקר נקלע בעל כורחו למאבקים פנימיים בתוך הלשכה. אחת הסברות היא שבמהלך בדיקת ניגודי העניינים של לוקר, התגלה פרט שלא השפיע על חוקיות המינוי אך הטריד גורמים בלשכה והם החליטו להיאחז בו כטענה לפסילת המינוי.

לשכת ראש הממשלה נחצית בין תומכי לוקר, לאלו שמנסים למנות לתפקיד את יעקב גנות. יועצם של בני הזוג נתניהו, שעיה סגל, ניסה להביא למינוי גנות למנכ"ל המשרד עוד בתחילת הקדנציה של נתניהו כראש ממשלה. בסופו של דבר המהלך לא צלח, וגנות הסתפק בתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. גנות לא האריך ימים במשרד התחבורה וכמפקד המחוז הצפוני לשעבר של המשטרה, מצא מפלט אצל חברו מימי המשטרה, השר יצחק אהרונוביץ, ועבר לשמש מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, תפקיד שבו הוא משמש עד היום.

בחודשים האחרונים ניסו גורמים שונים בלשכת נתניהו, ובראשם סגל, ככל הנראה בתמיכת נתן אשל וגיל שפר, לשדרג את גנות אולם הם נתקלו בחזית שכללה את האח לוקר ואת מזכיר הממשלה האוזר. אפשר לשער שגם היועץ לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, לא רוצה לחזק עוד יותר את מעמדו האיתן של המזכיר הצבאי בלשכה באמצעות מינוי אחיו לתפקיד.

לפי שעה נראה שאף אחד מהצדדים לא הצליח להביא לשכנועו המוחלט של ראש הממשלה והמינוי מתעכב. מתנגדיו של לוקר לוחשים על אוזניו של נתניהו כי יכול להיות בהחלט שלוקר הוא איש רב כישורים, אולם ניסיון ניהולי של ממש אין לו בסקטור הציבורי או הממשלתי. לתפקיד, הם אומרים לראש הממשלה, דרוש ביצועיסט, בולדוזר, אדם שמסוגל להזיז עניינים, ולא עורך דין. מנגד, מתנגדי גנות מנפנפים בביקורת שמתחו עליו שופטי בית המשפט העליון, על אף זיכויו במשפט שהתקיים לנוכח חשד של קבלת טובות הנאה מקבלן בנצרת. לוקר יש לציין, הוא בן דודו של דב אייכנוולד, מנכ"ל הוצאת הספרים של ידיעות אחרונות שהוציאה את ספרו של שמואל בן ארצי, אביה של שרה נתניהו ממשרד רה"מ נמסר: "מינוי לוקר יובא לאישור הממשלה בשבוע הבא בשל הצורך להשלים הליכים מנהליים". באשר למינויו של גנות נמסר: "לא היו דברים מעולם".