יאיר סרוסי: "השנה חברות ההחזקה יקטינו מינוף"

יו"ר בנק הפועלים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "קצב הצמיחה בישראל איטי לעומת השנה שעברה"

יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים, טוען כי ההאטה במשק תביא לתהליך של דה-מינוף בקרב חברות האחזקה הגדולות במשק בשנה הקרובה. בפאנל שעסק במשבר באירופה בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס", חזה סרוסי צמיחה של 3% בישראל השנה וכינה קצב צמיחה זה "איטי לעומת השנה שעברה".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

"בחודשים האחרונים אנו מרבים לשמוע מונחים כמו אי ודאות, מדד הפחד, טלטלה בשווקים, ושומעים פחות על השקעות גדולות בסקטור העסקי ועלייה ברווחיות", אמר סרוסי. "יש תחושה בישראל של בלימה והמספרים מעידים על האטה בפעילות הכלכלית. בנק הפועלים צופה צמיחה של 3% בישראל השנה - ירידה משמעותית מהקצב בשנה החולפת. שם המשחק בתקופה זו הוא flight to quality ולכן הכסף נוהר לאגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב. בשנה הקרובה נראה תהליך של ירידת מינוף בחברות הגדולות במשק. זה תהליך כואב אך בריא".

סרוסי אמר כי פשיטת רגל של אחת ממדינות המערב תיצור "זעזוע בעולם הפיננסי" והוסיף כי כבר היום "בנקים חלשים במערב אירופה תרים אחר אשראי. הבנקים האירופים נסחרים לפי מכפיל הון של 0.5 בלבד ומתקשים לגייס הון כי הם חשופים להר של חובות של מדינות. הבנקים האמריקנים ניקו את מאזניהם בשנתיים האחרונות בעזרתה האדיבה של הממשלה והמניות שלהם נסחרות בממוצע במכפיל הון של 0.9. על אדמה מוצקה נמצאים בנקים של מדינות שעמדו אל מול המשבר הכלכלי, כמו בנקים אוסטרלים ודרום אפריקנים. כאן גם נמצאים הבנקים הישראלים הזוכים לשבחים על הפיקוח ועל הצרכן הישראלי בעל המינוף הסביר".

סרוסי מעודד מפסגת האיחוד האירופי בסוף השבוע, שם הגיעו מדינות אירופה להסכמה על מתווה לאמנה פיסקלית חדשה בחודשים הקרובים. "זה היה סוף שבוע אופטימי", אמר סרוסי. "בסוף התהליך, המערכת הבנקאית באירופה תהיה פחות ממונפת ומסוכנת".