בכיר בצה"ל: אם אסד ייפול - חיזבאללה ישתלט על טילים

בדעה חריגה מהקונסנסוס, אומר אלוף יאיר גולן בראיון ל"דיפנס ניוז": קריסת המשטר בדמשק תוביל לכאוס; ארגוני טרור, בסוריה ומחוצה לה, ישתלטו על מאגרי הנשק הקונוונציונלי ובלתי קונוונציונלי של הצבא

בניגוד לקונסנסוס בעולם ובישראל, שמקדם בברכה נפילה אפשרית של משטר אסד בסוריה, אומר מפקד פיקוד הצפון, אלוף יאיר גולן, כי קריסת אסד תוביל ליצירת כאוס באזור ותביא להשתלטות חיזבאללה וארגוני טרור אחרים על מאגרי נשק קונוונציונלי ובלתי קונוונציונלי לחיזבאללה ולארגוני טרור אחרים.

בראיון לברברה אופל-רום, כתבת "דיפנס ניוז" בישראל, אומר גולן: "יש סכנה ממשית מאוד, שבמצב של התפוררות (המשטר בדמשק) ארסנל הנשק המתקדם של סוריה, לרבות טילי קרקע - ים, מערכות הגנה אווירית, וטילים בליסטיים מכל הסוגים יוכל להגיע לידי חיזבאללה וגורמים רדיקאליים אחרים.

גולן ציין, שהגבול בין ישראל לסוריה הוא השקט והיציב ביותר מבין גבולות ישראל, למרות הברית האסטרטגית בין סוריה לאיראן, התמיכה הפעילה שסוריה מעניקה לחיזבאללה והמקלט שהיא נותנת לארגוני טרור פלסטיניים.

"כל עוד (שארגוני הטרור) נמצאים תחת פיקוח מלא של רשות מרכזית אחראית, שמולה אנו מסוגלים לקיים הרתעה יעילה מאז 1974, זה בסדר; נוכל להסתדר", אמר גולן. "אבל אם, או כאשר, היכולות האלה (הפיקוח) יעברו לידי גורמים בלתי אחראים, שאי אפשר לפקח עליהם, ובראשם חיזבאללה, המצב יהיה מדאיג מאוד".

דעה מנוגדת השמיע אתמול המשנה לראש הממשלה, משה יעלון. בשיחה עם עיתונאים זרים הוא אמר, ששינוי משטר בסוריה עשוי להיות קיצו של ציר הרשע איראן-סוריה-חמאס-חיזבאללה, ואלו יהיו חדשות טובות".

בתשובה על שאלה האם הוא חושש שאסד יעביר חלק מהארסנל שלו לידי חיזבאללה, כמשמורת, כפי שצדאם חוסיין העביר מטוסי קרב של חיל האוויר העיראקי לאיראן לפני מלחמת המפרץ הראשונה, ב-1991, אמר גולן: "התרחיש הזה פחות מעניין. בין אם סוריה תעביר מרצונה את הארסנל שלה לידי חיזבאללה, בין אם חיזבאללה יבזוז את מאגרי הנשק, ובין אם גורמים בצבא סוריה שמתנגדים לאסד יחרימו לשימושם חלק מהמאגרים, זה באמת לא משנה. התוצאה תהיה מסוכנת מאוד. חיזבאללה יצא נשכר מהתעצמות משמעותית ואדירת ממדים של יכולותיו. הביטחון העצמי של הארגון יגדל. על סמך כל אלה, הוא יוכל להרשות לעצמו להפר את משטר ההרתעה שקיים עתה".

גולן השווה את מה שמתרחש עתה בסוריה לאנדרלמוסיה ששררה בלוב בתקופה שקדמה להפלתו של משטר קדאפי, באוקטובר. (מקורות ביטחוניים ישראליים, מסרו שטילי נ.ט. ונ.מ. נבזזו ממאגרי הנשק של צבא לוב והועברו לעזרה דרך סיני).

הוא אמר, שבידי צה"ל אין מידע ודאי מי תהיה הרשות בהשלטת בסוריה לאחר נפילת אסד: "גורמים רבים מתנגדים למשטר, אך הם לא הצליחו להתמזג למרכז כובד שיוכל להוביל את המדינה ביום שאחרי".

גולן תיאר כמה תרחישים פוטנציאליים לתקופה שאחרי אסד, לרבות האפשרות שהגווארדיה הותיקה במשטר הנוכחי תקים רשות שתהיה קבילה על הקבוצות השונות שמתנגדות למשטר אסד. בכך יואט תהליך אפשרי אחר, שבו "מרכז כובד" מחוץ לסוריה יבסס את עצמו בתוך המדינה.

לדבריו, האפשרות של יזמה של הגווארדיה הוותיקה "אינה גבוהה". לגבי האפשרות של היווצרות מרכז כובד זר - מדובר בהתארגנות אמורפית שקשה לזהותה בשלב זה. "לא מדובר בכישלון מודיעיני, שכן אף אחד, אפילו לא הסורים, לדעתי, אינו יודע", הוא אומר.

אבל דבר אחד ברור לגולן: עד שלא תקום ממשלה מרכזית אחראית בדמשק, צה"ל יישאר בכוננות גבוהה על סמך הערכותיו לגבי הסלמת האיומים על ישראל.

"הניסיון מלמד אותנו דבר אחד: בכל מקום שבו נחלשת הרשות המרכזית, היכן שהריבונות אינה ברורה במובן הקלסי של שליטה בלבדית על הצבא - בכל מקום כזה יצמח טרור", אמר מפקד פיקוד הצפון. "וכאשר הטרור יצמח בסוריה, אין שום ספק נגד מי הוא יכוון".

הוא הוסיף, שהסיכוי למאבקים פנימיים ולצמיחת הטרור בסוריה מאלץ את צה"ל לבחון מחדש את התפיסה ששירתה אותו במשך עשרות שנים, שלפיה סוריה ולבנון הן שתי חזיתות בזירה אחת. "אנו עומדים לחזות בתהליך התפרקות כה אדיר בסוריה עד שהוא ישנה את תפיסת 'שתי חזיתות, זירה אחת' ל'שתי זירות בלי שום קשר ביניהן'".

לפי המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת ת"א, הצליחה סוריה לפתח ולייצר בכוחות עצמה טיל בליסטי לטווח קצר שמסומן כ-M600; רכשה טילי טילי קרקע אוויר מדגמי סטרלט ופאנטסיר-S1 והקימה מערכת הגנה חופית שמצויידת בטילים על-קוליים מדגם יאקונט.