כור מאמצת תקן חשבונאי ש"יעלים" ההפסד על קרדיט סוויס

אי.די.בי רותמת את כללי החשבונאות לצורך הקטנת הפסדיה וקידום חלוקת דיבידנדים ■ חברות המטה של הקבוצה מאמצות את תקן IFRS 9 שיגרום לכך שהיתרה השלילית של הרווחים הראויים לחלוקה תקטן ב-1.3 מיליארד ש' בכ"א מהן

הפסדים "על הנייר" בהיקף של 2.1 מיליארד שקל שרשמה השנה חברת ההשקעות כור מקבוצת אי.די.בי, כתוצאה מהשקעתה במניות קרדיט סוויס, צפויים להיעלם בדוחות הרבעון הראשון של 2012. הקבוצה, שבעבר ידעה לא פעם לרתום את כללי החשבונאות לצורך יצירת רווחי עתק פיננסיים, עושה זאת הפעם על מנת למלט את עצמה מהפסדים כבדים.

חברות המטה של אי.די.בי, וכור בתוכן, הודיעו היום כי הן מאמצות את תקןIFRS 9 אשר יגרום לכך שהשינויים בערכן של השקעות שבוצעו על ידן - וקרדיט סוויס בראשן - יועברו להון העצמי של החברות, ולא לדוח רווח והפסד.

השינויים יחולו רטרואקטיבית מתחילת 2011. כזכור, עד שנה זו לא הכירו כור ויתר חברות המטה המחזיקות בה (דסק"ש, אי.די.בי פתוח ואי.די.בי אחזקות) ברווחים וההפסדים מההשקעה בקרדיט סוויס, אלא בעת מכירה בלבד. אולם, בשל "ירידה מהותית ומתמשכת" במחיר מניות קרדיט סוויס, חייבה רשות ני"ע את חברות הקבוצה להכיר בהפסד מהשקעה זו. בהתאם לכך הפרישה כור ברבעונים השני והשלישי 3.1 מיליארד שקל להפסד בגין השקעתה בקרדיט סוויס, כשמתוכו הפסד של מיליארד שקל הוא בגין מניות שמומשו.

באי.די.בי ביקשו מרשות ני"ע לאמץ את התקן כבר באמצע השנה, כאשר הסתמן גודל ההפסד מההשקעה במניות קרדיט סוויס, אך ברשות הודיעו לה כי אימוץ מוקדם של תקן 9 IFRS אפשרי רק בתחילת שנת דיווח, וכי לא ניתן להתחיל ליישמו בתחילת רבעון. לפי הודעת הרשות, החברה רשאית לאמץ לראשונה את הוראות תקן 9 ברבעון הראשון של 2012, באמצעות קבלת החלטת ייעוד של ההשקעה עד ה-1 בינואר 2012.

יישום תקן 9 בחברות המטה מקבוצת אי.די.בי. צפוי להקטין את היתרה השלילית של הרווחים הראויים לחלוקה (למעט כלל תעשיות אשר נמצאת ביתרה חיובית) בכ-1.3 מיליארד שקל, בכל אחת מהחברות. זהו צעד ראשון בשורה של צעדים אותם בוחנת הקבוצה כעת, על מנת להחזיר את יתרת הרווחים הראויים לחלוקה למאזן חיובי, באופן שיאפשר חלוקת דיבידנדים.

22
 22

תקן 9 IFRS הוא תקן הבוחן את ההתייחסות למכשירים פיננסים, וכולל הנחיות לגבי הסיווג והמדידה שלהם. מועד ההתחלה המחייב של התקן הוא שנת 2013, אולם חברות אשר מעוניינות לאמץ אותו עוד קודם לכן רשאיות לעשות כך (כפי שהיה עם המעבר לתקנות ה-IFRS).

היום, כאמור, הודיעו חברות המטה מקבוצת אי.די.בי על אימוץ התקן, וזה ייושם לראשונה בדוחות הרבעון הראשון של 2012, שיתפרסמו במאי. עם זאת, ייתכן כי כבר בדוחות השנתיים של 2011, שיפורסמו במארס הקרוב, תציין אי.די.בי איך היא מייעדת את הרווחים וההפסדים שלה בכל אחת מהשקעותיה שאינן מאוחדות בדוחותיה.

האג"ח דווקא ירדו

בעקבות המהלך ניתן היה אולי לצפות כי התשואות על איגרות החוב של אי.די.בי אחזקות, הנמצאות בראש הפירמידה של הקבוצה, יירדו, אולם גם היום נרשמו ירידות שערים באג"ח אלה, כך שהתשואה עליהן טיפסה לרמה של עד כ-18.5%. נראה כי הסיבה לכך היא שכעת, בעקבות העובדה שההפסד מהשקעות דוגמת קרדיט סוויס לא יעבור דרך יתרת הרווחים הראויים, ניתן יהיה לחלק דיבידנד ולהוציא כספים מן החברה, מה שיקטין את יתרת המזומנים של אי.די.בי ויגדיל את המינוף שלה.

מעבר לעסקאות המכירה של חברת מכתשים אגן לידי כמצ'יינה ושל חברת פאנדטק לידי GTCR שאירעו במהלך הרבעון הרביעי, ושצפויות להוסיף למעלה מחצי מיליארד שקל ליתרת הרווחים, בוחנים בקבוצת אי.די.בי כיצד לסווג את ההשקעה בחברת הסלולר סלקום.