פול קרוגמן מנבא רעות: "הבועה הסינית עומדת להתפוצץ"

קרוגמן: "האם המצב בסין מזכיר את יפן של שנות ה-80 המאוחרות? או אולי את ארה"ב של סוף 2007? יכול להיות, אבל כרגע אני רואה בסין כעוד מקור העלול לסכן את הכלכלה העולמית"

הכלכלן הידוע זוכה פרם הנובל, פרופ' פול קרוגמן מציין היום (ב') במאמר דעה במגזין הפיננסי "אקונומיסט", כי קיים חשש סביר שהבועה הסינית שהתנפחה למימדים אדירים, עומדת להתפוצץ בעתיד הקרוב.

לדברי קרוגמן, הבועה הסינית "מתודלקת" באופן מתמיד על-ידי צמיחה המבוססת על היקפי בנייה עצומים ומחירי דיור מרקיעי שחקים. בנוסף, האשראי בסין תפח גם הוא למימדים עצומים תוך תקופה קצרה ובמהירות רבה.

לדברי קרוגמן, אשראי זה נחשב ל"רעיל" במיוחד שכן הוא לא נוצר על ידי מערכת הבנקאות המסורתית, אלא על ידי מערכת הבנקאות הפיראטית - כך שהוא אינו מגובה על ידי הביטחונות הממשלתיים. מכאן - לדברי קרוגמן, הבועה הסינית רותחת, וקיים חשש גובר והולך למשבר כלכלי שיגיע מכיוונה של סין.

"האם המצב בסין מזכיר את יפן של שנות ה-80 המאוחרות? או אולי את ארה"ב של סוף 2007? יכול להיות, אבל כרגע אני רואה בסין כעוד מקור העלול לסכן את הכלכלה העולמית", מסביר קרוגמן.

"העובדה המפתיעה ביותר בכלכלה הסינית הייתה הצריכה הפרטית בסין - על אף שהיא צמחה בקצב גבוה, היא עדיין פיגרה אחרי קצב הצמיחה הכלכלית של סין. בתקופה זו הצריכה הפרטית של הסינים הייתה רק 35% מהתל"ג - רק כחצי מהצריכה הפרטית של האמריקנים", לדבריו.

זאת ועוד, הכלכלה הסינית הסתמכה על גרעון חיובי במטרה להשאיר את פעילות הייצור ברמה גבוהה. כמו כן, ההוצאות של ממשלת סין גדלו לרמה של כחצי מהתל"ג .

במסגרת המאמר משווה קרוגמן את סין של היום לארה"ב ערב משבר האשראי של 2008. לטענתו, גם בארה"ב רוב נכסי האשראי המורעלים לא הגיעו ממערכת הבנקאות המסורתית אלא ממערכת הבנקאות ה"פיראטית" שלא היתה מוגנת על ידי הממשל האמריקני. לכן, כמו בארה"ב, גם המערכת הפיננסית בסין תהיה פגיעה מאוד בעתיד הקרוב.

לדעתו של קרוגמן, מי שמחריף את המצב הם קובעי המדיניות הסינים שנראה כי אינם מבינים את חומרת המצב, ולכן לא פועלים ביתר שאת כדי למגר את הבועה שהתפתחה - ולפעמים אף פועלים בכיוון ההפוך ומחמירים אותה.