מתאבד על פרטנר

בן-דב יעשה הכול שלא לאבד את בבת-עינו ונכס הבסיס של שרשרת חברות ההחזקה שלו

אילן בן דב בבעיה, וזאת לא הבעיה שעליה אתם חושבים. תשומת הלב שלנו מתמקדת בחודשים האחרונים בצרות של חברת ההשקעות שלו, טאו . לבן דב חשוב שטאו, בעלת גרעון של כמעט חצי מיליארד שקל בהון העצמי, לא תפשוט רגל והוא לא רוצה לאבד אותה. אבל מה שיותר חשוב לו הוא לא לאבד את פרטנר, בבת עינו ונכס הבסיס של שרשרת חברות ההחזקה שבשליטתו. והסכנה של אובדן השליטה בפרטנר אינה תיאורטית כלל.

פירמידת החוב שבן דב בנה לצורך רכישת פרטנר מאיימת לקרוס עליו. בן דב קנה את פרטנר בשנת 2009 במינוף גבוה וכמעט ללא הון עצמי. גיליונות האקסל שהוצגו על ידו אז אמנם הראו איך הדיבידנדים שמחלקת פרטנר משרתים את החובות העצומים של החברה הרוכשת, סקיילקס, ובשרשור גם את חובות החברה האם שלה, סאני (שבה מחזיק בן דב ישירות), אבל זה היופי בגיליונות אקסל: אפשר להכניס לתוכם כל מספר וזה נראה מצוין.

עברו שנתיים והתברר שמצוין זה לא. שהמספרים היפים במצגות של סקיילקס נשארים על הנייר. המתקפה הרגולטורית על חברות הסלולר והתחרות המתגברת הביאו את פרטנר למצב בו היא נאלצת להקטין את הדיבידנדים ועל הדרך גם להתייעל ולפטר מאות עובדים.

הסדקים בפירמידה גלויים לעין. זה לא יקרה מחר ולא בשנה הבאה, אבל אם פרטנר תפסיק לחלק דיבידנדים בקצב שאפיין אותה מאז הרכישה - וזה תרחיש סביר - אז בשנים 2013-2014 תתקשה סקיילקס לעמוד בתשלומי האג"ח שלה. וזה עוד לפני שדיברנו על הצרות של בעלת השליטה בסקיילקס, סאני, שגם לה חובות משלה.

פתרון האופטימלי היה יכול להיות מיחזור חובות, אבל במצבו של שוק ההון, ובמערכת היחסים המתוחה שנוצרה בין בן דב לגופים המוסדיים, היכולת שלו למחזר את חובות סקיילקס נמוכה. והחובות כזכור מובטחים במניות פרטנר. לכן בן דב יעשה הכל כדי לשרת את חובות סקיילקס, כי אם לא יעמוד בהם, הוא יאבד את השליטה פרטנר. זו הסיבה למכירה עליה דווח היום: 50% מפעילות יבוא סמסונג לטדי שגיא.

כל נכס יהיה על המדף

שגיא הוא עוף נדיר בעולם העסקי של 2011. הוא נזיל מאוד ולא ממונף. אבל לסיוע שלו יש מחיר. שגיא קונה מחצית מפעילות יבוא סמסונג לפי שווי של 600 מיליון שקל, ומתחייב לעוד 200 מיליון שקל בביטחונות לקבלת אשראי.

רק לפני כמה חודשים, כאשר שיווקו אנשי בן דב את הסדר החוב המקורי של טאו, הם תמחרו את פעילות סמסונג לפי שווי של מיליארד שקל. האם השווי של הפעילות הזו ירד? לא בטוח. נראה שזו המצוקה של בן דב שמכתיבה מחיר, כי במלחמה שהוא מנהל כדי לשמור על פרטנר, כל נכס יהיה על המדף. כולל מכירת חלק ממניות פרטנר הלא משועבדות.

ועוד עניין: מספרים לנו שלבן דב יש השגות על מתווה הסדר החוב של טאו, שאותו גיבשו אנשיו. מספרים לנו שבנק לאומי מופתע ממתווה ההסדר שפוגע בזכויותיו, ומתנגד לו. אז הנה שתי שאלות: האם מנהלי המו"מ להסדר מצד טאו, אנשי בן דב מובהקים כמו יוסי ארד, התקדמו במתווה בלי אישור של הבוס, מבלי שהוא ידע על כל התפתחות? והאם בנק לאומי, הבנקאי הקבוע של בן דב עימו הוא מקפיד לשמור על יחסים טובים, באמת הופתע מהמתווה?