דיווחים: אלוט הישראלית מכרה בעקיפין ציוד מעקב לאיראן

כך מדווחת היום סוכנות הידיעות "בלומברג" ■ על-פי הידיעה, הציוד של החברה מיוצא לדנמרק, שם הוא מועבר לאיש קשר שמשנה את שם המוצר ומוכר אותו לטהרן

ציוד לניטור תעבורת רשת נמכר על ידי חברה ישראלית, אלוט תקשורת , באופן עקיף, לאיראן - כך מדווחת היום (ו') סוכנות הידיעות "בלומברג". על-פי הידיעה, הציוד של החברה מיוצא לדנמרק, שם הוא מועבר לאיש קשר שמשנה את שם המוצר ומוכר אותו לטהרן. הציוד הטכנולוגי כולל כלים ליירוט דואר אלקטרוני ומסרונים, ואיתור בני אדם באמצעות טלפונים ניידים.

על-פי הדיווח, נציגי מערכת הביטחון, המכס והמסחר הישראליים לא ידעו על הסחר העקיף של החברה עם איראן. מדובר בכשלון של האמברגו על הסחר עם איראן, שכן כל מסמכי הרכישה היו זמינים בדנמרק. הציוד שימש ככל הנראה למעקב אחר אזרחים באיראן, תוניסיה, בחריין וסוריה.

רק אתמול הורה משרד הביטחון לתעשייה האווירית ולחברת "אלביט מערכות" לבטל עסקה עם חיל האוויר של טורקיה לאספקה של מערכות מודיעין אווירי בשווי 140 מליון דולרים שנחתמה עוד ב-2009, מחשש כי היא תביא לזליגת מידע בטחוני לגורמים עויינים לישראל.

"העובדה שהמשטרים הרצחניים ביותר משתמשים בטכנולוגיה מערבית בשביל מעקב מדגימה את העובדה שהמסגרות בנוכחיות למניעת הסחר איתם פשוט לא עובדות", אמר ברט סולומון, העומד בראש ארגון "אקסס", שפועל מניו-יורק למען חופש באינטרנט. "כמה אזרחים תמימים בסוריה ובאיראן יצטרכו לחכות לארצות הברית ולאיחוד האירופי כדי שיהפכו מילים למעשים?".

ולמדינות המערב יש דרך למנוע את זליגת הטכנולוגיות הרגישות - למרבית החברות שמוכרות ציוד ריגול יש דרך לעקוב אחר לקוחותיהם שלהם. הממשלות יכולות לדרוש מהם לעשות זאת באמצעות הקשחת חוקי הייצוא. "החברות שומרות על קשר עם הלקוחות כדי לספק עדכוני תוכנה ושירותים נוספים, ויכולים גם לאתר את המשתמשים", הסביר ג'ון אולסטיק, מומחה אבטחה אמריקני.

מאלוט תקשורת נמסר בתגובה: "בהמשך לפרסומים בתקשורת, חברת אלוט תקשורת מבקשת להבהיר, שהגם שמוצרי החברה הם מהטובים שיש בתחום האופטימיזציה של רשתות, הם אינם מיועדים למטרות ריגול ומעקב שבשימוש התעשיות הביטחוניות או הצבאיות. הייעוד העיקרי של מוצרי החברה הינו לבצע אופטימיזציה של תעבורת אינטרנט ברשתות תקשורת עבור חברות וספקי תקשורת ואינטרנט.

"מוצרי החברה אינם מאפשרים ניתוח או הפקת מידע מתוך תוכן תעבורת האינטרנט. אלוט פועלת בהתאם לחוק הישראלי וחוקים זרים החלים עליה, לרבות חקיקה בקשר עם יצוא מוצריה. מוצרי אלוט אינם מפוקחים על ידי משרד הביטחון הישראלי".

"אלוט משווקת את מוצריה באמצעות רשת מפיצים ומשווקים ברחבי העולם, כשלכל מפיץ מוגדר תחום הפצה והוא מורשה למכור את מוצרי החברה רק בטריטוריה המוגדרת לו. מעבר למערכת המגבלות החוזיות, אין לחברה יכולת לפקח על מוצריה לאחר שנשלחו למפיצים, אלא אם המשתמש הסופי יוזם קשר עם החברה. החברה בודקת את הטענות שהועלו".