בנק ישראל: להפסיק ריבוי התפקידים של איזקסון

אירית איזקסון משמשת כדירקטורית בבנק הפועלים, באי.די.בי וכיו"ר ישראכרט

הפיקוח על הבנקים מוטרד מאוד מניגודי העניינים של אירית איזקסון, ומבקש לפרק את משולש התפקידים שלה: דירקטורית בבנק הפועלים, דירקטורית באי.די.בי ויו"ר ישראכרט. המסר של בנק ישראל לבנק הפועלים, הוא כי דינו של המשולש הזה להתפרק - ורצוי מתוך הסכמה הדדית. כך נודע ל"גלובס".

בשבועות האחרונים, מתנהל דיאלוג בין המפקח על הבנקים, דודו זקן, ליו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי, בנושא כהונתה של איזקסון כיו"ר ישראכרט. איזקסון - המקורבת לשרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים - היא דירקטורית בבנק מטעם אריסון מ-1999, ואף מוגדרת נציגת הבעלים. איזקסון מכהנת מ-2008 כיו"ר פעיל של ישראכרט.

מבחינת בנק ישראל, על איזקסון לעזוב את תפקידה כדירקטורית בבנק הפועלים, או את תפקידה כיו"ר ישראכרט, שכן שני התפקידים עומדים בסתירה. איזקסון מכהנת בדירקטוריון החברה-האם, אותו גוף שאמור לפקח עליה בתפקידה כיו"ר החברה-הבת.

הפיקוח על הבנקים מוכן לתת לבנק הפועלים "פרק זמן סביר" לפתור את הבעיה. בהפועלים מסכימים לדרישה העקרונית, אך מבקשים להאריך את כהונת איזקסון בארבע שנים נוספות, עד סוף 2015.

במקביל מכהנת איזקסון כדירקטורית בחברה הפרטית אי.די.בי פיתוח, שבבעלות נוחי דנקנר. קבוצת אי.די.בי היא אחד הלווים הגדולים ביותר של בנק הפועלים. איזקסון חברה בוועדת האשראי של דירקטוריון הפועלים, ולא משתתפת בדיונים הקשורים באי.די.בי. עם זאת, מאחר ואי.די.בי פרוסה על פני כל המשק, גופים רבים שלהם נותן בנק הפועלים אשראי הם מתחרים של חברה מקבוצת אי.די.בי.

לעת עתה לא מתקיים דיאלוג בנושא זה בין בנק ישראל לבנק הפועלים, אך בפיקוח על הבנקים שואפים לראות כיצד איזקסון מסדירה בהקדם, ומרצונה, את ניגודי העניינים בין היותה דירקטורית בהפועלים ובאי.די.בי, ולא מעוניינים כי הסדרה זו תבוצע בכפייה.

מבחינת בנק הפועלים, מאחר והיותה של איזקסון דירקטורית באי.די.בי מותרת כיום על פי החוק, אין סיבה לעסוק בכך. אם, בהתאם להמלצות ועדת הריכוזיות, תיאסר כהונה מקבילה בדירקטוריונים של חברת ריאליות ופיננסיות בכל המשק - יפעל הבנק לפי הכללים שייקבעו.

ינהגו לפי המסקנות

בספטמבר האחרון המליצה ועדת הריכוזיות במסקנות הביניים שלה, כי ייאסר על דירקטורים להיות חברים בגוף פיננסי ובגוף ריאלי בעת ובעונה אחת, וכי יינתנו לדירקטורים ארבע שנים, לסיים את אחד התפקידים. זקן היה אחד מחברי הוועדה. עם זאת, ולמרות שמסקנות הוועדה הסופיות עדיין לא הוגשו - כל שכן הפכו למחייבות - מתכוונים בירושלים לנהוג לפיהן, בכל שאלה שנויה במחלוקת.