"מחירי הדירות נעצרו; גם המעמד הבינוני יוכל לרכוש דירה"

ראש עיריית רעננה, נחום חופרי, בריאיון ל"גלובס": "אין אדם שלא רוצה לגור ברעננה ולנו אין דירות לתת" ■ "אם נציע מספיק דירות - יוכלו לרכוש כאן דירה במחיר סביר"

"אני מאוד מפרגן לכפר סבא. הם עושים עבודה מצוינת, אבל אנחנו חווים מצב שבו אין אדם שלא רוצה לגור ברעננה ולנו אין דירות לתת". כך אומר ראש עיריית רעננה, נחום חופרי, מול תנופת הבנייה בשנים האחרונות מעבר לכביש, בכפר סבא, והקושי של רעננה לספק את הביקוש למגורים בעיר.

רק בשבוע שעבר החליט חופרי שלא להוציא היתרי בנייה לפרויקט 'נאות עוזי' שבצפון-מערב רעננה, שפורסם למתן תוקף כבר בנובמבר 2010 וכולל 240 דירות על קרקע מינהל במסלול "מחיר למשתכן" (בו הזוכה הוא הקבלן שמציע את מחיר הדירה הזול ביותר), וזאת מתוך תסכול שנובע מהוויכוח על הקריטריונים לזכאות.

חופרי: "אני יודע שטוב היה לו היו קובעים קריטריונים לזכאות לדיור מוזל, כאלה שהיו מכסים את כל האוכלוסייה הצעירה בישראל ובמקביל היו מכניסים את קריטריון השירות הצבאי ואת קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות. הבעיה היא שזה לא יקרה, כי הממשלה הזו לא יכולה לקחת החלטה כזו".

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל באוגוסט, לאחר ששר השיכון, אריאל אטיאס, הציע קריטריונים שנותנים עדיפות לזוגות צעירים ולוותק בשירות הצבאי, הוסכם שקריטריונים חדשים יגובשו תוך חודש וחצי. אבל היום עדיין תקפים קריטריונים שמעדיפים משפחות מרובות ילדים (30% למשפחות בנות שבעה ילדים ומעלה ו-30% למשפחות בנות 6-4 ילדים).

חופרי: "יש כמה סולמות שאני מציע לממשלה לרדת מהם. למה הקריטריונים לא אושרו במועצה? כי אטיאס הכניס עז, בדמות קריטריון השירות הצבאי, שממילא לא יעבור את היועץ המשפטי, וכרגע אטיאס 'נאלץ' להישאר עם הקריטריונים הישנים. אין לו ברירה. אטיאס הוא שר חזק. כשהוא רוצה להעביר משהו הוא יודע לעשות זאת".

אז אין בשורות ברעננה?

"אני לא כלכלן, אבל אני חושב שהמחירים לא יעלו. הם נעצרו ואם נציע מספיק דירות, נוכל לראות שגם זוגות מהמעמד הבינוני, ולא רק הבינוני-גבוה או הגבוה, יוכלו לרכוש כאן דירה במחיר סביר. אישרנו בוועדה המקומית 300 דירות ב'נאות שדה' בעיר, ליד רחוב ויצמן, על קרקע מינהל במסלול "מחיר למשתכן". ברגע שישנו את הקריטריונים, אנחנו מדברים על טווח של חודשים עד שנראה שם מנופים, בנאים ותחילת חפירות. זו הסיבה שאני כל כך חם על העניין. יחד עם 'נאות עוזי', נגיע לכמעט 600 דירות לזכאי משרד השיכון בטווח קצר. יש לנו גם פרויקט של 3,600 דירות, מהן 1,200 דירות קטנות (85 מ"ר). אני מנסה להוביל שני מהלכים - להגדיל את היצע הדירות הקטנות ולהציע דירות לזוגות צעירים במחיר למשתכן.

"כולם רוצים לגור ברעננה, וכראש העירייה משימתי היא לאפשר לכמה שיותר אנשים ממעמד הביניים לבוא לגור בעיר, לא רק העשירים. השר יכול להוביל מהלכים, אבל הוא צריך להבין את מה שאני מבין ברמה המקומית, והוא שעליו לדאוג לכל הזוגות הצעירים ממעמד הביניים. אני לא לבד בעניין הזה, אני מדבר בשמם של הרבה מאוד ראשי ערים שלא מסוגלים להרים את קולם, מחשש כלשהו".