הפסד להוגו צ'אבס: ישלם כ-750 מיליון דולר לחברת אקסון

כך קבע מוסד הבוררות הבינ"ל לאחר שוונצואלה הלאימה את נכסיה של אקסון ■ הפיצויים שווים רק לעשירית משווי הנכסים שהולאמו ■ ממשלתו של צ'אבז עומדת בפני כ-20 הליכי בוררות מול חברות בינ"ל

חברת הגז והנפט האמריקנית אקסון מובייל תקבל פיצויים של כ-750 מיליון דולר מהממשלה הוונצואלית, מאחר וזו הלאימה את נכסיה של החברה בשנת 2007. כך לפי ידיעה שפורסמה היום (א') בסוכנות הידיעות "בלומברג".

הפיצויים שנקבעו על ידי מוסד הבוררות הבינ"ל שווים רק לעשירית משווי הנכסים שהולאמו על ידי נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס והועברו לחברת הגז והנפט של ונצואלה (PDVSA).

בנוסף, לפי שני מקורבים לנושא שאותם צוטטה בלומברג, מוסד הבוררות פסק תחילה פיצויים בהיקף של כ-907 מיליון דולר לטובת אקסון אך לאחר שקיבל חלק מטענותיה הנגדיות של החברה הוונצואלית הוא הפחית את הסכום ל-750 מיליון דולר.

"למרות שסכום הפיצויים יחסית נמוך, עבור החברה הוונצואלית מדובר בסכום משמעותי מאוד", אמרה ג'יאנה ברן, יועצת בחברת ההשקעות ברוקשייר. "ה-750 מיליון דולר שווים לכ-32% מהרווח הנקי של חברת הנפט הוונצואלית בשנת 2010".

נזכיר, אקסון מובייל הייתה החברה הבינ"ל הראשונה שנטשה את עסקיה בוונצואלה לאחר שממשלתו של צ'אבז החלה להשתלט על כל התעשיות במדינה ובכללם תעשיית הנפט.

הליך הבוררות, שנמשך כבר שנים רבות מתייחס רק לפרוייקט אחד מתוך שלושה שאותם ניהלה אקסון במדינה וממשלתו של צ'אבז עומדת בפני כ-20 הליכי בוררות מול חברות בינ"ל שפעלו במדינה ונכסיהם הולאמו על ידו.