הקשיבו היטב לאלי ישי

המשמעות של דבריו מרתקת, הוא בעצם אמר שאוי ואבוי אם כל היהודים יחזרו בתשובה

הדבר החשוב ביותר שנאמר עד כה בפרשיות חרדים-חילונים אינו קשור להדרת נשים או להאדרת גברים. "עיר חרדית לא יכולה להתקיים בלי חילונים", אמר השר אלי ישי בימים אלה, ולא ברור איך הצליחה אמירה זו לעבור ללא התייחסות של ממש.

"עיר חרדית", הסביר שר הפנים, "תהיה בלי הכנסות, בלי מסים, בלי תעשייה". ישי אמר זאת לגבי ההצעה לעשות בבית שמש הפרדה בין חרדים לאזרחים שאינם כאלה. ישי מתנגד לכך, כאמור, בגלל שהחרדים לא יכולים לפרנס את עצמם ולא מסוגלים לנהל עיר. הם זקוקים לחילונים ש"יחזיקו" אותם, שיאכילו אותם, שייתנו להם חינוך (שלהם), כבישים, בתי חולים - כל מה שנחוץ כדי לקיים חיים נורמליים.

משמעות מרתקת

המשמעות מרתקת. מה שישי אומר בעצם, זה שאוי ואבוי אם כל היהודים יחזרו בתשובה. תארו לכם מצב שכולנו חרדים, כולנו יראי שמיים, כולנו יראי רבנים, כולנו לומדי תורה. אצל ישי ושכמותו האפשרות הזאת מעוררת צמרמורת. ראש עיריית העיר החרדית אלעד, צורי קריספל, אמר בפשטות ובבהירות כי "80% מהחרדים מקבלים הנחות בארנונה ועירייה אינה יכולה להתקיים כך".

אני תמה מה היה קורה אם חילוני היה אומר את הדברים האלה. יש לי הרגשה שהוא היה סופג קריאות של אנטישמי וכאלה. אבל אם אסור לחילונים לומר את מה שאומרים החרדים, אני מניח שמותר להם להסיק את המסקנות המתבקשות מדברים אלה: החרדים תלויים לחלוטין בחילונים, נקודה.

פועלים שחורים

אז למה החילונים מתנהגים כאילו הם אלה שתלויים בחרדים? למה החילונים כל הזמן מאוימים ומתקפלים? אני כמובן לא מציע לנצל את היתרון החילוני כדי לפגוע בחרדים. אבל אני כן מציע לנצל יתרון זה כדי למנוע מתן פריבילגיות לחרדים, כמו למשל הנחה בארנונה.

למה החילונים צריכים להיות הפועלים השחורים של האנשים התלויים בהם (על-פי דברי ישי ודומיו)? במיוחד כאשר חילונים כה רבים, שכן עובדים למחייתם, נמצאים במצוקה קשה. בין השאר, בגלל הצורך לתמוך בחרדים המסרבים לעבוד למען עצמם?

הקשר לאלוהים ולחילונים

התשובה המסורתית היא פוליטיקה. כלומר תשוקת המנהיגות לשמור על הקואליציה. אבל למה צריך כל כך לחשוש? למה צריך להיענות לדרישות הכי לא הגיוניות, למה צריך לתת את כספי החילונים להקצנת החרדיות בבתי האולפנא שלהם?

בהחלט צריך לתת לחרדים את מה שמגיע לכל אזרח, למרות שהם אינם תורמים למדינה כמו כל אזרח. אבל למה לתת יותר? הרי הם עצמם אומרים שגם אם יקבלו פחות, הם לא הולכים לשום מקום. כי עם כל הקשר שלהם אל האלוהים, מסתבר שהקשר עם החילונים חיוני לקיומם לא פחות, ואולי יותר?

רבותיי החילונים, שימו היטב את לבכם לדברי ישי, וכלכלו את מעשיכם בהתאם.