אנליסטים בארה"ב: הצמיחה צוברת תאוצה - המניות יעלו

רצף של נתונים חזקים פורסמו לאחרונה בארה"ב - מהתעסוקה ועד פעילות הייצור ■ "אנחנו לא צריכים שאירופה תפתור את כל הבעיות שלה ב-2012", אומרים אנליסטים, ומעריכים שהשוק יעלה כי הוא כבר מגלם "פרמיית סיכון גבוהה"

הנתונים המאקרו-כלכליים שפורסמו לאחרונה בארה"ב לא מותירים מקום רב לספק: כלכלת ארה"ב צוברת תאוצה והצמיחה שם נכנסה למומנטום חזק, חרף משבר החובות באירופה והחשש מהאטה כלכלית בארה"ב.

נתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי הצביעו על יצירה של 200 אלף משרות בחודש דצמבר (פי 2 לעומת חודש נובמבר), מדד אמון הצרכנים סיים את 2011 בשיא של 5 חודשים ופעילות הייצור בשיא של חצי שנה.

"השווקים מוטרדים כמובן ממשבר החוב באירופה וישנו גם חשש באשר למצב שוק הדיור בארה"ב", אמר לסוכנות בלומברג ג'ון הרמנס, אסטרטג אג"ח ב-State Street Global Markets. "עם זאת, הכלכלה מחזיקה מעמד וראינו נתונים יפים מאוד לרבעון הרביעי של 2011".

בוב דול, אסטרטג מניות בקרן ההשקעות הגדולה בעולם בלקרוק, מעריך ששוק המניות אמריקני יעלה השנה וכך גם התשואות על אגרות החוב הממשלתיות, שכן לדעתו החששות בשווקים יילכו ויתפוגגו עם הזמן.

"אנחנו לא צריכים שאירופה תפתור את כל הבעיות שלה ב-2012", כתב דול בשבוע שעבר בסקירה שהוציא ללקוחותיו. "כיוון שהשווקים כבר מגלמים פרמיית סיכון גבוהה מאוד, מספיק שנימנע מאסון".

דול צופה עלייה של 10% בשוק המניות האמריקני השנה וכי וול סטריט תכה את שוקי המניות האחרים בעולם זו השנה השלישית ברציפות. להערכתו, כלכלת ארה"ב תצמח השנה ב-2.5% לעומת 1.8% ב-2011.

חודש דצמבר היה השישי ברציפות בו נוצרו יותר מ-100 אלף משרות חדשות בארה"ב. שיעור האבטלה ירד ל-8.5% וזה אחד הנושאים החשובים - אם לא החשוב ביותר - בבחירות לנשיאות שייערכו בנובמבר.

"אנחנו מתחילים להתאושש", אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה בסוף השבוע. הוא קרא למחוקקים בקונגרס להעביר במהירות את חידוש הטבות המס מעבר לחודש פברואר, על מנת להבטיח שהצמיחה בארה"ב תימשך. כלכלנים בארה"ב העריכו כי הטבות המס מעניקות כ-1% לצמיחת התמ"ג.

שנת 2011 הייתה ללא ספק שנת האג"ח, שכן אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב הניבו תשואה של 9.8% - התשואה הטובה ביותר מאז 2008. לשם ההשוואה, בשוק המניות נרשמה תשואה אפסית (למעט מדד הדאו ג'ונס שעלה ב-5% אשתקד). מדד S&P 500 נסחר היום במכפיל רווח של 13.5, בערך 4 נקודות מתחת למכפיל הממוצע ההיסטורי שנמדד משנת 1980.

אם כן, בשנת 2011 נוספו לשוק העבודה האמריקני 1.64 מיליון משרות חדשות - המספר הגבוה ביותר מאז 2006. כלכלני דויטשה בנק מעריכים שבשנת 2012 יווצרו עוד 2.6 מיליון משרות חדשות.

"הגאות חוזרת", אמר לסוכנות בלומברג האנליסט ג'יימס גלסמן מבנק ההשקעות JP מורגן. "יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות אבל אנחנו מתקדמים וזו מגמה חשובה".