IBI: "פישר יוריד הריבית ל-2% בחודשים הקרובים"

בבית ההשקעות מעריכים כי בנק ישראל צפוי "להגיב במהירות" למצב של הרעה בתנאים הפיננסיים בשווקים הגלובליים, ולפיכך להוריד את הריבית הריאלית לסביבה אפסית

בבית ההשקעות IBI מעריכים היום (א') כי בנק ישראל צפוי "להגיב במהירות" למצב של הרעה בתנאים הפיננסיים בשווקים הגלובליים, ולמהר להוריד את הריבית המרכזית במשק לרמות נמוכות יותר - שמשקפות חשש מתגבר ממיתון.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI, מציין כי מבחינת התנהגות הריבית בישראל בקורלציה למצב השווקים בארה"ב ובאירופה - נראה כי בנק ישראל "מגיב במהירות להרעה במצב". גוזלן לא צופה לפיתרון כולל בין מדינות אירופה באשר לשינויים נדרשים במדיניות הפיסקאלית ביבשת, ומעריך כי סביר תרחיש בו "תירשם עליית מדרגה מהותית במעורבות הבנק המרכזי האירופי", לדבריו.

מדד התנאים הפיננסיים בארהב ובגוש היורו מול ריבית בנק ישראל
 מדד התנאים הפיננסיים בארהב ובגוש היורו מול ריבית בנק ישראל

"אנו מייחסים סבירות גבוהה יותר להרעה נוספת במצב באירופה כתנאי להגברת המעורבות של הבנק המרכזי", מסבירים ב-IBI. "בנוסף, הכלכלה הגלובלית חשופה יותר לזעזועים שליליים בתקופה הקרובה. לפיכך, אנו מוסיפים להעריך כי בנק ישראל יוביל חזרה את הריבית הריאלית לסביבה אפסית".

נזכיר כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הותיר את הריבית לחודש ינואר ללא שינוי ברמה של 2.75% - לאחר חודשיים ברציפות בה הוריד הריבית מרמה של 3.25% באוקטובר, לאור ההאטה הצפויה במערכת הפיננסית לאור משבר החוב באירופה.