רשות ניירות ערך מגבירה את האכיפה הפרטית בשוק ההון

הרשות מתכוונת לקדם את האכיפה הפרטית באמצעות הרחבת השימוש בסמכות מימון התביעות הייצוגיות ■ "אכיפה פרטית היא חלק בלתי נפרד ממארג האכיפה והיא חשובה ביותר לתפקודו התקין של שוק ההון"

רשות ניירות ערך החליטה להגביר את מעורבותה בתחום האכיפה הפרטית; הרשות מתכוונת לקדם את האכיפה הפרטית באמצעות הרחבת השימוש בסמכות מימון התביעות הייצוגיות וכן מתכוונים ברשות להשיק דף אינטרנט מיוחד בנושא זה באתר הרשות. מהרשות נמסר כי בכוונתה להשתמש בכלי זה לשם הרתעה מפני הפרת דיני ניירות ערך והחברות.

כאמור, הרשות החליטה להרחיב את השימוש בסמכות מימון התובענות הייצוגיות - לרשות יש סמכות, הקבועה בחוק החברות, לשאת בהוצאות מי שמבקש להגיש תביעה ייצוגית בתחום ניירות ערך. מהרשות נמסר כי היא עושה שימוש שוטף בסמכות זו ונושאת בהוצאות בסכומים של עד עשרות אלפי ש"ח לכל הליך, ואף למעלה מכך.

בין התובענות הייצוגיות בתחום ניירות ערך שהרשות משתתפת במימונם נכון להיום ניתן למנות את התובענה בעניין לנדמארק גרופ, התובענה בעניין בולוס תיירות, התובענה בעניין חברת טי. אר. די, תובענה ייצוגית כנגד סטנדרד & פורס מעלות ואחרים, ועוד.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר אמר כי "אכיפה פרטית היא חלק בלתי נפרד ממארג האכיפה והיא חשובה ביותר לתפקודו התקין של שוק ההון, לצד האכיפה הפלילית והאכיפה המנהלית. העמקת מעורבותה של הרשות בהקשר זה תקדם אכיפה פרטית איכותית וראויה".

הרשות בוחנת בהקשר זה בעת האחרונה קשת רחבה של צעדים אפשריים במטרה להסיר חסמים בתחום האכיפה הפרטית, ובשבועות האחרונים היא יישמה שניים מהם.

כפי שצויין הרשות השיקה גם דף אינטרנט מיוחד באתר הרשות בו מרוכז מידע רלבנטי למי שמבקש לנהל תביעה ייצוגית בתחום ניירות ערך. מידע זה כולל חקיקה ופסיקה בתחום, עמדות סגל של הרשות בתחום, וכן מידע בנוגע לסמכות המימון של הרשות, להליך המימון, להגשת בקשות מימון, ובנוגע לדרכי תקשורת עם הממונה על תחום התובענות הייצוגיות ברשות, אליו ניתן לפנות בכל עניין הקשור לתחום שבאחריותו.