שרת הקליטה לנדבר לאתיופים: "תגידו תודה שקיבלתם"

לנדבר מ'ישראל ביתנו' אמרה הדברים לנציג העדה האתיופית, בדיון בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת ■ "אתה צריך להבין שמדינת ישראל משקיעה רבות בנושא הזה"

במקום מחאה - הכרת תודה? שרת הקליטה סופה לנדבר (ישראל ביתנו) אמרה היום (ד') במהלך דיון בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת לנציג העדה האתיופית כי עליהם להגיד "תודה על מה שקיבלתם".

הוועדה התכנסה עקב גילויי הגזענות נגד אתיופים בקריית מלאכי. תושבי שכונה שלמה חתמו על הסכם סודי לסרב למכור או להשכיר דירות לבני העדה. אחד מהם הגדיל לעשות והסביר: "הם מריחים כמו פצצת אטום".

המהומה בוועדה החלה כשגדי יברקן, פעיל חברתי בן העדה האתיופית, אמר לחברי הכנסת, "הבית הזה צבוע, אתם אנשים צבועים. כשהייתה הפגנה בבית שמש רבו חברי הכנסת כדי לגנות את זה. לא ראיתי אף ח"כ שהוציא הודעת גינוי במקרה שלנו".

השרה לנדבר השיבה, "אתה צריך להבין שמדינת ישראל משקיעה רבות בנושא הזה, תגידו תודה על מה שקיבלתם". לאחר מכן חזרה על דבריה בריאיון לגלי צה"ל ואמרה: "זו לא בושה להגיד תודה למדינה שעשתה למענם המון".

ראש האופוזיציה ציפי לבני הגיבה על דברי שרת הקליטה על עולי אתיופיה, "די לדיבור הפטרוני והמתנשא של הממשלה הזו על אזרחיה. זכותו של כל אזרח ישראל, תהא עדתו, צבע עורו או מינו אשר תהא, לחיות בכבוד ולקבל זכויותיו שוות ולא כטובה מהמדינה אלא כזכות מוקנית. אמירות בלתי ממלכתיות שכאלה מעוותות את הזכות המוקנית הזו שמעוגנת בחוק ובערכים של המדינה הזו. שרי הממשלה מתנהגים כאילו צריך להזכיר להם את זה והם גורמים לאזרחים להתבייש בה. כך מדינת ישראל צריכה להראות וכך נוודא שתנהג".

אתמול: אלפים הפגינו בקריית מלאכי

מאיר עובדיה, האיש שצולם כשאמר כי גם אם הרמטכ"ל יהיה אתיופי הוא לא יתגורר בשכונה בקריית מלאכי, שלח מכתב התנצלות לבני העדה, שהגיע לידי חדשות 2 באינטרנט. "אני מתנצל ומביע צער עמוק על כל שאמרתי, ומבקש סליחה ומחילה מכל בני העדה", כתב.

שי, אחד ממארגני המחאה סיפר בשיחה עם חדשות 2 על התחושות. "אני מאוד שמח שהגיעו כמות גדולה של אנשים תוך שבוע אחד", סיפר שי. "אני באופן אישי לא חשתי גזענות אבל היא מחלחלת בכל מוסדות המדינה והגיע הזמן לעשות לזה סוף - אנחנו נקים מחאות ונגיע לכל עיר".