טויוטה יאריס 2012 ביצעה שינוי: הפכה למשפחתית ובוגרת

טויוטה יאריס 2012 מבצעת שינוי חד: לא עוד עיצוב בועתי עגלגל, המצניע את ממדיה - אלא מכונית רצינית, עם ממדים קטנים שנראים כמו-גדולים ■ במחיר האטרקטיבי בו היא מוצעת, נראה שדרכה ללבן של המשפחות הישראליות סלולה

עיון בנתוני המכירות של 2011, מגלה שינוי היסטורי. אחרי שנים ארוכות, שבהן עיקר המכירות בשוק הרכב הישראלי התמקדו בפלח הצר (והמשעמם) של המכוניות המשפחתיות - עם נתח שהגיע בשנים מסוימות לכמעט 75% מכלל המכירות, ירד השנה חלקן בשוק לפחות מ-40%.

מה גרם ללקוח הישראלי לנטוש את הפלח? נראה, שמדובר בשילוב בין כמה גורמים. המרכזי הוא קשיחות המחיר. הפלח הפך בעשור האחרון לשדה הצייד של חברות הליסינג, הקנאיות מאוד לשמירת מחירי מחירון. לכן, ללקוחות פרטיים קשה למצוא הנחות ומציאות, כמו אלו של פלחי שוק חופשיים יותר. סיבה נוספת היא, החתירה המתמדת של המעמד הבינוני שדרוג איכות החיים והסטטוס החברתי. כך הם נוטשים בהדרגה את משפחתית הסדאן, סממן מובהק של המעמד הבינוני, ומחפשים אלטרנטיבות פנאי מפתות יותר, בפלחים מוחצנים ויקרים יותר.

השינוי החשוב ביותר הוא ההתפתחות המואצת של מכוניות הסופר-מיני, שגדלו בממדיהן, שיפרו את האבזור התקני, את הטכנולוגיה ואת העיצוב, והפחיתו את צריכת הדלק; ורובן עונות כיום על 90% מצורכי השינוע של המשפחה הישראלית טיפוסית, תמורת 70% מהמחיר של משפחתית רגילה. אחת הדוגמאות היא טויוטה יאריס החדשה.

עיצוב חמור סבר

קודמתה התאפיינה בעיצוב בועה עגלגל, שהצניע את ממדיה החיצוניים, והפגינה מראה חמוד, שכוון בעליל ובמופגן לטעמם של לקוחות צעירים. יאריס 2012 מבצעת שינוי חד בסגנון, עם מראה משפחתי, בוגר ורציני יותר, שכולל "כתפיים" מוצקות ופרופורציות רחבות, שגורמות לה להיראות גדולה מכפי ממדיה. על הכביש גילינו חיש קל, שעיצוב זה מעורר את החשק בקרב לקוחות משפחתיים, שרוצים מכונית קטנה שנראית כמו-גדולה, ובעיקר בקרב בני 60 פלוס, שמהווים חלק לא מבוטל מהלקוחות המסורתיים של יאריס.

גם תא הנוסעים מעיד על שינוי מגמה. ליאריס היוצאת היה לוח פיקוד צעיר ותוסס, נוסח עדות האייפוד, עם צביר מחוונים דיגיטליים, שממוקם מתחת למרכז השמשה הקדמית. ביאריס החדשה חזר לוח המחוונים למיקום המסורתי מול הנהג וקיבל עיצוב שמרני, עם מחוונים אנלוגיים גדולים וברורים.

מי שמתגעגע לצגים דיגיטליים צבעוניים ומרצדים, ימצא נחמה במערכת מולטימדיה עם מסך מגע רחב, שמהווה חלק מהאבזור התקני ומאפשרת שליטה-באמצעות-מגע בתפריטי מערכת הקול והטלפון (עם אופציה לחיבור למערכת ניווט), ואף מציגה גרפית את נתוני תצרוכת הדלק. זהו גימיק נחמד, שמוסיף קצת נופך היי-טק וצבע, לעיצוב הפנים חמור-הסבר. אבל בעידן שבו כל נהג שני מחזיק סמארטפון וטאבלט, החדשנות של הגימיק מעט דוהה.

איכות הייצור מרשימה, כפי שניתן לצפות מטויוטה, ולמרות שימוש נרחב בפלסטיק קשיח, נראה שהתא ישמור על מוניטין השרידות הנצחי-כמעט של הדורות הקודמים של יאריס.

מרחב הרגליים והכתפיים שופר משמעותית, הודות לתוספת של 5 ס"מ לבסיס הגלגלים, ותכנון קפדני מאוד של המושבים והדלתות. שני מבוגרים בגודל מלא יכולים כעת לשבת מאחור בנסיעות ממושכות ללא נזק, אם כי היינו שמחים לקבל ריפוד מעט יותר רך. גם תא המטען גדול יותר מבעבר, למרות שהוא עדיין אינו בליגה של משפחתית אמיתית.

ללא ריגושים

יאריס היוצאת ירדה מגדולתה בשל תיבת הילוכים רובוטית מגושמת, שהבריחה אל המתחרים אפילו את הלקוחות הנאמנים והוותיקים ביותר. טויוטה הפיקה את הלקחים, והמכונית הנוכחית מצוידת בתיבה רציפה (CVT) מתוחכמת מהדור האחרון, עם אפשרות להעברה ידנית של ההילוכים מעמוד ההגה. זוהי תיבה מוצלחת, שמייצרת העברות רהוטות וזריזות, עם תחושה של אוטומטית-אמיתית.

התיבה משודכת היטב למנוע 1.3 ליטר עם 99 כ"ס, ויחד מעניקים השניים תחושה נשכנית ונמרצת, עם תגובה מיידית לפקודות האצה וצבירת מהירות מכובדת במישור. עליות כבר חושפות את הצדדים המחוספסים של יחידת ההנעה, בעיקר באגף האקוסטי, אך זו תופעה די אופיינית לכל מכוניות הפלח, שצריכות לטפס לסל"ד גבוה וקולני כדי לשמור על דחף ראוי.

שיוט על הכביש המהיר ב-130 קמ"ש הוא משימה נטולת מאמץ. נהגים רגועים, שגרים במישור החוף, יוכלו להתקרב ללא קושי לצריכת הדלק המוצהרת, שנעה סביב 15 ק"מ לליטר. חיפאים ממהרים וקשי-יום שכמותנו, התקשו להשיג יותר מ-12 ק"מ לליטר.

יאריס החדשה מיוצרת באירופה והיא אף פותחה באירופה, עבור הקהל האירופאי. את הדנ"א הזה היא מפגינה עם התנהגות קלילה, נעימה, זורמת ומסודרת. בקיצור, כל התכונות שהגבר/אישה הממוצעים בישראל מחפשים בכלה/חתן לעתיד. היא אולי לא אתלטית וחדה כמו מאזדה 2, למשל, וריגושים זה לא הצד החזק שלה, אבל אחרי כמה שעות בחברתה, על מסלול תובעני ומפותל בהחלט, באנו על סיפוקנו.

טויוטה יאריס 1.3 ליטר אוטומטית, ברמת אבזור מקיפה, שכוללת 7 כריות אוויר ומסך מגע, עולה 103 אלף שקל. זהו מחיר אטרקטיבי, שחותך באלפי שקלים בודדים את מחירי היפניות והקוריאניות המקבילות. אמנם לרוב המתחרות יש כיום מנועים בנפח 1.4 ו-1.5 ליטר וחלקן מרווחות יותר, אבל אסור להתעלם מהפרימיום שמייחס הלקוח הישראלי למותג טויוטה, וממוניטין הסחירות היציב-כסלע, של המותג בכלל ושל היאריס בפרט. ההסתערות על המכונית, שנרשמה בימים אלה לשיווקה בארץ, מלמדת שהיא מצליחה לקלוע היטב למשבצת התמחור-אבזור-מוניטין של הלקוח הישראלי.

המתחרות

קיה RIO

ההאצ'בק של RIO החדשה, מאמצת עיצוב נאה ואלגנטי. אורכה מעט מעל 4 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.58 מ'. האוטומטית מצוידת במנוע 1.4 ליטר, בהספק 109 כ"ס ובתיבה בת 4 מהירויות. מחירה מתחיל ב-107 אלף שקל

פיז'ו 208

208 החדשה, וניצבת על בסיס גלגלים זהה ל-207, אותה היא מחלפיה. העיצוב החיצוני אלגנטי ומושחז ותא הנוסעים שודרג, כולל מסך מגע-מולטימדיה כסטנדרט. המנוע ה"ישראלי", 1.6 ליטר בהספק 120 כ"ס עם תיבה אוטומטית, יוצג רק בהמשך

פורד פיאסטה

פיאסטה תעבור השנה עדכון חיצוני ופנימי. באגף ההנעה אפשר לצפות למנועים מעודכנים, עם הפחתה בצריכה-פליטה, ואולי גם לגרסה של תיבת ההילוכים האוטומטית וכפולת המצמדים של פוקוס החדשה