נעילה שלילית באירופה לאחר דיווח על הורדת דירוג לצרפת

S&P אמורה להוריד היום דירוג לעוד מדינות בגוש האירו ■ הייצוא מגוש האירו בנובמבר עלה ב-3.9%; יתרת המסחר גדלה ל-6.1 מיליארד אירו - הכי הרבה מאז יולי 2004

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות שערים, לאחר דיווחים כי S&P הורידה את דירוג האשראי המושלם של צרפת. לעומת זאת, התפרסמו היום נתונים חיוביים בקשר לייצוא מגוש האירו, שעלה בנובמבר ב-3.9% לעומת אוקטובר. וול סטריט מתנהלת בירידות שערים גם היא.

סוכנות הדירוג S&P הורידה היום את דירוג האשראי המושלם ("AAA") של צרפת, הכלכלה השנייה בחוזקה באירופה, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית AFPהמצטט מקור ממשלתי. על פי סוכנויות הידיעות, S&P אמורה להוריד היום דירוג לעוד מדינות בגוש האירו, אולם גרמניה לא נמצאת בין המדינות הללו. סוכנות הדירוג עצמה לא הגיבה לדיווחים.

השיחות סביב הקיצוץ שיספגו מחזיקי האג"ח היווניות בסקטור הפרטי הגיעו היום למבוי סתום, כך לפי הודעה מטעם הגורמים הלוקחים חלק במשא ומתן. "תחת הנסיבות, הדיונים עם יוון ועם הגורמים הרשמיים מושהים, על מנת להרהר בתועלת שבגישה התנדבותית", אמרו צ'ארלס דלארה, נשיא המכון לכלכלה בינלאומית וז'אן למייר מ-BNP פריבאס. השניים לא הציגו תאריך נוסף לחידוש הדיונים.

נתונים מעודדים: הייצוא מגוש האירו בנובמבר עלה ב-3.9% לעומת חודש אוקטובר, כך אמר היום המשרד לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי בלוקסמבורג. הייבוא קפא על שמריו, ויתרת המסחר גדלה ל-6.1 מיליארד אירו - הכי הרבה מאז יולי 2004. המשלוחים מצרפת עלו ב-13.3% ומהולנד ב-8.4%. אולם, הייצוא מיוון המתקשה צנחו ב-14.4%.

המשקיעים באירופה מתעודדים גם מההצלחה של הנפקת אג"ח נוספת של איטליה. האוצר האיטלקי הצליח לגייס 4.75 מיליארד אירו בהנפקה שהיעד שלה היה גיוס של 3-4.75 מיליארד אירו. התשואה בהנפקה של 3 מיליארד אירו על אג"ח לנובמבר 2014 עמדה על 4.83% לעומת 5.62% בהנפקה הקודמת.

בהנפקה של 779 מיליון אירו של אג"ח עד ליולי 2014 נקבעה תשואה של 4.29% ו-971 מיליון אירו לאוגוסט 2018 גויסו בתשואה של 5.75%.

עוד נודע היום כי הבנקים בספרד ממשיכים לנצל ובהיקפים גדולים את הסיוע של ה-ECB. הבנקים הספרדיים לוו בחודש דצמבר 135 מיליארד אירו מהבנק המרכזי של גוש האירו, עלייה של למעלה מ-20% לעומת נובמבר, אז לוו הבנקים 106 מיליארד אירו. זאת לפי נתונים שמסר היום הבנק המרכזי של ספרד.

וודאפון מתקדמת על רקע העלאת דירוג המלצה.

"יציאתה של יוון מגוש האירו היא כעת הרבה פחות מסוכנת", כך אמרו אתמול שני חברים במפלגתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. שני המחוקקים טענו שבמקרה בו יוון תיאלץ לצאת מגוש האירו, סכנת ההדיבקות היא פחות חמורה ביחס לרמת החרדה שנרשמה לפני מספר חודשים מפני תרחיש כזה. "האיום מיוון נחלש מאוד" כך אמר אחד מהם.

בבורסות אסיה ננעל היום המסחר בעליות, לאחר ההצלחה בהנפקות האג"ח של איטליה וספרד אתמול וסיום חיובי בוול סטריט.

כאמור, בוול סטריט ננעל יום המסחר בעליות קלות ביום תנודתי מאוד שנע בין עליות לירידות, נתוני מאקרו מאכזבים נתנו את הטון והעיבו על האווירה החיובית שהסתמנה בתחילת המסחר על רקע הנפקות האג"ח המוצלחות של ספרד ואיטליה שגייסו הון בהיקף של 22 מיליארד אירו לאחר שתיכננו לגייס כ-17 מיליארד אירו בלבד.

האווירה החיובית המשיכה עם הירידה בתשואות האג"ח של איטליה וספרד שעודדה מאוד את המשקיעים בניו-יורק. המשקיעים נשאו עיניהם גם לעבר הבנק המרכזי האירופי (ECB) שהכריז על הותרת הריבית בגוש האירו, ללא שינוי וברמה של 1%.

"מגיעות חדשות טובות מאירופה וזה משפיע ומשפר את האווירה בזירות המסחר. דראגי אותת שהוא מבחין בסימני התייצבות בגוש האירו וזה מפחית את רמות אי הוודאות", כתבו כלכלני RBC קפיטל מרקטס ללקוחותיהם.

עליות חדות נרשמו ביצואניות היפניות הגדולות. נציין את הונדה, שארפ ומאזדה.