שותפויות "לוויתן" חותכות פוטנציאל הנפט ל-600 מיליון חביות

סיכוי לעוד 4 טריליון רגל מעוקב של גז ■ הקידוח החדש יימשך כחודשיים ויעלה 45 מ' ד'; בכך יהפוך "לוויתן" לאחד היקרים בעשור האחרון

שותפויות "לוויתן" מעדכנות בחדות כלפי מטה את פוטנציאל הנפט ברישיונות - אך מעדכנות מעלה את פוטנציאל הגז. העדכון, הנובע מאימוץ כללי הדיווח החדשים שהנהיגה רשות ניירות הערך, פורסם לקראת קידוח האקספלורציה ב"לוויתן" הצפוי להתחדש השבוע, כשנה לאחר שהופסק. העדכון מגלה הסתברות טובה למציאת כ-600 מיליון חביות נפט וכן 4 טריליון רגל מעוקב (TCF) נוספים של גז טבעי, כמות המהווה כרבע מכמות הגז שהתגלתה עד כה בשכבות הגבוהות יותר במאגר.

העדכון החד של אומדני הנפט ב"לוויתן" היה צפוי ואינו מעיד כשלעצמו על אכזבה מהפוטנציאל במאגר. לעומת זאת, בפרטים הרבים שמגלה ההודעה חבויות גם בשורות מעודדות מבחינת המשקיעים ובראשן הכפלת הסיכוי להימצאות נפט במטרה העמוקה יותר.

על-פי ההודעה שפרסמו הבוקר (א') השותפות הישראליות ב"לוויתן" - רציו , דלק קידוחים ואבנר (22.67% כל אחת) - נמצאים בשכבות העומק ב"לוויתן" שני פרוספקטים בגודל כמעט זהה העשויים להכיל נפט וגז טבעי בכמויות משמעותיות. הראשון עשוי להכיל 285 מיליון חביות ו-2 TCF גז בהסתברות של 15%-17%. השני עשוי להכיל 280 מיליון חביות נפט ו-2 TCF. האפסייד (P10) של המאגרים הוא למציאת 1.2 מיליארד חביות נפט ו-7.5 TCF גז בראשון, ו-560 מיליון חביות ו-3.6 TCF גז בשני.

רשות ני"ע משנה את הכללים

באוגוסט 2010 פרסמו השותפות הישראליות ברישיונות "רחל" ו"עמית" (שבהם נמצא מבנה לוויתן) את ממצאי אומדן פוטנציאל הנפט. האומדן שנערך על-ידי מפעילת הרישיונות חברת נובל אנרג'י (39.67%) הצביע על שתי מטרות: האחת בעומק 5,800 מטרים הייתה עשויה להכיל 3 מיליארד חביות נפט בהסתברות של 17% והשנייה בעומק של 7,200 מטרים עשויה להכיל 1.2 מיליארד חביות בהסתברות של 8%.

האומדן הקודם, שפורסם באוגוסט 2010 התבסס על מודל ה-Gross Mean (ממוצע כלכלי של טווח נתונים) שלפיו עובדות מרבית חברות הנפט הבינלאומיות ובהן נובל אנרג'י. בתחילת 2011 חייבה רשות ני"ע את שותפויות הגז לעבור לדיווחים על-פי מודל ה-PRMS. המודל החדש עשוי להניב תוצאות הסוטות בפער ניכר כלפי מטה ממודל הGross Mean.

הפער עשוי להפוך משמעותי במיוחד במקרים שבהם האומדן מספק טווח רחב של תוצאות אפשריות. טווח כזה אופייני למבנים הנמצאים בשכבות גיאולוגיות לא מוכרות וזה בדיוק המקרה ב"לוויתן". הגורם הנוסף לקיצוץ החד הוא ששיטת ה-PRMS "החדשה" מחייבת לפצל את אומדני הנפט מאומדני הגז הטבעי בעוד שבשיטת ה-Gross Mean "הישנה" הגז הטבעי נכלל באומדן הנפט כשווה-נפט (oil-equivalent). התוצאה בהודעה הבוקר היא האומדן של 4 TCF גז חדשים שיתווספו ל-17 שכבר התגלו ב"לוויתן".

מהודעתן של השותפויות הישראליות הבוקר עולה כי מטרת הנפט הראשונה איננה קיימת. מטרה זו הייתה אמורה להימצא בשכבה מתקופת האוליגוקן שגילה כ-34 מיליון שנה.

על-פי הדיווח מהבוקר נמצא בשכבה זו מבנה קטן מאד העשוי להכיל כמות זניחה של גז. לעומת זאת נחשף בדיווח מבנה חדש ובלתי מוכר עד כה הנמצא בשכבה עמוקה יותר מתור הקרטיקון (שגילו 70 עד 145 מיליון שנה). בנוסף, שב הדיווח ומאשר את המצאות המטרה השנייה שדווחה בקיץ 2010 ואף מכפיל את ההסתברות לגילויה מ-8% ל-15%-17%.

הקידוח צפוי להתחיל בימים הקרובים, בהתחשב בתנאי הים ומזג האוויר. הנה תזכורת קצרה: בדצמבר 2010 דיווחה אסדת הקידוח סדקו אקספרס על המצאות מאגר גז בגודל כ-16 TCF ב"לוויתן". המאגר התגלה באותה שכבה גיאולוגית שבה התגלה ב-2009 מאגר הגז "תמר" שכבה שזכתה כבר לכינוי "חולות תמר". לאחר התגלית המשיכה האסדה והעמיקה לשכבות בלתי מוכרות בניסיון להגיע לשתי מטרות הנפט. ואולם הקידוח הופסק בינואר 2011 עקב שחיקת-יתר של צינורות הדיפון בפיר הקידוח (casing).

לאחר הפסקת הקידוח נאלצה הסדקו לעבור לביצוע קידוחי הפיתוח ב"תמר" על-רקע לוח הזמנים הלחוץ להזרמת הגז מ"תמר" לישראל. בהמשך בוצעו בלוויתן שני קידוחי הערכה שנועדו לאמוד במדויק את גודל מאגר הגז (לוויתן 2 ו-3) אך שניהם הופסקו בשל תקלות באסדת הקידוח נורת' אמריקה של חברת פרייד.

הקידוח אל מטרות הנפט צפוי להימשך כחודשיים ולעלות כ-45 מיליון דולר. העלות המצטברת של קידוח האקספלורציה ב"לוויתן" תגיע עם סיומו ל-215 מיליון דולר מה שהופך כנראה את קידוח "לוויתן" לאחד היקרים ביותר שנעשו בשנים האחרונות בעולם.