אומ"ץ: מדוע נסגר תיק העסקת העובד הזר בביתו של וינשטיין?

תנועת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בבקשה שיחקור את נסיבות סגירת תיק העסקת העובד הזר בביתו של היועץ המשפטי לממשלה

תנועת אומ"ץ פנתה הבוקר (א') למבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בבקשה שיחקור את נסיבות סגירת תיק העסקת העובד הזר בביתו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין.

לפני כשנה פורסם כי פרקליטות המדינה תבדוק את סוגיית העסקת העובד הזר ללא אישור בביתו של וינשטיין, קודם למינויו לתפקיד היועמ"ש. זאת בעקבות הפרסום ב"הארץ", ולפיו העסיק וינשטיין עובד זר בביתו ללא אישור, בתקופת היותו עורך דין פרטי, בשנת 2009.

"אכן הועסק בבית משפחת וינשטיין בעבר עובד ממוצא הודי", הודיע אז דובר משרד המשפטים, "עבודתו של עובד זה הופסקה עוד בשנת 2009, בטרם מונה וינשטיין ליועץ משפטי לממשלה. לפי בדיקתה של גברת וינשטיין בעת שקיבלה אותו לעבודה, העובד היה עובד חוקי השוהה בארץ כדין. מעבר לכך, לא התבקש על-ידה אישור נוסף".

באומ"ץ טוענים כעת כי על-פי פרסומים בכלי התקשורת, תיק החקירה נגד רעיית היועץ המשפטי לממשלה, אביבה וינשטיין, עומד להיסגר בשל קשיים בהשלמת החקירה, אלא שלטענת התנועה בפנייתה למבקר המדינה, "בחינת ההתנהלות בניהול התיק מעלה חשד כי הייתה סחבת בפרקליטות המדינה הכפופה ליועץ המשפטי לממשלה בטיפול בתיק זה".

בפנייה מתארת התנועה את השתלשלות החקירה: במארס אשתקד נחקרה אביבה וינשטיין בפרקליטות, וזמן מה לאחר מכן איתרה רשות האוכלוסין את העובד הזר שהעסיקה וחקרה אותו. בהמשך עזב העובד הזר את הארץ, ומאז לא חזר.

בספטמבר אשתקד, נטען, הגישה רשות האוכלוסין סיכום ביניים של התיק לפרקליט המדינה, משה לדור.

"לאחר מכן התבקשה רשות האוכלוסין להשלים את החקירה - דבר שלא ניתן היה לעשות מבלי לגבות עדות נוספת מהעובד הזר. מאז לא ניתנה כל החלטה האם להסתפק בהטלת קנס על גברת וינשטיין - או להגיש כתב אישום, בדומה לזה שהוגש בשעתו נגד רעיית שר הביטחון, הגברת נילי פריאל", נכתב בפנייה.

בנסיבות אלה, טוענים באומ"ץ, יש לבדוק כיצד ניתן לעובד הזר לעזוב את הארץ מבלי שנדרש להפקיד ערבות שתבטיח את המשך חקירתו או עדותו במשפט אם יוחלט לפתוח בהליך פלילי.

עוד צוין בפנייה למבקר כי בעוד זמן קצר עומדת לפוג אשרת השהייה של העובד בארץ, וקיים חשש שהוא לא יחזור.

‏כזכור, חודשים אחדים קודם לחקירת רעייתו בנוגע להעסקת העובד הזר החליט וינשטיין עצמו כי לא ניתן יהיה לעבור לסדר היום על כך שנילי פריאל-ברק, רעייתו של שר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק, העסיקה בביתם עובדת זרה בלא היתר בעבודות ניקיון. זמן קצר לאחר מכן הגישה מחלקת התביעות של רשות ההגירה והאוכלוסין כתב אישום לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב נגד נילי פריאל בגין העסקת עובדת זרה בביתה.

בתחילה סגר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את התיק נגד פריאל בשל חוסר ראיות בשל קושי לאתר את העובדת הזרה. ואולם, לאחר שהעובדת אותרה על-ידי כלי תקשורת, נפתחה החקירה מחדש. היועמ"ש הודיע כי לא ניתן יהיה לסיים את הפרשה בתשלום כופר, למרות בקשת פריאל.