אלי ישי מתנצל: "משפחות השכול והנופלים קדושים לנו"

(עדכון) - ישי אתמול: צה"ל נכשל בלבנון בגלל שהחיילים לא התפללו מספיק ■ ישי היום: "הדברים שצוטטו מגמתיים ואינם נכונים" ■ "ניצחונות במלחמות ישראל תלויות באמונתינו בבורא עולם"

יו"ר ש"ס ומי שהיה חבר הקבינט בתקופת מלחמת לבנון השנייה, אלי ישי, מתנצל בפני המשפחות השכולות בישראל על דברים שאמר אמש וביניהם כי "צה"ל ניצח במלחמת ששת הימים כיוון שהחיילים נשאו עיניהם לאלוהים, זאת בניגוד למלחמת לבנון השנייה".

הדברים של ישי אתמול, שדווחו בערוץ 10, עוררו סערה ופגעו במשפחות שכול רבות בישראל שביקרו בחריפות את דברי שר הפנים. בהודעת ההתנצלות ששיגר ישי בשעות הצהריים, השר אומר, כי "המשפחות השכולות והנופלים זה הדבר הקדוש לעם ישראל", אבל יחד עם זאת טוען כי הדברים שצוטטו אתמול הובאו במגמתיות מכוונת, ואינם נכונים. "כאנשים מאמינים ברור לנו שניצחונות במלחמות ישראל, תלויות באמונתינו בבורא עולם".

ישי אמר היום, כי "היהירות היא אם כל חטאת. איך טקסט כל-כך אמוני ובסיסי שאמרתי הפך לכלי ניגוח פוליטי הזוי? לצערי, ציטטו קטעים מדרשה תורנית כדי להציג אותי כאויב העם".

לדבריו, "דיברתי על אסון היהירות והשאננות. הוספתי ואמרתי שכאשר אנחנו, העם שבעורף, נשאנו עינינו בתפילה לבורא עולם זכינו לישועות, ומלחמת ששת הימים היא הוכחה לכך. מדובר בדברים בסיסיים שכל יהודי מאמין בהם. כמי ששירת בצה"ל וכמי שמשפחתו היא חלק ממשפחת השכול, חורה לי ומזעזע אותי שגם משפטים אמוניים ובסיסיים אלו הפכו לכלי ניגוח. ככל שאני בוחן את הדברים אני מזדעזע מהציטוטים החלקיים ובעיקר מהפרשנות ומהכותרת המטעה. ובכל-זאת כיוון שהפרסום ציער חלק מהמשפחות השכולות ומלובשי המדים, ראיתי חובה להביע את צערי ולהסביר את דבריי", אמר ישי.

"מה שיציל את העם היהודי זה לומדי התורה"

כזכור, ישי נגע השבוע באחד העצבים הכי חשופים וכואבים ביחסי חרדים ומדינה. אתמול הוא הציג את משנתו בסוגיית הצלחות וכישלונות של חיילי צה"ל, ולא בפעם הראשונה. הדברים נאמרו בהילולה שערך הרב ראובן אלבז, שהתמחותו דווקא קירוב לבבות בין דתיים לחילונים ומכונה גדול המחזירים בתשובה. "תראו מה זה לומדי התורה וזכות התורה וזכות בעלי התשובה. יש פה מבוגרים שזוכרים את ששת הימים, אני הייתי צעיר מאד בימים", אמר ישי.

"במלחמת ששת הימים, כל מדינות ערב נלחמו נגד עם ישראל", המשיך שר הפנים. "על כל חייל יהודי היו לפחות מאות חיילים, אם לא אלפים. על כל טנק, מאות טנקים. על כל מטוס, מאות מטוסים. ותשימו לב מורי ורבותיי איזה נסים ונפלאות. היינו אז הצבא הכי חלש במזרח התיכון. לא היה לנו שום סיכוי לנצח. פתאם כולם בורחים ועם ישראל מנצח. במלחמת לבנון השנייה היינו הצבא הכי חזק במזרח התיכון, לא כמו במלחמת ששת הימים, הכי חזק. בלי מצרים, בלי סוריה, בלי לבנון, בלי עיראק, בלי תימן, בלי לוב, בלי לבנון, רק 2,000 חזבאלונים. תראו מה קרה במלחמת לבנון השנייה. אתם יודעים מה ההבדל?", שאל ישי.

בשביל להסביר את ההבדל בין הצלחת צה"ל לכישלונו בחר ישי להשתמש בביטוי "כוחי ועוצם ידי". מדובר במונח יסוד של ההשקפה החרדית הבזה לתפיסה הציונית כי כוחו ועוצמתו של צה"ל מסוגלים להגן על העם היהודי. "במלחמת ששת הימים כל יהודי ויהודי שהלך למלחמה והלך לקרב הרים את העיניים לבורא עולם. אבל במלחמת לבנון השנייה אמרנו: 'כוחי ועוצם ידי'. ואז הקדוש ברוך הוא אמר לנו: 'כוחי ועוצם ידי? בוא נראה מה יהיו התוצאות'".

"מורי ורבותיי זה מוסר גדול", סיכם ישי. "כשכל מדינות ערב נגד העם היהודי, מה שיציל את העם היהודי זה לומדי התורה ומזכי הרבים וקירוב רחוקים והתשובה".