אירופה מחייכת: גרמניה ופורטוגל בהנפקות אג"ח מוצלחות

גרמניה גייסה כ-3.44 מיליארד אירו, בעוד פורטוגל גייסה כ-2.5 מיליארד אירו ■ התשואות על האג"ח שנמכרו בהנפקה יורדות - בשתי המדינות

הנפקות האג"ח של המדינות באירופה נמשכת גם היום (ד'). לאחר ההנפקות המוצלחות של ספרד וקרן החילוץ האירופית אתמול ושל צרפת שלשום, יצאו גרמניה ופורטוגל לשתי הנפקות מוצלחות משלהן, בעוד התשואות על האג"ח הגרמניות והפורטוגליות צונחות במהלך היום.

במהלך ההנפקות גרמניה גייסה כ-3.44 מיליארד אירו, בעוד פורטוגל גייסה כ-2.5 מיליארד אירו - בהתאם לתכנון, מה שמצביע על האמון שנותנים המשקיעים לכלכלות אירופה, ויכולתן לשרת את חובותיהן, חרף משבר החוב ביבשת.

פורטוגל הנפיקה היום אג"ח בהיקף של 2.5 מיליארד אירו (3.18 מיליארד דולר), בהנפקה הגדולה ביותר של המדינה מאז שחולצה על ידי האיחוד האירופי לפני כשנה.

המדינה הנפיקה אגרות חוב עם מועדי פקיעה שונים: התשואות על אגרות החוב ל-3 חודשים נותרו ללא שינוי בעקבות ההנפקה - בממוצע של 4.346%, בעוד התשואות על האג"ח ל-6 חודשים רשמו ירידה לרמה ממוצעת של 4.74% לעומת 5.25% בהנפקה קודמת, ואילו התשואות על אגרות החוב ל-11 חודשים עמדו בממוצע על 4.986%.

בפעם האחרונה שיצאה פורטוגל בהנפקה, הממשלה הנפיקה אג"ח ל-11 חודשים באפריל 2011, גם לפני שזכתה לתוכנית חילוץ בהיקף של 78 מיליאד אירו. תשואות האג"ח הפורטוגליות לתקופה זו עמדו אז בממוצע על 5.9%.

גם הממשלה הגרמנית רשמה היום הנפקה מוצלחת, כשהצליחה לגייס כ-3.44 מיליארד אירו (4.41 מיליארד דולר) בהנפקת אג"ח לשנתיים (הנושאות ריבית של כ-0.25%). גרמניה מציעה למשקיעים במתכוון אג"ח הנושאות ריבית נמוכה במיוחד, כדי להקטין את עלויות מחזור החוב ולהגביר את אמון המשקיעים ברכישה - ולפיכך את האטרקטיביות שלה.

בהנפקה נהנתה ממשלת גרמניה מביקושי יותר בהיקף של פי 2.2 יותר מההיצע, כאשר גייסה את האג"ח בתשואה ממוצעת של 0.17% - לעומת תשואה של 0.29% בהנפקת אג"ח זהות בחודש שעבר. נציין כי מוקדם יותר החודש צלחה גרמניה הנפקה בהיקף של 3.9 מיליארד אירו של אג"ח ל-6 חודשים, אשר נשאו תשואה שלילית לראשונה בהיסטורית המדינה.