בנקים משלמים פי ארבעה יותר

עבור משרדי ההנהלות משלמים הבנקים ארנונה המגיעה עד 45 שקלים לחודש למ"ר

עיריית באר שבע גובה ארנונה מבתי השקעות בתעריף הגבוה ב-10% ממה שגובה תל אביב מבתי ההשקעות שבתחומה. חיפה גובה מבתי השקעות תעריף הנמוך בחצי, מרוב הערים הגדולות בארץ.

עד רפורמת בכר את רוב המוצרים שמוכרים כיום בתי ההשקעות, מכרו הבנקים, שהם מוסדות המשלמים כיום ארנונה הגבוהה בעשרות אחוזים מבתי השקעות. סניפי בנקים משלמים ארנונה חודשית המגיעה עד 95 שקלים למ"ר לחודש, עבור משרדי ההנהלות משלמים הבנקים ארנונה המגיעה עד 45 שקלים לחודש למ"ר, בעוד שבתי ההשקעות ביישובים הגובים מהם את התעריף הגבוה ביותר, משלמים 26 שקלים לחודש.

שיטת החישוב

בבואנו לבדוק את הארנונה המוטלת על בתי ההשקעות בערים המרכזיות בישראל, מצאנו פערים גבוהים במיוחד שקשה להסבירם. לצורך הכתבה הנחנו שבית ההשקעות משתמש ב-1000 מ"ר ברוטו בקומה אחת, או בשתי קומות שאינן במפלס הרחוב. בית ההשקעות תופס את רובה המכריע של הקומה או שתי הקומות. נציין כי התעריפים המפורטים במדד חושבו לפי השטח עיקרי בלבד, וכי במרבית הרשויות יתווסף לחיוב זה, חיוב יחסי בגין השטחים המשותפים בנכס שבו ממוקם בית ההשקעות.

ירושלים מוחלת

קיימות רשויות מקומיות המחייבות את המחזיק מעל אחוז מסוים בקומה גם בגין השטחים המשותפים של הקומות, ובהם השירותים הציבוריים בקומה. עיריית ירושלים אינה מחייבת את המחזיק בשטחים המשותפים, אולם מרבית הרשויות מחייבות ובהן חיפה וגבעתיים. עיריית תל אביב נהגה לחייב את המחזיקים מעל 80% בקומה גם על השטחים המשותפים בקומה, אך בעקבות פנייה שהיינו מעורבים בה, הורה בית המשפט המחוזי לחדול מחיוב זה. העירייה הגישה ערעור לבית המשפט העליון וזה טרם נדון.

לצורך הבדיקה וההשוואה, הנחנו שבתל אביב בית ההשקעות ממוקם באזור דרום שדרות רוטשילד, ברמת גן הנחנו שבית ההשקעות ממוקם באזור הבורסה, בפתח תקווה הנחנו שבית ההשקעות ממוקם בסמוך לכביש 4. מהטבלה ניתן לראות שחיפה מחייבת בארנונה הנמוכה ביותר בעוד שבאר שבע מחייבת בארנונה הגבוהה ביותר.

נאור אליהו, הכותב, הוא מנכ"ל חברת ערך - מיסוי עירוני וניהול נדל"ן

המתודולוגיה חישוב עלות מ"ר מורכבת וכוללת מכלול שלם של עלויות, שברוב המקרים אינן מוכרות וזמינות. ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן בנתה טבלה עם נתון ממוצע, בהתחשב בכל הפרמטרים המשפיעים על עלות מ"ר מושכר: שכ"ד חודשי (כולל העמסת שטח ציבורי), דמי ניהול, חניה, ארנונה ("מנורמלת" על מנת שתשמש בסיס להשוואה בין אזורים /ערים) ועלות אגרת שילוט.

תעריף ארנונה
 תעריף ארנונה