יום עמוס אירועים באירופה: פגישות, הנפקות ושביתות

שרי האוצר של האיחוד יפגשו על מנת לדון בהסדר החוב של יוון ועל קרן הייצוב האירופית ■ מרקל צפויה לפגוש את נשיא הנציבות האירופית ■ מונטי יציג עוד תוכנית צנע - נהגי המוניות והמשאיות ישבתו

אירופה ממשיכה לתפוס את מרכז הבמה בכל מה שקשור למצב הכלכלי העולמי והיום (ב') צפוי להיות עמוס באירועים שצפוי להשפיע על המסחר בימים הקרובים. שרי האוצר של האיחוד האירופי ייפגשו היום בבריסל על מנת לדון במספר נושאים שנמצאים על סדר היום האירופי. ממשלות גרמניה וצרפת יצאו היום בהנפקות אג"ח לעד שנה. מרקל צפויה להיפגש עם נשיא הנציבות האירופית וראש המועצה האירופית. באיטליה, ראש הממשלה מריו מונטי יציג היום תוכנית צנע חדשה ונהגי המוניות במדינה לא ממש מרוצים ופתחו בשביתה.

נתחיל עם פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי בבריסל שצפויה להתחיל היום בשעה 15:30 שעון ישראל. במסגרת הפגישה תידון ההצעה האחרונה שהגישו נציגי המגזר הפרטי במהלך המשא ומתן עם הממשלה היוונית לגבי גובה התספורת שהמגזר הפרטי ייאלץ לספוג. שר האוצר יצטרכו להחליט על אילו סעיפים בהצעה הם מסכימים.

בראיון שהעניק אתמול צ'ארלס דלרה, נציג המגזר הפרטי במשא ומתן, לטליוויזיה היוונית אמר ש"המגזר הפרטי הגיע לקצה היכולת שלו" ושתספורת של בין 65%-70% הינה המקסימום שהם יכולים להציע.

בהמשך ידונו שרי האוצר בהשלמת התקנון של קרן הייצוב האירופית (ESM) שצפויה להתחיל את עבודה במהלך החודשים הקרובים. הקרן, שתחליף את קרן החילוץ הנוכחית, צפוייה להיות בהיקף של 500 מיליארד אירו ונועדה לתת פיתרון במידה ומדינות כמו ספרד ואיטליה יצטרכו הזרמת כספים דחופה, ואמורה להגביר את אמון המשקיעים בשווקים של אירופה.

בנוסף ישלימו שרי האוצר את ניסוח הטיוטה האחרונה של האיחוד הפיסקאלי החדש שמנסים לגבש באיחוד האירופי על מנת למנוע משבר חוב דומה בעתיד. מנהיגי אירופה צפויים לחתום על הטיוטה של האיחוד הפיסקאלי והתקנון של קרן הייצוב במהלך פסגת מנהיגי אירופה שתתקיים גם היא בבריסל בסוף החודש

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תיפגש היום בברלין עם נשיא הנציבות האירופית חוסה מנואל בארוסו ונשיא המועצה האירופית הרמן ואן רומפוי על מנת לדון כהכנה לקראת פסגת מנהיגי אירופה. בהמשך השבוע תפגוש מרקל בברלין את יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד.

לגארד תשא היום נאום בברלין ובו היא תקרא למנהיגי לפעול במהירות ובנחישות על מנת לטפל במשבר החוב ביבשת כי המשבר שם לא מאיים רק על מדינות אירופה וש"עוברי אורח תמימים" נפגעים מהמשבר.

באיטליה, ראש הממשלה מריו מונטי יציג היום עוד תוכנית צנע שנועדה לעזור למדינה לצאת ממשבר החוב שהיא שקועה בו. בעקבות רצף תוכניות הצנע שממשלתו של מונטי מקדמת מאז שלקחה את המושכות בחודש נובמבר, החליטו היום מספר מגזרים באיטליה לפתוח בשביתה.

נהגי המשאיות החליטו לפתוח בשביתה ולשבש את התנועה בצירי התנועה המרכזיים באיטליה. נהגי המשאיות החליטו להחנות את המשאיות שלהם בשולי הכבישים מה שיוצר עומסי תנועה כבידים בכבישים הבינעירוניים, בעוד שנהגי המוניות מבצעים צעד דומה בתוך הערים הגדולות באיטליה. בהמשך השבוע מאיימים הרוקחים ובעלי תחנות דלק לפתוח בשביתה גם כן על רקע הפגיעה הצפוייה בפנסיה בעקבות תוכניות הצנע הללו.

בתחום הנפקות האג"ח ממשלות צרפת וגרמניה צפויות לצאת היום בנפקות אג"ח. ממשלת גרמניה מתכוונת לגייס כ-3 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-12 חודשים בשעה 12:30. ממשלת צרפת תנפיק היום אג"ח ל-3, 6 ו-12 חודשים בשעה 15:50 שעון ישראל.