"צריך לנשום עמוק - ולהשקיע במניות וקרנות השקעה"

אורס ויטליסבך, סגן יו"ר וממייסדי חברת ניהול הנכסים פרטנרס גרופ, מציע לא להימנע מהשקעה גם בימים של חוסר ודאות ■ בראיון מיוחד ל"גלובס" הוא ממקד את המלצותיו

זה הזמן להשקיע בשוקי האקוויטי, גם מבחינת החוסך הפרטי. השקעה כיום היא הרבה יותר הגיונית מאשר ב-2007 - כיום קונים די בזול מניות, ולקנות בזול זה תמיד נכון". כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" אורס ויטליסבך, סגן יו"ר פעיל וממייסדי פרטנרס גרופ. "צריך לקחת נשימה עמוקה בימים אלה, להשקיע במניות וקרנות השקעה, ולעשות זאת באופן מושכל. לא חשוב מיקום החברה אלא המיקוד העסקי שלה, ואנו מעדיפים חשיפה למדינות המתפתחות באסיה ואמריקה הלטינית", הוא מוסיף.

פרטנרס גרופ הינה חברת ניהול נכסים המתמקדת ב-Private Markets לגופים מוסדיים (קרנות פרייבט אקוויטי, פעילויות חוב פרטי ומזאנין, קרנות נדל"ן ותשתיות, שירותי Fund of Funds למשקיעים). היא מנהלת נכסים בהיקף העולה על 33 מיליארד דולר, המושקעים באופן גלובלי, ורובם באים מכספי גופים מוסדיים מרחבי העולם.

החברה נוסדה ב-1996 וכיום נסחרת בבורסה השווייצית לפי שווי של כ-4.5 מיליארד דולר. היא מחזיקה 15 משרדים ברחבי העולם. את ויטליסבך פגשנו, כשהגיע לארץ להשתתף בשולחן עגול שנתי שהם עורכים למשקיעים מישראל.

עם תחילתה של שנה חדשה ובצל חוסר הוודאות בכלכלות המפותחות ביותר בעולם, ויטליסבך, שאחראי על הפיתוח העסקי בקבוצה, משדר אופטימיות לבאות גם בנוגע לשוק החוב. "אני ממליץ לגופים ואנשים פרטיים ללכת לשוק החוב, בשל מחסור באשראי עקב הפחתת האשראי שהבנקים מספקים, כתוצאה מהוראות רגולטיביות מקשות. זה מעלה את התשואות בשוק החוב הקונצרני גם על רמת סיכון נמוכה יחסית. כלומר, הריביות שהמשקיעים יקבלו כיום על אותה רמת סיכון ואותה חברה, גדולות בהרבה מהריבית שניתנה לפני מספר שנים".

- אבל מנגד הריביות כיום נמוכות מאוד, כך שבסיס התשלום עבור החוב נמוך מאוד.

"אמנם הריבית כיום נמוכה, אבל המרווח גבוה. לכן על אנשים ללמוד איך להשקיע בשוק החוב. אנו ממליצים לא להשקיע בשוק החוב בקופון קבוע, אלא להעדיף חוב בריבית משתנה לטווחים ארוכים".

- ומה בנוגע לאג"ח ממשלתיות - יש מדינות שהריבית שלהן קפצה.

"ברוב המקרים שוק החוב הממשלתי לא מעניין, כיוון שאין מספיק ריבית בשביל הסיכון האמיתי. הריבית נמוכה באופן מלאכותי בחלק משמעותי מהמדינות, ולכן כדאי להישאר הרחק.

"כלכלת ארה"ב איתנה באופן מפתיע וגמישה. השאלה הגדולה לגבי ארה"ב היא בעיית החובות הממשלתיים - העסקיים והצרכניים שם, שגדולה אפילו יותר מאשר בגוש האירו, הגם שיש מדינות באירופה בבעיה קשה יותר. עם זאת, בארה"ב ובאירופה מדובר כעת במשבר חובות ממשלתיים, בעוד החברות פועלות היטב, ומשיגות תוצאות טובות. התאגידים בארה"ב נראים טוב במיוחד, להוציא אולי כמה בנקים. אבל, בגלל תהפוכות ואי-ודאות בעקבות המשבר באירופה, השווקים משכו את המניות למטה".

"העולם פחות תלוי בארה"ב ואירופה"

את אירופה ויטליסבך אינו תופס כמקשה אחת. לדבריו, "המדינות הצפוניות באירופה, 'מדינות הבירה' - בלגיה, הולנד, סקנדינביה, גרמניה ואחרות, נראות די טוב, וסוגיית הפנסיה שם נראית סבירה, בוודאי ביחס לארה"ב. אבל 'מדינות הבירה' סובלות מ'מדינות היין'. תמיד היה הבדל בין המדינות הדרומיות, שחיו יותר טוב מהמדינות הצפוניות באירופה, וזה פשוט לא יכול להחזיק מעמד תחת אותו מטבע. צרפת נמצאת באמצע - הם שותים גם יין וגם בירה. בסך-הכול מצבה של צרפת בסדר, והכלכלה שלה חזקה, אם כי היא החלשה יותר בין החזקות באירופה".

- מה אתה צופה לגבי הכלכלה העולמית?

"אני פחות מודאג בנוגע לכלכלה העולמית. הכלכלה העולמית פחות תלויה בארה"ב ואירופה, כי יש מנוע חזק בשווקים המתפתחים. לא מדובר רק בסין, הודו ומדינות אמריקה הלטינית בראשות ברזיל, אלא גם מלזיה, וייטנאם, אינדונזיה, תאילנד, קולומביה, צ'ילה ואחרות. מה גם שעדיין יש צמיחה נאה בסין וברזיל - אפילו שיש שם האטה ביחס לעצמן, הן עדיין מציגות צמיחה נאה.

"במדינות המתפתחות יש מהלך של אנשים רבים - מאות מיליונים, שעולים ממעמד נמוך למעמד בינוני ורוכשים מקרר ראשון, מחשב חדש וכדומה, כך שהם ימשיכו לתת דלק לכלכלה העולמית בשנים הבאות. הכיוון הזה ברור מאוד גם אם תהיה מחזוריות טבעית לאורך השנים. אגב, למדינות הללו גם יש כסף לתמרץ את הכלכלה כשהיא מאטה, שלא כמו בארה"ב וברוב אירופה".

- באילו סקטורים להשקיע?

"בחברות עם חשיפה למדינות המתפתחות והצמיחה בעולם, שנמצאות באסיה ובאמריקה הלטינית. כדאי לשוב להסתכל על מוצרי צריכה פרטית. למעשה, כמעט כל התחומים שירדו בשנים האחרונות, הם במצב טוב לרכישה כיום. אני מאמין שאנו לא במיתון מלא - להוציא אולי מדינות דרום אירופה שבקשיים. המדינות הצפוניות באירופה נראות טוב, וכדאי להשקיע שם".

- איך להשקיע כאיש פרטי?

"להסתכל על הזדמנויות בספקי תשתיות ומדינות מתפתחות".

- מדוע אתם לא משקיעים בישראל ישירות?

"מבחינת התמ"ג וצמיחת התוצר, הכלכלה הישראלית מעניינת ביחס לאירופה. אבל כשאנו מסתכלים בראייה בינלאומית מבחינת סיכון-תשואה, לישראל סיכון מיוחד שיימשך עד שיהיה כאן שקט גיאופוליטי".

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עיקרי ההמלצות של אורס ויטליסבך
 עיקרי ההמלצות של אורס ויטליסבך