בעקבות המשבר באירופה: יפן חותכת תחזית הצמיחה

הבנק המרכזי ביפן חותך היום תחזיות הצמיחה לשנה הפיסקאלית 2012 (שמתחילה באפריל) ל-2% ■ הבנק שומר על מדיניות ריבית אפסית, ומזהיר מההאטה בביקושים המקומיים

כלכלת יפן ממשיכה לספוג את השלכות ההאטה בצמיחה במדינה, אשר הוחרפה מאז אסון רעידת האדמה שפקד אותה במארס בשנה שעברה. הבנק המרכזי המקומי חתך היום (ג')את תחזיות הצמיחה לשנה הפיננסית היפנית, המתחילה בחודש אפריל 2012, בעוד הוא מפרסם את החלטת הריבית לחודש פברואר.

על פי ההחלטה, הריבית תותר ברמה אפסית בהתאם למדיניות המוניטארית המרחיבה של הבנק, על רקע היחלשות הכלכלה העולמית ומשבר החוב באירופה, כמו גם התחזקות הין.

יו"ר הבנק היפני מסאקי שירקאווה וחברי דירקטוריון הבנק חתכו את תחזיות הצמיחה לרמה של 2% עבור השנה הפיסקאלית של 2012, לעומת תחזית של 2.2% (אשר פורסמה באוקטובר האחרון). באשר לאינפלציה, הבנק המרכזי אישרר את התחזיות כי מדד המחירין לצרכם יעלה בכ-0.1%, כך לפי פרסומים היום בטוקיו.

העדכון לתחזיות משקף את דאגת הבנק המרכזי ביפן מהחולשה בכלכלה העולמית וההתפתחויות האחרונות מכיוון אירופה, כאשר בבנק מצפים להמשך האטה בכלכלה המקומית על רקע היחלשות הביקושים. לדברי שירקאווה: "המשבר האירופי הוא האיום הגדול ביותר".

"הבנק המרכזי היפני רואה במשבר האשראי האירופי את הסיכון הגדול ביותר", סבור האנליסט נאקה מטסוזוואה, מנהל השקעות בבנק נומורה. "הוא לא ינקוט בצעדי הקלה מוניטאריים נוספים עד שהמשבר לא ירוסן".

במספרים יותר ספציפיים, התמ"ג היפני צפוי לצמוח ב-1.8% עד 2.1% בשנה הפיסקאלית של 2012 (לעומת 2.1%-2.4% בתחזית קודמת). ב-2013 צופים בבנק צמיחה של 1.3%-1.6% (לעומת 1.4%-1.7% בתחזית קודמת).

בשנה החולפת (2011) צפויה הצמיחה ביפן לעמוד על הטווח שבין 0.2% ועד 0.4%, מסר הבנק (לעומת תחזית קודמת לצמיחה שבין 0.3% ועד 0.4%).