אובמה: הגיע הזמן לצמצם הפער בין עניים לעשירים

נשיא ארה"ב, בנאום השנתי על מצב האומה: "מחוייבים לביטחון ישראל; שת"פ צבאי הדוק" ■ "ארה"ב נחושה למנוע מאיראן נשק גרעיני ולא אסיר אפסול שום אופציה עד שתושג המטרה"

בנאום תקיף, לא מתפשר, שזור במוטיבים פופוליסטיים, התווה הבוקר (ד') ברק אובמה, נשיא ארה"ב, את קווי המאבק בין דמוקרטים לרפובליקנים על הבית הלבן, על הקונגרס ועל צביונה החברתי והכלכלי של המעצמה החזקה בעולם: צמצום הפער בין עניים לעשירים, העלאת שיעורי המס על בעלי הכנסות גבוהות, שלילת הטבות מס מחברות שמבקשות לייצא מקומות עבודה מארה"ב למדינות אחרות, הידוק הרסן הרגולטורי על בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים ורפורמות בתקנות ההגירה שיאפשרו לתושבים בלתי חוקיים מסוימים לקבל רשיונות עבודה.

היה זה הנאום השלישי של אובמה על מצב האומה, הדו"ח השנתי שכל נשיא חייב למסור לקונגרס, וממילא לכל אזרחי ארה"ב. "האומה הולכת ומתחזקת", הכריז הנשיא, על רקע תשואות מהדהדות של הקהל הגדול באולם בית-הנבחרים: צירים, סנטורים, שרים, שופטי בית-המשפט העליון, מפקדי הצבא ואורחים שהבית הלבן חפץ ביקרם.

חלק זניח בנאום הוקדש לענייני חוץ. על היחסים עם ישראל אמר הנשיא: "התחייבותנו המוצקה לביטחון ישראל באה לידי ביטוי בשת"פ הצבאי ההדוק ביותר בהיסטוריה בין מדינותינו". אף מילה על המו"מ עם הפלסטינים. אובמה חזר על התחייבותו לסכל כל מאמץ איראני לפתח נשק גרעיני: "המשטר באיראן מבודד עתה יותר מאשר אי פעם; מנהיגי איראן נאלצים להתמודד עם סנקציות משתקות, וכל עוד מנהיגים אלה חומקים מהאחריות שמוטלת עליהם, הלחץ הזה לא ייפסק. שלא יהיה ספק: אמריקה נחושה בהחלטתה למנוע מאיראן נשק גרעיני ולאל אסיר שום אופציה מעל השולחן עד שתושג מטרה זו".

אבל עם המקל, בא גם הגזר: "פתרון של שלום עדיין אפשרי, והוא עדיף, ואם איראן תשנה את מהלכיה ותמלא את התחייבויותיה, היא תוכל לחזור ולהצטרף למשפחת העמים".

הכלכלה במוקד

אך חלק הארי של הנאום הוקדש לכלכלה והוא נגע בנקודות החיכוך הרגישות ביותר בעימות המתמשך בין נשיא דמוקרטי לבין בית-הנבחרים שנמצא בשליטת הרפובליקנים. העימות הזה, שהחל מיומו הראשון של אובמה בבית הלבן ושגרם לשיתוק כמעט מוחלט של תהליך החקיקה, ניכר גם בדינמיקה בין הנואם למאזיניו. כל אימת שאובמה העלה רעיון שמנוגד לאורתודוכסיה הרפובליקנית, קמו מחוקקים דמוקרטיים על רגליהם והריעו, בעוד שעמיתיהם הרפובליקניים נותרו לשבת בפנים קפואים. זה ריטואל שחוזר על עצמו בכל נאום על מצב האומה, אבל הפעם הוא היה מודגש הרבה יותר.

הנאום והתגובות הדגישו את המחלוקת האידיאולוגית בין שתי המפלגות הגדולות. אובמה הציג לפני האומה, או, אם תרצו, קהל הבוחרים, אופציה דמוקרטית שמדגישה מעורבות ממשלתית משמעותית בחיים הכלכליים, העלאות מיסים והשקעות מסיביות בתשתיות ובחינוך, מול אופציה רפובליקנית שמדגישה צמצום מרבי של מעורבות ממשלתית, קיצוץ במיסים והעברת סמכויות מהממשל הפדרלי לשלטונות המדינות השונות.

הנשיא שם דגש חזק בנושא מדיניות המס וניצולה כמכשיר לצמצום פערים כלכליים. אנשים שמשתכרים יותר ממיליון דולר בשנה צריכים לשלם מס בשיעור של לפחות 30%. הם אינם צריכים ליהנות מהטבות מס ששמורות לבעלי הנכסות נמוכות יותר, כגון ניכוי הוצאות על ריבית משכנתאות, הוצאות לצרכי בריאות, תשלומים לקרן פנסיה וכו'.

"אנו יכולים להסתפק במדינה שבה מספר הולך וקטן של אנשים מנהלים רמת חיים גבוהה, בעוד שמספר הולך וגדל של אנשים בקושי גומרים את השבוע, או שאנו יכולים לבנות מחדש כלכלה שבה לכל אדם ניתנת הזדמנות שווה, כל אחד נושא בנטל באופן הוגן וכולם נוהגים לפי אותם כללים", אמר אובמה.

על כף המאזניים: ערכים

"אתם יכולים לתאר זאת כמלחמת מעמדות ככל שתרצו, אבל מבחינת רוב האמריקנים מדובר פה בהיגיון בריא", הכריז הנשיא. "מה שמונח על כף המאזניים אינו ערכים דמוקרטיים או ערכים רפובליקניים אלא ערכים אמריקניים. אנו חייבים לגאול אותם".

אובמה קרא לקונגרס לאמץ מה שהוא כינה כ"עיקרון באפט", על שמו של וורן האפט, יו"ר ברקשיר האתאוואי, שקרא ליישם מדיניות מס הוגנת יותר, והצביע על מזכירתו של באפט, דבי בוסאנק, שישבה ביציע האורחים המכובדים ליד הגברת הראשונה, מישל אובמה. הוא ציין ששיעור המיסים המוטלים עליה גבוה מזה של מעבידה.

הנאום כלל שורה של צעדים מעשיים, תחת הכותרת "תכנית לבנות כלכלה שתחזיק מעמד". חלק מהצעדים היו בעצם הכרזת מלחמה על חברות שמשתמשות במיקור חוץ כמכשיר להגדלת רווחיהן. אובמה הכריז שאין לתגמל חברות כאלה בהטבות מס. הטבות אלה יש לשמור לחברות שמחזירות מקומות עבודה לארה"ב, וכן לחברות שמקימות מפעלים באזורים בארה"ב ששרויים במצוקה כלכלית.

אובמה גם הכריז על הקמת "יחדה לאכיפת סחר חוץ הוגן", שתאפשר לממשל להאבק ביעילות רבה יותר נגד מדינות שנוקטות מדיניות בלתי הוגנת בסחרן עם ארה"ב. הוא נקב בשמה של סין, שנוקטת אמצעים להקטנת ערך המטבע שלה כדי להגדיל את יצואה לארה"ב ובה בעת לצמצם את יצואה של ארה"ב לסין.

בהצהרה שנשמעה כחלק מנאום בחירות הכריז אובמה: "כל עוד אני נשיא, אעבוד עם כל אחד בקונגרס כדי לבנות תנופה כלכלית. אך אני מתכנן להילחם באלה שיניחו מכשולים ואתנגד לכל מאמץ לחזור לאותה מדיניות כלכללית שחוללה את המשבר הכלכלי הזה".

"לא נחזור לכלכלה חלשה"

"לא נחזור לכלכלה שנחלשה ע" מיקור חוץ, חובות שלא נפרעו ורווחים שהיו קיימים רק על הנייר", הוסיף הנשיא.

"כולנו שילמנו ביוקר בגלל גופים פיננסיים שמכרו משכנתאות לאנשים שלא יכלו לעמוד בנטל הפיננסי, ובגלל רוכשי משכנתאות שידעו שלא יוכלו לעמוד בנטל", הוסיף אובמה. "לכן אנו זקוקים לרגולציות חכמות שימנעו התנהגות בלתי אחראית; תקנות שימנעו הונאות פיננסיות, או השלכת חומרים רעילים ברשות הרבים, או ייצור מכשור רפואי כושל. כל אלה אינם משבשים פעילת השוק החופשי. הם משפרים את פעילות השוק החופשי".

הוא הכריז, שהורה לשר המשפטים, אריק הולדר, להקים יחידה מיוחדת של תובעים פדרליים, שתפעל בשת"פ עם תובעים ברמות המדינות, במטרה להעמיק את החקירות במתן הלוואות שניצלו לרעה את הלווים. יחידה זו לא רק תעמיד לדין את מוסדות פיננסיים שהפרו את החוק אלא גם תסייע לבעלי בתים שנקלעו למצוקה בגלל הלוואות ו"תסייע לשים קץ לעידן של התנהגות בלתי אחראית שפגעה באמריקנים רבים כל כך".

"חישבו על אמריקה שנמצאת בהישג ידינו", אמר אובמה. "אמריקה שתוביל את העולם בתחום החינוך, שתמשוך תעשיות היי-טק ומקומות עבודה מניבי שכר גבוה. חשבו על עתיד שבו תהיה לנו שליטה על מקורות האנרגיה שלנו, ושבו הביטחון והרווחה הכלכלית שלנו שוב לא יהיו תלויים בחלקים בלתי יציבים של העולם. חשבו על כלכלה שמתוכננת להחזיק מעמד, כלכלה שבה עבודה קשה משתלמת לעושיה והאחריות מתגמלת את הנושאים בה".